فناوری اطلاعات

ایران-عربستان؛ محور جدید تجارت منطقه



پس از آغاز دوباره روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی، حالا به نظر می‌رسد که دو طرف برای توسعه همکاری‌های اقتصادی خود آماده می‌شوند و یک هیات تجاری سعودی در راه ایران است.

به گزارش ایسنا، بر اساس براوردهای انجام شده عربستان سعودی می‌تواند یکی از اهداف اصلی منطقه‌ای ایران در همکاری‌های تجاری باشد و احتمالا نمایشگاه ایران اکسپو می‌تواند گام نخست در این مسیر باشد.

تازه‌واردان روز: تجار عربستانی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از حضور تجار عربستان سعودی در نمایشگاه دستاوردهای صادراتی ایران خبر داد.

عربستان امروز یک خبر اقتصادی دیگر را نیز به خود اختصاص داد. طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، قیمت سر به سر نفت برای عربستان سعودی در سال میلادی جاری،   ۸۰.۹ دلار است که بیش از یک پنجم بالاتر از نرخ پیش‌بینی شده از سوی این وام دهنده در اکتبر گذشته است. اگرچه این نرخ نسبت به دو سال گذشته بهبود پیدا کرده است، اما بالاتر از میانگین قیمت سر به سر از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ است و با چشم‌انداز بهتر برای بعضی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ انرژی منطقه‌ای مانند امارات متحده عربی در تضاد است.

همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی، الجزایر، مصر، بحرین و ایران برای پیوستن به گروه بریکس (BRICS)، به طور رسمی درخواست کرده‌اند.

کاهشی روز: قیمت یورو

امروز در معاملات ارزی، قیمت یورو کاهش یافت. نرخ انواع ارز شامل دلار، یورو و درهم قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در مرکز مبادله ایران کشف و اعلام شد و قیمت اسکناس و حواله یورو نسبت به روزهای گذشته کاهش یافت.

بازار بورس نیز هفته را کاهشی تمام کرد. شاخص کل بورس امروز با ۳۶۵۱ واحد نزول تا رقم دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحد کاهش یافت. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن توانست ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد صعود کند و تا رقم ۸۵۵ هزار و ۸۸۷ واحد افزایش یابد.

در بازار مسکن اما تولید رشد کرده است. آن‌طور که سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور به مرحله‌ی ساخت رسیده که ۱۳۶ هزار واحد آن خانه‌های یک طبقه است که از طریق واگذاری زمین به متقاضیان احداث می‌شود.

وام روز: ازدواج و فرزند

امروز بانک مرکزی آخرین وضعیت پرداخت وام در دو حوزه پر تقاضا را اعلام کرد. بانک مرکزی دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، مبتنی بر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

همچنین بانک مرکزی در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه فرزند را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

امروز یک خبر اوراقی نیز در حوزه بانک منتشر شد. پیرو ابلاغ «دستورالعمل گواهی اعتبار مولد -گام» و «ضوابط کنترل و مدیریت اوراق گام»، تمامی فرایندها شامل صدور، تغییر ذینفع، فروش در قالب خرید دین، بازپرداخت در سررسید یا انتقال به بازار سرمایه، صرفاً توسط بانک‌های عامل دارای مجوز از بانک مرکزی و مبتنی بر سامانه گام بانک مرکزی انجام می‌شود.

واردات روز: چانگان

در آخرین خبر از واردات خودرو، وزارت صمت توضیحاتی جدید در این زمینه ارائه کرد. مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت می‌گوید که با برطرف شدن موانع و تامین ارز موردنیاز، در سال جاری حتی امکان واردات ۱۰۰ هزار دستگاه چانگان نیز وجود دارد.

در خبری دیگر، سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه افزایش قیمت جهانی در ابتدای سال ۱۴۰۱و افزایش نرخ ارز در طول سال باعث ایجاد تقاضاهای تجمعی شد و واحدهای تولیدی کالایی که برای شش ماه آینده نیاز دارند، امروز ثبت سفارش می‌کنند، گفت: بخش زیادی از مدیریت تورم به واردات باز می‌گردد، بنابراین باید در ثبت سفارش‌ها و تقاضای واردات به‌ صورت جدی ورود کنیم.

آخرین آمارها از وضعیت واردات موز نیز منتشر شد. در سال گذشته بیش از ۵۷۲ هزار تن موز از کشورهای مختلف به ایران وارد شده است که گرچه از نظر وزنی با کاهش حدود پنج درصدی مواجه شده اما قیمت آن رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا