فناوری اطلاعات

مخبر ترمز شورای رقابت را کشید!



سرانجام پس از چند روز بحث و گمانه زنی‌ درباره میزان افزایش قیمت خودرو در کارخانه، شورای رقابت نرخ‌های جدید را اعلام کرد و به نظر می‌رسد اخطار معاون اول رییس جمهور به این شورا برای جلوگیری از تورم تازه در بازار، کارساز شده و افزایش قیمت‌ها تعدیل شده است.

به گزارش ایسنا، شورای رقابت پس از چند ماه بحث و گمانه زنی، سرانجام چند روز قبل اعلام کرد که مصوبه‌ای تازه برای افزایش قیمت خودرو نهایی کرده و آن را منتشر خواهد کرد. به دنبال اعلام این خبر، برخی گمانه زنی‌ها از این حکایت داشت که مجوز افزایش قیمت برخی خودروها حتی تا ۷۰ درصد نیز صادر شده، موضوعی که با ورود معاون اول رییس جمهور همراه شد و سرانجام قیمت‌های اعلامی فاصله‌ای جدی با نرخ‌های مطرح شده در روزهای قبل پیدا کرد.

تعیین تکلیف روز: قیمت خودرو

بر اساس توضیحاتی که مدیرعامل سایپا داده، میانگین افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ از سوی شورای رقابت نهایی شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میزان افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.

در بازار پوشاک نیز خبرها از توقف گران فروشی حکایت دارد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران از فعالیت ۱۲ هزار واحد صنفی پوشاک دارای مجوز در تهران خبر داد و گفت که در بخش پوشاک گران‌فروشی نداریم، چرا که اگر فصل و مد آن بگذرد استوک محسوب می‌شود، اما به همین دلیل دستفروشی در این بخش نیز بیشتر است.

رییس اتاق اصناف اما از نرخ بالای سود بانکی انتقاد کرده است. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تولیدی‌های کوچک دیده نمی‌شوند، گفت: یکی از مشکلات این تولیدکنندگان بهره بالای بانکی است، چرا که تولیدکننده نمی‌تواند با بهره مثلا ۲۴ درصد با رقبای کشورهای همسایه رقابت کند.

خداحافظی روز: مسعود میرکاظمی

امروز سازمان برنامه و بودجه پر خبر بود و یک شایعه که از چند هفته قبل شنیده می‌شد، سرانجام به واقعیت نزدیک شد. بر اساس اطلاعات بدست آمده خبرنگار ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر خواهد کرد و جانشین او هم انتخاب شده است. داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به جای او به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر شد که میرکاظمی امروز نشست خبری داشت. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال گذشته انضباط مالی بسیار خوبی داشتیم و ۹۷ درصد وصولی از منابع منصوب داشتیم. همچنین هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشتیم.

رییس کل بانک مرکزی نیز امروز درباره دلار، اظهار نظری جدید داشت. محمدرضا فرزین درباره بازار ارز اظهار کرد: درحال حاضر در کشور یک ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داریم که در حدود دو درصد کم و زیاد می‌شود، یک ارز در مرکز مبادله داریم که در حدود دامنه آن دو تا سه درصد جا به جا می‌شود.

خیز بلند روز: رمزارزها

بازار ارزهای دیجیتال که در ماه‌های گذشته، روند مثبت خود را ادامه داده‌اند، حالا به یک خیز مهم نزدیک می‌شوند. علاقه معامله‌گران در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به قیمت بیت‌کوین کمک کرد تا در ۳۰ روز گذشته ۲۹ درصد افزایش یابد و سطح حیاتی ۲۸ هزار دلار را به دست آورد و اکنون معامله‌گران منتظر جهش بعدی قیمت بیت‌کوین برای عبور از سطح ۳۰ هزار دلاری هستند.

بازار سرمایه نیز همچنان با سرعت به روند خوب خود ادامه می‌دهد. شاخص کل بورس امروز با ۱۰ هزار و ۲۵۸ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۲۱۲ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۱ هزار و ۳۵۲ واحد افزایش یافت و در رقم ۶۸۷ هزار و ۸۹۷ واحد ایستاد.

در بازار مسکن اما رکودی نسبی حاکم است. با گذشت سه هفته از سال ۱۴۰۲ بازار مسکن شهر تهران همچنان در خواب به سر می‌برد. بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، رکود فعلی از سه زاویه قابل بررسی است که مهم ترین عامل به پایین بودن توان متقاضیان در مقایسه با نرخ‌های پیشنهادی مربوط می‌شود.

تراز روز: تولید برق

با نزدیک شدن به فصل گرم سال، وزرات نیرو می‌گوید که ناترازی پیش از تابستان برطرف خواهد شد. سخنگوی صنعت برق گفت: تا تابستان امسال ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود که به واسطه آن مشکل ناترازی این صنعت حل خواهد شد.

ایسنا همچنین در خبری با عنوان تغییر قیمت بلیت هواپیما به کجا رسید؟ به آخرین وضعیت قیمت‌ها در این حوزه پرداخته است.

در حوزه فن آوری اطلاعات نیز بحث اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر همچنان دنبال می‌شود. درحالی که طبق برخی اظهارنظرها، قرار بود پیام‌رسان‌های داخلی تا پایان سال ۱۴۰۱ به یکدیگر متصل شوند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی از تحقق این امر تا پایان فروردین ماه خبر داده است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا