اخبار سایت

واکنش کارمندان چینی به ممنوعیت آیفون



به گزارش ایسنا، روسای کارمندان در طیف وسیعی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی چین، از آنها خواسته‌اند که از آیفون‌های اپل استفاده نکنند و به این ترتیب، ممنوعیت استفاده دولتی از دستگاه‌های این شرکت آمریکایی که قدمت آن به سال‌ها قبل برمی‌گردد، گسترده‌تر شده است.

 یکی از کارمندان شرکت ملی هسته‌ای چین به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: مدیریت شرکت در ماه اوت، به ما اطلاع داد که نباید هیچ‌ کدام از محصولات اپل، اعم از تلفن همراه یا لپ‌تاپ را به ساختمان‌های اداری بیاوریم.

پنج کارمند دیگر در موسسات و شرکت‌های دولتی مختلف تایید کردند که محدودیت‌هایی برای استفاده از این دستگاه‌ها وجود دارد که بعضی از این محدودیت‌های غیررسمی، مربوط به سال‌ها پیش بوده است.

 پکن که هیچ محدودیت رسمی را اعلام نکرده است و اپل، هیچ کدام درباره گزارش‌های منتشره پیرامون این ممنوعیت‌ها که برای اولین بار توسط روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، اظهار نظر نکرده‌اند. اما در آستانه رونمایی گوشی جدید اپل، این گزارش‌ها باعث نگرانی سرمایه گذاران این شرکت شد که تقریبا یک پنجم درآمدش را بازار چین کسب می‌کند. این اقدام پکن علیه اپل، باعث شد این غول فناوری آمریکایی هفته گذشته با سقوط  ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش سهام خود روبرو شوند.

ویلی لام از اندیشکده بنیاد جیمز تاون، در این باره گفت: این دستور باید از بالا آمده باشد. این یک تصمیم بزرگ است که روی بسیاری از کارمندان اپل در چین تاثیر می‌گذارد و پیامی را به شرکت‌های آمریکایی و چند ملیتی دیگر که منافع تجاری در چین دارند، ارسال می‌کند. این ممنوعیت غیررسمی همچنین پیامی به دولت آمریکا درباره اعمال محدودیت علیه بخش فناوری چین، ارسال می‌کند.

کارمند شرکت ملی هسته‌ای چین گفت: شرکت دولتی چاینا تلکام در اواخر ماه اوت، برای فروش برندهای تلفن داخلی به دفاتر آنها آمد. این کارمند اظهار کرد: به ما گفته شد که سازمان‌های امنیتی آمریکا می‌توانند دستگاه‌های اپل را از طریق حفره‌های امنیتی کنترل کنند. هدف نه تنها افراد نظامی، بلکه پرسنل کلیدی در همه بخش‌ها هستند.

 یک پرستار در یک بیمارستان دولتی در مغولستان داخلی گفت: دولت محلی در اواخر ماه اوت با اشاره به ریسک‌های امنیتی بزرگ iOS، به کارکنان بیمارستان دستور داد که استفاده از آیفون را متوقف کنند.

سایر کارمندان ایالتی گفتند: محدودیت‌های غیررسمی از این هم بیشتر است. یکی از افسران پلیس گفت که آنها چند سال پیش، از استفاده از آیفون منع شده بودند.

یک کارمند دولتی در پکن گفت: دپارتمان‌های دولت مرکزی که با ارتش ارتباط دارند هم چند سال پیش استفاده از آیفون را ممنوع کرده بودند.  در دو سال گذشته، کارمندان سراسر سازمان‌های دولتی از جمله در بخش‌های غیر حساس، تشویق شده‌اند که جایگزین‌های چینی، به ویژه هواوی را انتخاب کنند.

با این حال، محدودیت‌ها در میان سازمان‌های دولتی به یک شکل نیست. دپارتمان شماره ۱۰ طراحی عمومی شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، دوشنبه گذشته پستی را در شبکه اجتماعی چینی وی‌چت منتشر کرد و در آن به کارکنان، رویه‌هایی را برای بررسی وجود جاسوس‌افزار در آیفون خود ارائه کرد.

دستورالعمل‌های دولتی، تنها بخشی از مشکل اپل است. برخی از کارمندان در پی تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا و همچنین گزارش‌هایی از ریسک‌های امنیتی، داوطلبانه تصمیم گرفتند آیفون را کنار بگذارند.

کارمند یک موسسه مالی دولتی بزرگ گفت: چند سال پیش زمانی که روابط آمریکا و چین رو به وخامت گذاشت، استفاده از آیفون برای کار را متوقف کردم. اپل یک شرکت آمریکایی است و منافع آمریکا را در اولویت قرار می‌دهد.

برای اولین بار نیست که یک غول فناوری آمریکایی، با محدودیت فروش به سازمان‌های چینی مواجه می‌شود. پکن در ماه مه، رگولاتور چین، اپراتورهای زیرساخت‌های حساس را از خرید تراشه‌های شرکت میکرون منع و اعلام کرد که این محصولات ریسک‌های جدی برای امنیت شبکه دارند. تصمیم مذکور یک اقدام تلافی جویانه در برابر تلاش‌های واشنگتن برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری مهم دیده شد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، اپل از تحریم‌های آمریکا علیه هواوی سود برده است. فروش آیفون در چین پس از اینکه هواوی در سال ۲۰۱۹ از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته محروم شد، افزایش یافت. اما هواوی به تازگی تلفن هوشمند جدیدی با قابلیت ۵G معرفی کرد که در ساخت آن از تراشه‌های داخلی استفاده شده است. این گوشی، نشان دهنده سازگار شدن صنعت فناوری چین با محدودیت‌های صادراتی آمریکا است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا