اخبار سایت

نخستین تراشه مغزی ایلان ماسک در بدن انسان کار گذاشته شد


نورالینک امیدوار است یک رابط مغز و رایانه بسازد که قابلیت کاشت در انسان داشته باشد. این رابط امکانی فراهم می‌کند که فرد بتواند فقط با استفاده از افکار خود با رایانه تعامل داشته باشد و برعکس.

اکنون ماسک اعلام کرده که این سامانه روی انسان آزمایش شده است. تاکنون این سامانه فقط روی حیوانات آزمایش شده بود.

او در اکس (توییتر سابق) نوشت: «نخستین انسان دیروز یک ایمپلنت از نورالینک دریافت کرد و حالش رو به بهبودی است.»

او اشاره کرد که این سامانه پیش‌تر فعالیت مغز این فرد را تشخیص می‌داد. «نتایج اولیه نشان می‌دهد تشخیص اسپایک‌های نورونی امیدوارکننده است.»

ماسک جزئیات بیشتری در مورد این آزمایش، از جمله اینکه نخستین گیرنده کیست یا از چه فناوری استفاده شده است ارائه نکرد. او بعد از اعلام این خبر، درباره بازی توییتی منتشر کرد.

 

نورالینک سال گذشته اعلام کرد که استخدام برای نخستین آزمایش انسانی فناوری‌اش را شروع کرده است. این شرکت در آن زمان اشاره کرد به دنبال افرادی است که «به دلیل آسیب نخاعی گردن یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ای‌ال‌اس) به فلج چهار اندام (کوادری‌پلژی) مبتلا هستند».

نورالینک در سال ۲۰۱۶ به امید ایجاد راهی نوین برای ارتباط انسان با ماشین تاسیس شد. ماسک می‌گوید این فناوری می‌تواند راهی ارائه دهد تا مردم بتوانند برای نمونه، واقعیت مجازی را با مغزشان ادغام کنند.

نورالینک از زمان شروع به کار تا حد زیادی اطلاعات مربوط به کارش را محرمانه نگه می‌دارد اما اعلام کرده که برای مشاهده فعالیت نورون‌‌ها به مجموعه‌ای سوند کوچک احتیاج دارد که در مغز جاگذاری می‌شوند‌ــ و ممکن است رباتی که به‌طور ویژه طراحی شده، آن را انجام دهد.

این شرکت آزمایش‌های موفقی را نیز فاش کرده، از جمله میمونی که با استفاده از این سامانه پینگ‌پونگ بازی می‌کند. با این حال از این شرکت به دلیل آزمایش روی حیوانات انتقادهایی شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا