فناوری اطلاعات

کارت سوخت کم شد، جمع نه!



با وجود تمام گمانه زنی‌هایی که درباره سوخت صورت گرفته، مقامات دولت بارها اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین یا جابجایی سهمیه‌ها وجود ندارد و در حال حاضر تنها تعداد کارت سوخت جایگاه‌ها کم شده است.

به گزارش ایسنا، در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره افزایش قاچاق سوخت و مصرف بدون نظارت منتشر شده که نشان می‌دهد که در این زمینه نیاز به اقدامات جدید نظارتی وجود دارد و یکی از برنامه‌های انجام شده، کم کردن تعداد کارت سوخت جایگاه‌هاست.

چهره روز: کارت سوخت

این روزها موضوع احتمال جمع آوری کارت‌های سوخت از پمپ بنزین‌ها در صدر اخبار انرژی قرار گرفته و بعضا درگیر شایعاتی نیز می‌شود، آنطور که اعلام شده کارت‌های سوخت جایگاهداران به‌طور کامل از جایگاه‌ها حذف نشده و نمی‌شود و به تعداد مناسب کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران وجود دارد.

از سوی دیگر، فرایند دریافت کارت سوخت برای خودروهای شخصی نیز سوال مهم مخاطبان است. طبق آخرین آمار در سال گذشته حدوداً ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کارت سوخت در کشور تحویل داده شد و نزدیک به ۶۰ هزار کارت برای پاکت‌گذاری در اختیار پست گذاشته شده است. ۲۷۰ هزار کارت نیز در نوبت قرار دارند که به‌صورت ماهانه تحویل داده می‌شوند.    در کل درخواست‌های تولید کارت دو دسته بوده، دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت‌های نوشماره نامیده می‌شود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود. پس از تولید خودرو، پلاک‌گذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکت‌گذاری ارسال می‌شود.

وزیر و راه وشهرسازی نیز خبر جدید مسکنی داشت. وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: هم اینک برای بیش از ۱۳۶ هزار متقاضی زمین در قالب انفرادی و گروهی زمین برای ساخت مسکن واگذار شده است.

از راه رسیده روز: خودروهای تحویلی

چند روز پس از افزایش گمانه زنی‌ها درباره نحوه تحویل خودروهای جدید، حالا وزیر صمت از آغاز این فرایند خبر داده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه فرایند تحویل خودروها از امروز آغاز می‌شود درباره ثبت نام مرحله دوم توضیح داد: از ۱۶ اردیبهشت ماه مرحله جدید ثبت نام آغاز خواهد شد و مثل مرحله اول به شکل نوبت دهی خواهد بود.

دو خودروساز بزرگ کشور  نیز از آخرین وضعیت خود گفته‌اند. در پی طرح سوال از سوی مشتریان در خصوص مبالغ پرداختی مازاد بر وجه کارخانه‌ای خودرو، ایران خودرو در اطلاعیه‌ای، جزئیات پرداخت‌های قانونی از جمله بیمه، مالیات و عوارض را تشریح کرد و مشتریانی که تعهدات آنان معوق شده را از پرداخت مبلغ مالیات و عوارض ماده ۲۸ معاف دانست.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز ضمن توضیحاتی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا به واردات چانگان اشاره کرد و گفت: فکر نکنم ما بتوانیم این خودرو را بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم، بنابراین نوش جان کسی که در سامانه ثبت نام کرده است.

با ثبات روز: بازار طلا

پس از تلاطم‌هایی که در هفته‌های قبل ثبت شده بود، حالا بازار طلا به آرامشی نسبی رسیده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده و طی یک ماه گذشته نوسان حداقل بوده، گفت: به اعتقاد من مردم منتظر افزایش یا کاهش خاصی نباشند؛ البته شرایط ثبات بازار در صورتی ادامه پیدا می‌کند که در رابطه با اونس جهانی، بازار داخلی ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی و عرضه و تقاضا تغییر خاصی نداشته باشیم.

روزهای خوب بازار سرمایه نیز همچنان ادامه دارد. شاخص کل بورس امروز با ۰.۹۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۱ هزار و ۱۱۷ واحد صعود کرد و در رقم دو میلیون و ۲۷۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱.۵۹ درصد افزایش نسبت به روز شنبه با صعودی ۱۱ هزار و ۴۱۷ واحدی رقم ۷۳۱ هزار و ۱۵۷ واحد را ثبت کرد. در این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۴۷ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال انجام شد.

بازار ارزهای دیجیتال نیز به روزهای جدیدی وارد شده است. در بازه زمانی روزانه، در نهایت قیمت از محدوده حدود ۲۸ هزار دلار خارج شد و به شدت به مقاومت ۳۰ هزار دلاری حمله کرد. این سطح، یک منطقه مقاومت روانی و فنی حیاتی است و احتمالا آینده کوتاه‌مدت بازار کریپتو را شکل خواهد داد.

برخورد روز: گرانفروشان مرغ

پس از خبرهایی که از افزایش قیمت مرغ در روزهای گذشته منتشر شده بود، امروز خبر آمده که گران فروشی مرغ غیر مجاز است. مسعود امراالهی – مدیر کل بازرسی و نظارت برکالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی –  در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف است، اعلام کرد از مردم درخواست می‌کنیم هر واحدی که گرانفروشی داشتند را از طریق سامانه ۱۲۴ حتما اطلاع رسانی کنند و بازرسان ما هم به کمک بازرسان مردمی که در این طرح  با ما همراهی می‌کنند، همچون بازرسان سازمان دامپزشکی و  جهادکشاورزی، بازرسان صمت و اصناف برخورد لازم را با این موضوع دارند.

در بازار شکر نیز واردات بدون سقف مجاز است. مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی با اشاره به ذخایر شکر در کشور اظهار کرد: در مورد شکر از ذخایر راهبردی مطمئنی برخورداریم و در صورت کمبود، این محصول را وارد بازار می‌کنیم.

در بازار فرش صادراتی نیز ریز قیمت محصولات ایران منتشر شده است. در میان گران قیمت‌ترین فرش‌ها، فرش دستباف قم تمام ابریشم ۱۵ به متر به بالا، در هر متر ۹۰۰ دلار قیمت خورده است و به این ترتیب گران قیمت‌ترین فرش صادراتی ایران در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. پس از آن فرش دستباف تبریز تمام ابریشم، فرش دستباف کاشان تمام ابریشم و  فرش دستباف اصفهان و نائین تمام ابریشم نیز متری ۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده‌اند.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا