فناوری اطلاعات

معمای قیمت خودرو! – ایسنا



مانند تجربه سال‌های گذشته، باز هم ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو به محل بحثی تازه در این زمینه تبدیل شده و با ورود معاون اول رییس جمهور، تلاش‌ها برای تعدیل قیمت ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، با وجود بحث‌هایی که در سال‌های گذشته درباره خروج بازار خودرو از شرایط انحصاری مطرح شده اما شورای رقابت همچنان با تفسیر گذشته، قیمت گذاری خودروها را ادامه می‌دهد و در روزهای گذشته با افزایش قیمت محصولات داخلی با مصوبه شورای رقابت، بحث‌های زیادی در گرفته است.

سوال روز: قیمت خودرو

پس از اعلام مصوبه شورای رقابت، از مقامات دولتی گرفته تا کارشناسان در رابطه با این تصمیم اظهارات مختلفی را مطرح کرده‌اند و امروز نیز سخنگوی وزارت صمت در این زمینه اظهارنظر کرده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به برگزاری جلسات این سازمان (وزارت صمت) و شورای رقابت به جهت بررسی مسائل تورمی افزایش قیمت خودرو، از بررسی مجدد مصوبه اخیر شورای رقابت از منظر تورم‌زایی در این جلسات خبر داد.

کارشناسان نیز در این زمینه اظهارنظرهایی جدی کرده‌اند. امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در عین اینکه شورای رقابت و دولت همه درست می‌گویند و اشتباهاتی هم دارند، اظهار کرد: شورای رقابت قیمت‌ها را اعلام نکرد، بلکه تنها بیان کرد که با مشورت نهادهای ذیربط قیمت‌ها را نهایی کرده‌ایم که در پی آن هم دستورالعمل کلی را ابلاغ و فرمول قیمت‌گذاری را ارائه کرده بود. در نهایت طی چند روز اخیر با وزارت صمت و سازمان حمایت به توافق رسیدند.

احمد فرهادی نیز در رابطه با موضوعات اخیر پیرامون قیمت‌گذاری خودروها و درخواست تعدیل درصد افزایش آن‌ها، معتقد است که در ایتدا باید بپذیریم که خودرو هم یک کالاست و بایستی در چارچوب اقتصادی سالم، قیمت آن براساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود؛ ضمن اینکه سرمایه‌ای شدن این کالای مصرفی طی سال‌های اخیر، بخشی از تقاضا را در پی فشار وضعیت تورمی ایجاد کرده که در این شرایط دولت سعی در کنترل بیشتر قیمت‌ها دارد.

افول روز: رشد جهانی اقتصاد

امروز صحبت‌های رییس صندوق بین المللی پول واکنش‌های زیادی را برانگیخت. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) گفت که انتظار دارد رشد اقتصاد جهانی در پنج سال آینده حدود سه درصد باقی بماند. جورجیوا اظهار کرد که این رقم پایین‌ترین پیش‌بینی رشد میان‌مدت این آژانس مالی از سال ۱۹۹۰ و بسیار کمتر از میانگین ۳.۸ درصد از دو دهه گذشته است.

به نظر می‌رسد بخشی از این اتفاق، تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین رخ داده است. موضوعی که بر اقتصاد روسیه نیز تاثیرات خاص خود را داشته است. وزارت انرژی روسیه اعلام کرد این کشور ماه میلادی گذشته، تولید نفت خود را حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. کرملین وعده داده بود به تلافی تحریم‌های غربی و مکانیزم سقف قیمت کشورهای گروه هفت برای فروش نفت این کشور، تولید نفت خود را در فاصله مارس تا دسامبر به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. طبق آمار وزارت انرژی روسیه، این کاهش ۴۰ درصد بالاتر بوده است.

همچنین اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود از تحولات جهانی اقتصاد، به آخرین وضعیت تحریم‌های غرب علیه روسیه پرداخته و تبعیت سیاست‌های تحریمی از سوی ترکیه خبر داده است.

گشایش روز: استخدام ۱۰۰ هزار نفری

رئیس امور جذب، بکارگیری و رشد سازمان اداری و استخدامی از جذب ۱۰۰ هزار نفر در دستگاه‌های اجرایی در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: آزمون‌های استخدامی سال ۱۴۰۲ به شکلی متفاوت برنامه‌ریزی شده تا کیفیت، عدالت، سرعت و تنوع در جذب نیرو به عنوان اولویت‌های سازمان اداری و استخدامی کشور، در این دوره از آزمون‌های استخدامی مدنظر قرار گیرد.

وزیر کار نیز امروز خبری جدید برای کارگران داشت. وزیر کار با اشاره به تصویب حق مسکن کارگران در هیات وزیران تاکید کرد: کمک هزینه ۹۰۰ هزار تومانی مسکن کارگران از فروردین امسال باید به کارگران پرداخت شود.

در مسکن نیز قیمت مسکن ملی در تهران اعلام شده است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بافت فرسوده شهر تهران در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ پروژه نهضت ملی مسکن را اجرا می‌کنیم که هم‌اکنون هزینه ساخت واحدها منهای خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه تقریبا متری ۱۰ میلیون تومان است.

صعود روز: بازار سرمایه

بازار سرمایه در ادامه حرکت رو به رشد خود در سال جدید، هفته جدید را نیز با رکوردی تازه آغاز کرد. شاخص کل بورس امروز با ۶۴ هزار و ۹۲۳ واحد افزایش وارد کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شد و رقم دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۲۵ و ۴۸۰ واحد افزایش یافت و با ۳.۹۱ درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل در رقم ۶۷۶ هزار و ۵۴۷ واحد ایستاد.

در مرکز مبادله اما قیمت‌ها نزولی بوده است. نرخ انواع ارز شامل دلار، یورو و درهم به صورت اسکناس و حواله و قیمت ربع سکه در مرکز مبادله ایران کشف و اعلام شد که نسبت به روزهای گذشته با کاهش نرخ نسبی مواجه شده است.

همچنین بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۱۶ فروردین ماه ۲۳.۴۶ درصد اعلام شد. این در حالی است که اولین نرخ سود بین بانکی ثبت شده در سال جاری مربوط به هفته منتهی به ۹ فروردین ماه سال جاری با ۲۳.۳۶ درصد بوده است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا