اخبار سایت

آب‌‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی می‌تواند باعث اضافه‌وزن ‌شود


نتایج این بررسی در جلما پریدیاتریکس منتشر شده است. بنا به نتایج به‌دست آمده، بین نوشیدن آب‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی و شاخص توده چربی بدن (بی‌ام‌آی) در کودکان ارتباط وجود دارد. این افزایش وزن در بزرگ‌سالانی که آب‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی می‌نوشند نیز مشاهده می‌شود.

با توجه به یافته‌های پژوهشی، این افزایش وزن در میان کودکان اندک بوده است. برای مثال، هر وعده اضافی در روز افزایش ۰.۰۳ شاخص توده چربی بدن را به همراه داشته است. البته این افزایش بسته به سن افراد متفاوت است و افزایش شاخص توده چربی بدن بیشتر در کودکان دیده می‌شود.

بنا به نتایج به‌دست آمده، کودکان کم‌سن‌تر، یعنی کودکان زیر ۱۱ سال، به ازای هر ۸ اونس (۰.۲۲ گرم) آب‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی اضافی در روز، افزایش شاخص توده چربی بدنی بیشتری، نسبت به کودکانی که سن بیشتری دارند، دیده شد.

آیا این نتایج به این معنی است که باید آب‌میوه را به‌طور کامل حذف کرد؟ نه لزوما. این نتایج در واقع به ما می‌گویند که در مقدار مصرف آب‌میوه دقت بیشتری کنیم.

نویسندگان این پژوهش می‌گویند: «یافته‌‌های ما در تایید دستورالعمل‌های بهداشت عمومی برای محدود کردن مصرف آب‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی است تا از چاقی و اضافه‌وزن جلوگیری شود.»

اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که اگر میوه مفید است و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود، پس چرا آب‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی که شکر ندارد منجر به اضافه‌وزن می‌شود؟

 

نویسندگان این تحقیق در پاسخ به این پرسش به «کالری مایع» به‌عنوان عامل احتمالی اشاره می‌کنند. به گفته آن‌ها، کالری مایع در مقایسه با کالری جامد بیشتر منجر به اضافه‌وزن می‌شود.

محققان در این‌باره می‌گویند: «آب‌میوه در مقایسه با خود میوه فیبر کمتری دارد یا اینکه اصلا حاوی فیبر نیست و باعث سیری کمتری می‌شود. بنابراین، پس از خوردن آب‌میوه، به اندازه زمانی که میوه خورده‌اید احساس سیری نمی‌کنید.»

بنا به توصیه آکادمی کودکان آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کودکان زیر یک سال نباید آب‌میوه بنوشند.

راهنمای آکادمی کودکان آمریکا بدین صورت است:

•  کودکان ۱ تا ۳ ساله باید ۴ اونس آب‌میوه در روز بنوشند.
•  کودکان ۴ تا ۶ ساله باید ۶ اونس آب‌میوه در روز بنوشند.
•  کودکان ۷ ساله تا نوجوانان ۱۸ ساله باید ۸ اونس آب‌میوه در روز بنوشند.

توصیه‌ها بر این است: اگر می‌خواهید نوشیدنی باطراوت و کم‌کالری مصرف کنید، قدری از آب‌میوه ۱۰۰‌ درصد طبیعی را با آب ساده یا گازدار ترکیب و میل کنید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا