ووکامرس

علل کندی سایت+ 9 نکته طلایی برای افزایش سرعت سایت


حتما میدانید که سرعت سایت شما با فروش محصولاتتان رابطه مستقیم دارد! اگر هم از این موضوع تعجب کرده اید، باید بگویم که یکی از عوامل موثر در سئو سایت و کاربرپسند بودن آن سرعت سایت است. اگر سایت شما سرعت خوبی نداشته باشد قطعا کاربران آن را دوست نخواهند داشت. در این مقاله 9 نکته طلایی برای افزایش سرعت سایت و بهینه سازی سرعت سایت را به شما اموزش داده ایم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا سرعت فروشگاه اینترنتی مهم است؟

این روزها کاربران عاشق سرعت هستند و اصلا دوست ندارد که وقتی روی لینک سایت شما کلیک می کنند، مدت زیادی منتظر بمانند تا صفحه فروشگاه اینترنتی شما برایشان باز شود. به همین دلیل سرعت سایت یکی از مهمترین عوامل سئوی سایت و یکی از مهمترین لازمه ها برای داشتن یک سایت موفق و پر فروش است. اگر سایت شما سرعتی پایینی داشته باشد، حوصله کاربرتان سر می رود و از سایت شما بیرون می رود از طرف دیگر مدت زمانی که کاربر در سایت شما می ماند کاهش می یابد که از نظر سئویی خوب نیست و بعد از مدتی افت رتبه خواهید داشت. در ضمن سرعت سایت یکی از مهم ترین معیارهای سئوی سایت است و اگر سرعت سایت شما خوب نباشد قطعا از لحاظ سئویی جایگاه خوبی نخواهید داشت. زمانی که از نظر سئویی سایت خوبی نداشته باشید سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نمیشود در نتیجه ترافیک سایت شما کاهش می یابد و افراد کمتری فروشگاه اینترنتی شما را میبینند.

از طرف دیگر شما فرصت بسیار کمی برای جذب مخاطبان سایت خود از طریق محتوا دارید، اصولا کاربران زمان بسیار کمی در سایت شما می مانند و اگر نتوانید آن ها در همان زمان کم مجذوب محتوای خود کنید، کاربران خود را از دست می دهید. حالا فکر کنید که همین زمان کم برای جذب مخاطبینتان برای بارگیری سایتتان صرف شود در نتیجه این موضوع باعث کاهش فروش شما و از دست رفتن مخاطبینتان و کاهش رضایت آن ها از وبسایتتان شود.

طبق مطالعه موردی StrangeLoop که شامل آمازون، گوگل و سایر سایت‌های بزرگتر بود، تأخیر 1 ثانیه ای در زمان بارگیری صفحه می‌تواند منجر به از دست رفتن 7٪ در جذب مشتری‌، 11٪ بازدید از صفحه کمتر و 16٪ کاهش رضایت مشتری شود.

به طور خلاصه ، اگر می خواهید از وب سایت خود بازدید، کاربر و درآمد بیشتری داشته باشید، باید سرعت وبسایت خود را بهینه کنید!

چگونه سرعت سایت وردپرسی خود را بررسی کنیم؟

حتما این را به خاطر بسپارید که اگر سایتتان در رایانه خودتان به سرعت بالا می آید و مشکلی از لحاظ سرعت ندارد، به این معنا نیست که سایت شما سرعت بالا و استانداری دارد. اگر این سوال برای شما به وجود آمده است که چطور چنین چیزی ممکن است، در پاسخ شما باید بگویم که اگر تاکنون دقت کرده باشید، هنگامی که یک سایت را برای دفع اول باز می کنید، زمان بیشتری می برد نسبت به این که برای دفعات دوم یا سوم آن سایت را باز کنید. پس اینکه سرعت سایتتان را با توجه به سایت خود بسنجید اصلا کار درستی نیست و فقط باید از طریق ابزارهای موجود در این کار را انجام دهید. اصولا بهترین سایت برای سنجش سرعت سایتتان، سایت gtmetrix می باشد. شما می توانید به کمک این سایت از وضعیت سرعت سایت خود مطلع شوید.

بهتر است سرعت لود سایت شما بهتر است بین 2تا 6 ثانیه باشد و یا GTmetrix Grade  آن A و سبز رنگ باشد.

در بهینه کردن سرعت سایت خود مشکلی دارید؟ نگران نباشید، بهینه کردن سرعت سایت فروشگاهی خود را به تیم تخصصی ووکامرس فارسی بسپارید.

چه دلایلی برای کند بودن سرعت سایت وردپرسی وجود دارد؟

دلایل زیادی می تواند باعث کندی سرعت سایت شما شود و این کندی سرعت فقط به یک موضوع بستگی ندارد. دلایل اصلی کند بودن یک سایت وردپرسی عبارتند از:

افزایش سرعت سایت

  1. میزبان وب یا هاستنیگ نامناسب: یکی از مهم ترین عواملی که در کند بودن سرعت سایت شما تاثیر بسیاری دارد، هاست ناماسب و کند است. متاسفانه برخی از هاستینگ‌ها برای اینکه سود بیشتری از فروش خود داشته باشند، تعداد زیادی سایت را روی یکی از سرورهای خود قرار میدهند و به همین دلیل سرعت بسیار پایینی دارند.
    اگر به دنبال یک هاست قیمت مناسب با سرعت بالا هستید، ما هاست فراداده را به شما پیشنهاد‌ می‌‌کنیم. یکی از مهم ترین مزایای این هاستینگ، رعایت استاندارد در ارائه خدمات‌ می‌‌باشد و تعداد سایت‌های روی تمام سرورهایش کاملا استاندارد است. هاست پرسرعت فراداده را با قیمت کمتری خریداری نمایید. برای دریافت کد تخفیف اختصاصی، کامنت بگذارید یا از طریق چت انلاین اقدام کنید!
  2. تنظیمات و پیکربندی وردپرس: تنظیمات سایتتان را طوری باید تنظیم کنید که از سرویس کش استفاده کند تا وقتی کاربرانتان دوباره میخواهند وارد سایت شوند درخواست زیادی را برای سرور ارسال نکنند و سرور شلوغ نشود.
  3. تصاویر با حجم بالا: همیشه سعی کند از تصاویر بهینه شده برای سایت خود استفاده کنید و برای تصاویر شاخص یا تصاویر مورد استفاده در یک مطلب از تصاویر با حجم بالا استفاده کنید.
  4. افزونه یا قالب غیر استاندارد: افزونه‌های غیر استاندارد‌ می‌‌توانند سرعت سایتتان را تا تا حد زیادی کاهش دهند و باعث اختلال شوند. بهتر است قبل از نصب افزونه درباره‌ آن تحقیق کنید.
  5. افزونه‌های زیاد: ممکن است یک افزونه ی بد روی سایت خود نصب کرده باشید که ساختار کد نویسی‌ آن مطابق استاندارد‌ها نبوده و یا تعداد زیادی افزونه روی سایت خود نصب کرده باشید. افزونه‌های غیر ضروری را از سایت خود حذف کنید و از طریق کد نویسی یا قطعه کد‌های مرتبط آن‌ها را در سایت خود پیاده سازی کنید.
  6. وجود سورس‌ها و ادرس‌های خارج از هاست: اگر اسکریپت‌های خارجی زیادی روی سایت خود نصب دارید ممکن است برای سایتتان مضر باشد. تبلیغات پاپ آپ و تغییرات ظاهری مثل تغییر موس و… همگی نمونه از اسکریپت‌های خارجی هستند.
  7. سورس‌های غیر استاندارد هم‌ می‌‌توانند از دلایل کندی شما باشد به عنوان مثال ممکن است قالب شما کدی داشته باشد که فونت را از طریق google دریافت کند و این موضوع باعث افت سرعت شدید سایت شما‌ می‌‌شود. سعی کنید همواره از قالب هایی استفاده کنید که استاندارد هستند.

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید،‌ می‌‌توانید از قالب‌های فروشگاهی استاندارد موجود در سایت ووکامرس استفاده کنید. کلیه قالب‌های موجود در سایت ووکامرس فارسی بهینه شده و استاندارد سازی شده برای استفاده داخل ایران هستند.

  1. تست و آزمایش افزونه‌های متفاوت بر روی سایت اصلی: اگر راجع به افزونه ای اطلاع ندارید و نمیدانید که نحوه کار‌ آن چطور است و درباره کاربرد‌ آن سردرگم هستید به هیچ عنوان روی سایت خود نصب نکنید. زیرا این کار باعث میشود مجموعه از اطلاعات بی مورد روی دیتا بیس سایت شما باقی بمانند و سرعت سایتتان را کاهش دهند. برای امتحان کردن و کسب اطلاعات کافی راجب افزونه بهتر است‌ آن را روی ساب دامین یا یک سایت آزمایشی امتحان کنید.
  2. لینک نماد اعتماد(اینماد): هیچ وقت لینک نماد اعتماد را مستقیما در صفحه اول سایتتان قرار ندهید زیرا در صورت اختلال در اینماد و سایت مربوط به نماد اعتماد الکترونیکی میتواند در سرعت سایت شما تاثیر منفی بگذارد. یک برگه جدید بسازید و لینک نماد اعتماد را در آن  قرار دهید. سپس لینک صفحه اختصاصی را جایگزین لینک نماد اعتماد در صفحه اصلی کنید.

حالا که دانستید که چه مواردی‌ می‌‌تواند در کاهش سرعت سایت شما تاثیر منفی بگذارد، به سراغ راه حلی برای آن‌ها‌ می‌‌رویم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه راه حلی برای رفع کاهش سرعت فروشگاه اینترنتی و افزایش سرعت سایت وجود دارد؟

تا اینجا از اهمیت داشتن موضوع سرعت سایت مطمئن شدید و متوجه شدید که‌ می‌‌تواند در جنبه‌های زیادی از سایت شما تاثیرگزار باشد در ادامه چند نکته مهم برای شما اماده کرده ایم که‌ می‌‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش سرعت فروشگاه اینترنتی شما داشته باشد.

برای افزایش سرعت سایت از یک هاست مناسب استفادده کنید

همانطور که در عوامل موثر در کندی سرعت سایت گفتیم، هاستینگ سایت شما‌ می‌‌تواند نقش پر رنگی در سرعت سایت وردپرسی داشته باشد. در واقع یک هاستینگ‌ می‌‌تواند منابع موجود در سرور را با چند مشتری دیگر غیر از شما نیز به اشتراک‌ می‌‌گذارد که این بدین معناست که اگر یکی از سایت هایی که از سروری که سایت شما در‌ آن هست استفاده کند و ترافیک زیادی داشته باشد‌ می‌‌تواند بر عملکرد کل سرور تأثیر بگذارد که به نوبه خود سرعت وب سایت شما را کاهش‌ می‌‌دهد. در نتیجه ارائه خدمات استاندارد توسط هاستینگ بسیار مهم و تاثیر گذار است.

اگر سایت وردپرسی دارید حتما از یک هاست وردپرسی استفاده کنید. زیرا یک هاست وردپرسی به گونه ای تنظیم شده است که امنیت بیشتری برای سایت شما فراهم‌ می‌‌شود و سرعت بهینه ای برای سایت وردپرسی شما فراهم کند. ما هاست وردپرسی فراداده را به عنوان یک هاستینگ درجه یک برای سایت‌های وردپرسی پیشنهاد‌ می‌‌کنیم. هاستینگ فراداده با 10 سال تجربه یکی از پرسرعت ترین هاستیگ‌ها‌ می‌‌باشد. برای گرفتن کد تخفیف هاست وردپرسی فراداده از طریق چت انلاین با ما در ارتباط باشید.

 

افزونه کش وردپرس نصب کنید تا سرعت لود سایت کاهش پیدا کند

صفحات وردپرس “پویا” یا به عبارت دیگر “داینامیک” هستند. وقتی یک کاربر‌ می‌‌خواهد وارد سایت شما شود، درخواست هایی را به سمت سرور شما ارسال‌ می‌‌کند تا اطلاعاتی را از سایت شما دریافت کند و بتواند‌ آن را از طریق مرورگر خود مشاهده کند. اگر یک افزونه کش روی سایتتان نصب کنید تا زمانی که کاربران شما برای بار دوم بخواهند وارد سایتتان شوند، حجم درخواست هایی که برای سرور سایتتان ارسال‌ می‌‌کنند، کمتر باشد و سایت شما زودتر برای آن‌ها بارگزاری شود.

به همین دلیل ما به هر سایت وردپرسی توصیه‌ می‌‌کنیم از یک افزونه caching استفاده کنید. Caching‌ می‌‌تواند سایت وردپرس شما را 2 تا 5 برابر سریعتر کند. شما‌ می‌‌توانید از افزونه راکت برای کش وردپرس خود استفاده کنید. افزونه راکت را کاملا رایگان از پرشین اسکریپت دانلود کنید.

دانلود رایگان افزونه راکت

 

 

بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی

یکی دیگر از افزونه‌های مربوط به کش ورد پرس‌ می‌‌توان به wp total cache اشاره کرد. این افزونه هم یکی از افزونه‌های مربوط به کش سایت‌های وردپرسی است و‌ می‌‌توان از طریق این افزونه سرعت سایت را تا حد زیادی افزایش داد.

تصاویر سایت خود را بهینه کنید تا سایت شما زودتر بارگیری شود

تصاویر به محتوای شما رنگ و بوی دیگری‌ می‌‌دهد و به افزایش تعامل مخاطبان کمک‌ می‌‌کند. کاربران به تصاویر و اینفوگرافیک‌ها علاقه بسیار زیادی دارند و استفاده درست از انها‌ می‌‌تواند به بهبود وضعیت سایتتان منجر شود ولی اگر آن‌ها بهینه نباشند‌ می‌‌توانند سرعت سایتتان را کاهش دهند. برای بهینه سازی تصاویر یا‌ می‌‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. از همان ابتدا در نرم افزار فتوشاپ حجم‌ آن را بهینه کنید.
  2. از طریق افزونه هایی که به طور خودکار تصاویر را بهینه‌ می‌‌کنند، اقدام کنید.
  3. از طریق سایت‌های بهینه سازی تصاویر تصاویر را بهینه کنید.

بیشتر بخوانید: چطور تصاویر سایت را بدون افت کیفیت بهینه و کم حجم کنیم؟

بهترین روش‌های بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی

افزونه بعد از نصب یک کش (cache) روی سایت وردپرس و بهینه سازی تصاویر و جایگذاری آن‌ها در سایتتان حتما متوجه خواهید شد که سرعت سایتتان خیلی بهینه تر و سریع تر از قبل شده است. اما اگر میخواهید سرعت سایتتان تا حد زیادی بهینه شود، بهتر است به مواردی که در ادامه گفته‌ می‌‌شود هم عمل کنید.

سایت وردپرسی خود را همیشه آپدیت کنید.

نسخه‌های وردپرس همواره در حال اپدیت شدن است و شما حتما باید مرتبا نسخه وردپرس خود را بروز کنید زیرا در هر یک از بروزرسانی‌های وردپرس ایرادات امنیتی و اشکالات را برطرف‌ می‌‌کند در نتیجه هم باعث امنیت بیشتر سایت شما‌ می‌‌شود و همچنین به واسطه رفع ایرادات، سرعت سایت شما نیز افزایش‌ می‌‌یابد. البته باید توجه داشته باشید که در کنار به روز رسانی وردپرس، افزونه‌ها و قالب سایت خود را نیز همواره به روز نگه دارید.

عدم انجام این کار ممکن است باعث کندی و امنیت نداشتن سایت شما شود و شما را در معرض تهدیدات امنیتی قرار دهد.

در بهینه کردن سرعت سایت خود مشکلی دارید؟ نگران نباشید، بهینه کردن سرعت سایت فروشگاهی خود را به تیم تخصصی ووکامرس فارسی بسپارید.

 فرایند‌های پس زمینه را بهینه کنید تا سرعت سایتتان بهینه شود!

بعضی برنامه‌ها به طور پیش فرض برنامه ریزی شده اند که در پس زمینه سایت وردپرسی اجرا شوند. برخی از این فرایند‌ها عبارت اند از:

  • افزونه پشتیبان گیری وردپرس
  • وردپرس cron jobs برای انتشار پست‌های برنامه ریزی شده
  • وردپرس کرون جابز برای بررسی به روزرسانی ها
  • موتورهای جستجو و سایر خزنده‌ها که‌ می‌‌خواهند محتوا را بگیرند
  • وظایفی مانند cron jobs برای ارسال‌های به روز شده و به روزرسانی‌ها حداقل تأثیر در عملکرد وب سایت دارند.

برای برطرف کردن این ایرادات و جلوگیری از بوجود آمدن مشکلاتی که باعث کندی سرعت سایت‌ می‌‌شود باید وردپرس کرون جابز را در بازه‌های زمانی طولانی یا بازه‌های زمانی که ترافیک کمتری در سایتتان وجود دارد تنظیم کنید. به عنوان مثال‌ می‌‌توانید تهیه پشتیبان از سایت را در بازه‌های 7 روزه تنظیم کنید به جای بکاپ گیری روزانه یا ساعت‌ آن را به ساعات اولیه روز تغییر دهید که کاربران کمتری در سایت شما حضور دارند.

 اطلاعات صفحه اول سایت را مدیریت کنید.

اطلاعاتی که قرار است در صفحه اول سایت شما نمایش داده شود نباید از حد استاندارد بیشتر باشد زیرا زمان لود صفحه را تا حد زیادی افزایش‌ می‌‌دهد و مدت زیادی طول‌ می‌‌کشد که سایتتان برای کاربر بارگیری شود. به عنوان مثال به جای نمایش 10 مقاله در صفحه اول سایت، 5 مقاله را به نمایش بگذارید و از کاربر بخواهید برای مشاهده سایر مقالات به برگه جدیدی ( مثلا وبلاگ یا صفحه دسته بندی‌ها و برچسب‌ها مراجعه کند.)

همچنین به از نمایش مقاله کامل در صفحه اصلی خودداری کنید و فقط چکیده ای مقاله را برای کاربران به نمایش بگذارید تا در صورت تمایل به ادامه مطلب مراجعه کنند. بدین ترتیب هم تعداد بازدیدکنندگان مقاله افزایش‌ می‌‌یابد هم کاربران دقایق بیشتری را در سایت شما سپری‌ می‌‌کنند و هم باعث بهینه شدن سرعت سایت شما‌ می‌‌شود.

برای اینکه بتوانید این موارد را به درستی تنظیم کنید کافی است وارد پیشخوان وردپرس خود شوید و از منوی سمت راست وارد بخش تنظیمات> خواندن شوید و از گزینه ای که مشخص شده است، به جای انتخاب همه نوشته، گزینه خلاصه را انتخاب کنید و بیشترین تعداد نوشته در هربرگه و بلاگ را نیز روی 10 عدد تنظیم کنید.

بهینه سازی سایت وردپرسی

تقسیم کامنت‌های کاربران در صفحه‌های جداگانه

فرض کنید یک مقاله شما 100 کامنت دارد و این حجم زیاد از کامنت‌ها اگر بخواهند در هر برگه بارگیری شوند، زمان زیادی طول‌ می‌‌کشد پس بهتر است شما کامنت‌ها را طوری تنظیم کنید که وقتی کاربر وارد وصفحه‌ می‌‌شود فقط تعدادی از کامنت‌ها بارگیری شوند و کاربر برای مطالعه و مشاهده سایر نظرات به صفحات دیگری مراجعه کند. این نکته در سرعت سایت اهمیت زیادی دارد. برای انجام تنظیمات مربوط به کامنت‌ها باید از طریق پیشخوان وردپرس خود اقدام کنید:

از منوی سمت راست وارد تنظیمات شوید.

برای تغییر تنظیمات پیشفرض مربوط به کامنت ها، «گفت و گو» را انتخاب کنید.

از طریق گزینه ای که در تصویر ذیل مشخص شده است، تعداد دیدگاه‌های مورد نمایش در هر برگه را تغییر دهید . تعداد دیدگاه‌ها را‌ می‌‌توانید روی 10 قرار دهید.

بهینه سازی وردپرس

از قالب هایی استفاده کنید که سرعت آن‌ها بهینه باشد.

بهینه بودن سرعت قالب یک ویژگی تاثیر گذار بر سرعت سایت وردپرسی شماست. اگر قالب شما بهینه نباشه و از نظر کد نویسی استاندارد نباشد، به سختی‌ می‌‌توانید‌ آن را بهینه کنید و نیاز به تخصص و دانش در حوزه برنامه نویسی دارد.

همه قالب‌های فروشگاهی موجود در ووکامرس فارسی از نظر سرعت بهینه هستند و شما‌ می‌‌توانید برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای و پر سرعت از این قالب‌ها استفاده کنید.

معمولاً بهتر است که قالبی را انتخاب کنید ساده باشد و نه قالبی که با طرح‌های پیچیده ، انیمیشن‌های پر زرق و برق و سایر ویژگی‌های غیر ضروری پر شود. همیشه‌ می‌‌توانید این ویژگی‌ها را با استفاده از افزونه‌های با کیفیت وردپرس اضافه کنید.

 در خواست‌های http به خارج سایت خود را کاهش دهید

افزونه‌ها و قالب‌ها ممکن است اطلاعاتی را از سایر وبسایت‌ها بارگیری کنند به عنوان مثال ممکن است قالب شما فونت خود را از font.google بارگزاری کند و اگر تعداد این درخواست‌ها زیاد باشد، سرعت سایت شما کاهش‌ می‌‌یابد. برای بهینه سازی سرعت سایت و کم کردن این درخواست‌ها بهتر است از افزونه‌ها و قالب‌های استاندارد استفاده کنید و افزونه هایی که نیاز ندارید را حذف کنید تا این مشکل شما رفع شود.

دیتا بیس سایت خود را بهینه کنید

دیتابیس شما ممکن است سرشار از دیتاهایی باشد که دیگر به آن‌ها نیاز نداشته باشید. مثلا ممکن است یک افزونه را نصب و سپس حذف کرده باشید اما اطلاعات مربوط به‌ آن در دیتابیس شما ذخیره شده باشد و فضای‌ آن را اشغال کرده باشد. اگر شما دانش فنی و تخصصی کافی داشته باشید،‌ می‌‌توانید اطلاعات اضافی را پاک کنید . در غیر این صورت کار بسیار دشواری است.

البته برخی از پلاگین‌ها مثل WP-Sweep این کار را انجام میدهند اما چون تمامی اطلاعات سایت شما روی پایگاه داده شما ذخیره شده است، استفاده از افزونه برای این کار خیلی ریسک بزرگی است و ممکن است اطلاعات مهم شما را از دیتابیس حذف کند. پس استفاده از این افزونه اصلا توصیه نمی شود.

 

از اخرین نسخه php برای سایت خود استفاده کنید

وردپرس عمدتا به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. این یک زبان سمت سرور است ، به این معنی که روی سرور میزبان شما نصب شده و اجرا‌ می‌‌شود. همه شرکت‌های خوب هاستینگ وردپرس از جدیرترین و بهترین نسخه PHP در سرورهای خود استفاده‌ می‌‌کنند. با این حال، ممکن است که شرکت میزبان شما نسخه PHP کمی قدیمی تری را اجرا کند.

PHP 7 جدید دو برابر سریعتر از نسخه‌های قبلی است. این افزایش عملکرد عظیمی است که وب سایت شما باید از‌ آن بهره ببرد.

با نصب و فعال سازی افزونه Version Info‌ می‌‌توانید ببینید که سایت شما از کدام نسخه PHP استفاده‌ می‌‌کند.

پس از فعال شدن ، این پلاگین نسخه PHP شما را در قسمت پایین صفحه داشبورد مدیریت وردپرس نشان‌ می‌‌دهد.

اگر وب سایت شما از نسخه ای کمتر از PHP 7 استفاده‌ می‌‌کند ، از ارائه دهنده میزبانی خود بخواهید که‌ آن را برای شما به روز کند. اگر آنها قادر به انجام این کار نیستند ، وقت‌ آن است که یک شرکت هاستینگ جدید پیدا کنید.

اگر تمام نکاتی که پیرامون موضوع افزایش سرعت و بهینه سازی سرعت سایت گفته شد، را پیاده سازی کنید قطعا سرعت سایت شما تا حد زیادی کاهش خواهد یافت .

اگر سوالی پیرامون این نوشته دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ووکامرس فارسی
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت ووکامرس فارسی مراجعه نمایید

دکمه بازگشت به بالا