فناوری اطلاعات

خیالتان از بنزین راحت باشد!



با وجود آنکه مقامات مختلف دولتی بارها بر موضوع گران نشدن بنزین تاکید داشته‌اند، اما تداوم شایعات باعث شد تا وزیر نفت بار دیگر بگوید که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت در سال جاری ندارد و مردم نگران نباشند.

به گزارش ایسنا، از  به روزرسانی شرایط در طرح یک پارچه خودرو تا آمار جدید از واردات برنج بخشی از خبرهای امروز اقتصادی بود؛ مهم ترین خبر روز را اما وزیر نفت داشت و بار دیگر بر موضع قبلی دولت تاکید کرد.

وزیر نفت امروز یک خبر مهم داد. جواد اوجی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: خیال همه مردم را راحت کنم هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.

غایب روز: هایما

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از غیرفعال شدن گزینه انصراف خبر داد و گفت: تاکنون برنامه‌ای برای اینکه هایما جزو لیست ایران خودرو در طرح ویرایش ثبت نام قرار بگیرد، وجود نداشته است. مهدی تقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا قرار است خودروی هایما هم به لیست خودروهایی که می‌تواند در لیست اصلاح ثبت‌نام، جایگزین خودروهایی شود که تحویل آن‌ها سال ۱۴۰۳ است؟ گفت: خودروی هایما از ابتدا در این طرح نبوده و تاکنون برنامه‌ای برای اینکه هایما جزو لیست ایران خودرو در طرح  ویرایش ثبت نام قرار بگیرد، وجود نداشته است.

در حوزه صمت، بحث‌ها همچنان درباره استیضاح وزیر صمت ادامه دارد و فعالان مختلف اقتصادی از اشتباه بودن تصمیم برای برکناری فاطمی امین می‌گویند. دبیر انجمن تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی می‌گوید که با حمایت‌های انجام شده از سوی وزارت صمت در ماه‌های گذشته، تولید داخل در این حوزه رشدی قابل توجه پیدا کرده و خروج ارز از کشور به شدت کاهش یافته است.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز ضمن اشاره به اینکه خودرو و سیاست‌گذاری‌ها پیرامون آن، بیشترین انتقاد نمایندگان مجلس را به دنبال داشته و آن‌ها را به صرافت استیضاح انداخته، معتقد است که برای تحلیل درست‌تر اینکه سیاست‌گذار خودرویی کشور در یکسال اخیر چه کارنامه‌ای داشته و چه کرده، ابتدا بایستی سیاست‌های این حوزه در دولت قبل را نیز بررسی کرد.

پاگشای روز: طلا

چند هفته پس از آغاز به کار رسمی مرکز مبادله، نرخ طلا در این بازار اعلام شد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران در پی موافقت شورای پول و اعتبار، از ۱۶ بهمن ماه سال گذشته کار خود را به جای بازار متشکل ارزی آغاز کرد. این مرکز در ابتدا نرخ اسکناس و حواله دلار را اعلام کرد و پس از مدتی پای یورو و درهم نیز به آنجا باز شد.

بانک مرکزی همچنین از افزایش قابل توجه وام‌دهی از سوی بانک‌ها خبر داده است. ‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۲ ماهه سال گذشته مبلغ ۴۴.۴۸۵/۳ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش ۴۵/۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که برنامه‌های مربوط به کنترل تورم در چارچوب شعار سال “مهار تورم و رشد تولید” با همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط در دولت سیزدهم طراحی شده و در حال اجراست و انتظار می رود با اقدامات سیاستی اخیر بانک مرکزی و همچنین تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی کشور، در ماه‌های آتی ثبات در بازار ارز افزایش یافته و انتظارات تورمی و سیالیت نقدینگی به روندهای تاریخی خود کاهش یابد.

صعودی روز: واردات برنج

ایسنا امروز در گزارشی اعلام کرد که در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون تن برنج از کشورهای مختلف به ایران وارد شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی رشد ۱۰۱ درصدی داشته است. در این میان هند و پاکستان بیشترین سهم را در واردات داشته‌اند.

پس از انتشار این گزارش، دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج می‌گوید درباره افزایش واردات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ باید به این نکته توجه داشت که واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی در سال ۱۴۰۰ ممنوع بوده اما این ممنوعیت در سال گذشته لحاظ نشد.  

ایسنا در گزارشی به بررسی بازار مسکن نیز پرداخته است. آپارتمان‌های با متراژ ۷۵ متر مربع به عنوان میانگین الگوی مصرف معرفی شده‌اند و در حال حاضر حدود ۱۲ درصد معاملات مسکن شهر تهران در گروه متراژی ۷۰ تا ۸۰ متر مربع انجام می‌شود.

نزولی روز: بازار سرمایه

بازار سرمایه آخرین روز کاری هفته را منفی تمام کرد. شاخص کل بورس امروز با ۳۴۲۲ واحد کاهش تا رقم  دو میلیون و ۳۶۵ هزار واحد نزول کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۵۰۵۸ واحد صعود کرد و در رقم ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحد ایستاد.

رییس بازار سرمایه اما یک خبر جدید داشت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار تاثیر ندارد، از افزایش دامنه نوسان در سال جاری خبر داد.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا