فناوری های نوین

جزییات پروژه مهم معاونت علمی برای راه اندازی مراکز «مام فناوری»



شقایق حق جوی جوانمرد در گفت و گو با مهر با اشاره به برنامه معاونت علمی برای راه اندازی ۶ مرکز آفرینش فناوری تا پایان برنامه هفتم توسعه، در پاسخ به این سوال که ماهیتا آفرینش فناوری چه کارکردی دارند، گفت: آفرینش فناوری به فرآیند نظام مند (سیستماتیک) پیشرفت و بهبود فناوری های موجود یا ایجاد فناوری های کاملاً جدید از طریق تحقیق و توسعه، آزمایش و نوآوری اطلاق می شود. این فرایند شامل فعالیت هایی با هدف افزایش قابلیت ها، عملکردها، کارایی و قابلیت اطمینان سیستم ها، اجزا و روابط بین آن ها است.

آفرینش فناوری از نمونه سازی اولیه تا آزمایش و پالایش

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه آفرینش فناوری عموما از مراحل مختلفی از جمله طراحی مفهومی، نمونه سازی اولیه، آزمایش، پالایش و افزایش مقیاس برای کاربردهای عملی تشکیل می شود، افزود: این امر از طریق همکاری های بین رشته ای مابین مهندسان، پزشکان، محققان و طراحان برای پیشروی در مرزهای دانش و ارائه راه حل هایی برای تامین نیازها و چالش‌های خاص محقق می‌شود. آفرینش فناوری نقش راهبردی را در پیشرفت، پیشبرد صنایع و تقویت نوآوری کشورها ایفا می‌کند.

حق جوی یکی از مولفه های مهم خروج از اقتصاد وابسته به نفت و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را پیشرفت و توسعه فناورانه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره پیشرفت علمی را از ملزومات قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت برشمرده اند، چرا که این دستیابی به قدرت و اقتدار است که توسط آن می‌توان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ نمود.

وی ادامه داد: به همین سبب آفرینش فناوری را می توان یکی از اصلی ترین ماموریت های کشور در عصر حاضر قلمداد کرد؛ چراکه امروز پیشرفت از مسیر شکوفایی اقتصاد دانش بنیان عبور می کند. بر همین اساس است که این امر نیازمند توجه و عزم ویژه‌ای است تا بتواند الزامات اقتصاد دانش بنیان را فراهم آورد.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه در سال های گذشته با تلاش های صورت گرفته در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری زیست بوم مناسبی جهت پیشبرد پروژه ها و طرح های علمی- تحقیقاتی شکل گرفته است، گفت: اکنون کشور این امادگی را دارد تا آخرین حلقه از زنجیره اقتصاد دانش بنیان را که همان تبدیل دانایی و پژوهش به فناوری های مرز دانشی و محصولات با ارزش افزوده بالا است تکمیل کند.

حق جو خاطرنشان کرد: در همین راستا با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد مراکزی تحت عنوان “مراکز آفرینش ملی فناوری یا مام فناوری” با همین ماموریت در کشور راه اندازی و شروع به کار کنند.

مراکز آفرینش فناوری موجبات جهش علمی را فراهم می کند

وی در پاسخ به این سوال که این مراکز چگونه به تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش اهتمام دارند و از چه شاخص های متمایزی برخوردار هستند؟ گفت: مراکز افرینش ملی فناوری با متمرکز کردن امکانات و تجهیزات خاص و نیروی انسانی نخبه و تحقیق و توسعه در پروژه های هدفمند صنعت محور و با تکیه بر توسعه علوم پایه به عنوان زیربنای دستیابی به فناوری های رده بالاتر این امکان را برای کشور فراهم می کند تا با بهره برداری از پنجره فرصت های پیش رو موجبات جهش علمی را فراهم اورد.

ایجاد تنوع در تولیدات و اقتصاد صادرات محور مبتنی بر محصولات با ارزش افزوده بالا

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی در ادامه تاکید کرد: در واقع این مراکز با ایجاد تنوع در تولیدات ضمن جایگزینی واردات، اقتصاد صادرات محور را مبتنی بر محصولات با ارزش افزوده بالا برای کشور به همراه خواهند داشت.

پایش مستمر وضعیت صنایع با «مام فناوری»

وی افزود: علاوه بر این، مام فناوری با پایش مستمر وضعیت صنایع و تربیت نیروی انسانی زبده، نقشی راهبردی را به عنوان اتاق فکر نخبگانی کشور در تدوین برنامه های توسعه ملی و اقتصادی به ارمغان می اورد که در مراحل بعدی می تواند زیربنای مردمی سازی بخش علم و فناوری کشور را فراهم کند.

حق جو در پایان تصریح کرد: این مراکز همچنین با فراهم نمودن امکانات و شرایط و آموزش های خاص، می توانند نقش مهمی را در ایجاد چشم اندازی روشن برای جامعه نخبگانی کشور و همچنین پلی جهت ارتباط قدرتمند مابین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنعت ایجاد کرده تا ضمن خنثی کردن اثرات تحریم ها، موجبات رشد اقتصادی کشور و افزایش کیفیت زندگی مردم را به ارمغان آورد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا