فناوری اطلاعات

با بورس در اوج آسمان!



شاخص کل بورس امروز رکورد تاریخی خود را تغییر داد و به بالاترین عددی رسید که تاکنون در اقتصاد ایران ثبت شده است، رکوردی که می‌تواند طلیعه روزهای خوش تازه‌ای در بازار سرمایه باشد.

به گزارش ایسنا، در دو سال گذشته، بازار سرمایه پس از رکوردشکنی‌های خود با محدودیت‌هایی مواجه شد و هرچند دولت تلاش کرد به این بازار ثبات را بازگرداند اما خاطرات تلخ گذشته، سرمایه گذاران را برای ورود به این عرصه دودل کرده بود. حالا در آغاز ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد بهاری تازه برای بازار سرمایه از راه رسیده است.

در اوج روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز توانست با ۲۹ هزار و ۱۵۹ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحد صعود کند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۷۰۲۰ واحد صعود کرد و با ۱.۱۱ درصد رشد نسبت به روز گذشته رقم ۶۳۷ هزار و ۷۴۴ واحد را ثبت کرد.

صعود شاخص، تنها خبر امروز بازار سرمایه نبود. اولین نماد قرارداد آتی شمش طلا با سررسید ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تابلوی بازار مشتقه بورس کالای ایران درج شد؛ این معاملات از یکشنبه ۲۰ فروردین ماه آغاز می‌شود.

عرضه ربع سکه نیز ادامه خواهد داشت. مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران جزییات نخستین روز حراج ربع سکه در مرکز مبادله را اعلام کرد که بر این اساس امروز ۱۱۲ قطعه ربع سکه با میانگین قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

تعیین تکلیف روز: قیمت خودرو

پس از بحث‌هایی که در پایان سال گذشته درباره قیمت خودرو مطرح شده بود، در روزهای ابتدایی کاری امسال، شورای رقابت در این زمینه اطلاعاتی جدید ارائه کرده است. مدیر روابط عمومی شورای رقابت از تصویب قیمت کارخانه‌ای خودروهای غیر مونتاژی خبر داد. سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه امروز شورای رقابت و تصمیم‌گیری در مورد قیمت کارخانه‌ای خودروها اظهار کرد: امروز در کارگروه خودروی شورای رقابت پیشنهادات سازمان حمایت، کارشناسان خودرو و دانشگاهیان درمورد قیمت کارخانه‌ای خودروها مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

طرح خودروهای یکپارچه نیز بر اساس قیمت‌های شورای رقابت نهایی می‌شود. با توجه به اینکه امروز (سه‌شنبه) جلسه تصمیم‌گیری پیرامون قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها برگزار می‌شود، سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت تعیین شده و متولی قیمت‌گذاری این شوراست، اعلام کرد که خودروهای عرضه شده در طرح فروش یکپارچه بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهد شد.

ایسنا همچنین در گزارشی به وضعیت بازار اجاره بهای خانه پرداخته است. بازار اجاره این روزها در آرامش نسبی به سر می‌برد. وام ودیعه مسکن نیز که با آغاز پاندمی ویروس کرونا از سه سال قبل به مستاجران پرداخت می‌شود تا شهریورماه سال جاری تمدید شده است.

پرتقاضای روز: پسته ایران

امروز در حوزه صادرات نیز خبرهای جدیدی منتشر شد. جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، میزان صادرات پسته ایران به اسپانیا به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای پسته اروپا، افزایش داشته است.

بر خلاف پسته، بازار فرش ایران اما رونق سابق را ندارد. در سال ۱۴۰۱ تولید فرش دستباف ۱۰ درصد رشد داشته، صادرات این محصول به کشورهای آسیایی سه درصد رشد و به آمریکا و ااقیانوسیه ۳۵ درصد کاهش داشته، اما رقم صادرات در سال گذشته و تغییرات آن اعلام نشده و رئیس مرکز ملی فرش معتقد است اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف وجود دارد، بنابراین آمارهای صادرات این هنر- صنعت غیرواقعی است.

میوه ایران نیز خبری جدید در حوزه صادرات داشت. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای از رفع ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال از گمرکات کشور خبر داد.

پیگیری روز: کاهش محدودیت اینترنت

ایسنا امروز در گفت و گو با وزیر ارتباطات، آخرین وضعیت پیگیری ها برای کاهش محدودیت اینترنت را بررسی کرد. عیسی زارع پور درباره آخرین اطلاعات از نتیجه نامه دفتر رئیس جمهوری مبنی بر رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی، اظهار کرد: ایجاد محدودیت و رفع محدودیت نه از سوی وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. آقای توانگر، نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به دفتر رئیس جمهوری نوشته و درخواستی را مطرح کرده بودند، دفتر ریاست جمهوری هم نامه را از جنبه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به ما ارجاع دادند که بررسی کنیم.

ایلان ماسک نیز امروز در آن سوی دنیا خبرساز شد. لوگوی پرنده آبی توییتر در صفحه خانگی و صفحه بارگزاری این شبکه اجتماعی، جای خود را به تصویر سگ ژاپنی “شیبا اینو” داده است که به عنوان لوگوی دوج‌کوین شناخته شده می‌شود. ایلان ماسک، مدیرعامل و مالک میلیاردر توییتر، در توییتی به این تغییر اشاره کرد. حساب رسمی دوج‌کوین در توییتر در پاسخ به این توییت نوشت: چقدر پول، چقدر سکه، چقدر رمزارز.

در بازار نفت نیز تغییراتی جدید صورت گرفت. قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، به روند صعودی روز گذشته ادامه داده و افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا