اخبار سایت

راز صداهای عجیب اعماق اقیانوس آرام کشف شد




در سال ۲۰۱۴، صداهای عجیبی از این منطقه ضبط شد که به دلیل ماهیت غیرعادی‌شان، حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره منشأ فرازمینی آنها مطرح شد. حالا، پس از یک دهه، دانشمندان سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) سرانجام منشأ این صداها را کشف کرده‌اند.

این صداها که بین ۲.۵ تا ۳.۵ ثانیه طول می‌کشیدند و شامل ناله‌های عمیق با فرکانس‌های پایین تا ۳۸ هرتز و اوج‌هایی تا ۸۰۰۰ هرتز بودند، توسط گلایدرهای زیرآبی ضبط شدند. محققان این صداها را “بیوتوانگ” نامیدند، اما منشأ آنها تا مدت‌ها ناشناخته باقی ماند.

در سال ۲۰۱۶، تیمی از دانشگاه ایالتی اورگان حدس زد که این صداها ممکن است متعلق به نوعی نهنگ باله دار باشد که قبلاً شناخته نشده بود. شارون نیوکرک، دستیار ارشد تحقیقات در زمینه صوت‌شناسی دریایی در آن زمان گفت: “این صدا بسیار متمایز است، با بخش‌های عجیب و غریب. بخش ناله کم فرکانس آن مشخصه نهنگ‌های باله دار است، اما آن صدای زنگ‌دار است که آن را واقعاً منحصر به فرد می‌کند.”

اکنون، محققان به سرپرستی دکتر آن آلن، با استفاده از ترکیبی از داده‌های بصری و صوتی، به نتیجه‌ای جدید رسیده‌اند. آنها در مطالعه‌ای که در مجله “Frontiers in Marine Science” منتشر شده، اعلام کردند که این صداها توسط نهنگ‌های براید تولید می‌شوند.

نهنگ‌های براید در آب‌های گرم و معتدل اقیانوس‌های اطلس، هند و آرام یافت می‌شوند. محققان ده نهنگ را در منطقه مشاهده کردند و حتی موفق شدند نه مورد از آنها را در حال تولید این صداهای خاص ضبط کنند.

برای اثبات این فرضیه، تیم تحقیقاتی از هوش مصنوعی استفاده کرد. آنها از روش‌های یادگیری ماشینی برای تشخیص “بیوتوانگ‌ها” در مجموعه داده‌های گسترده صوتی خود استفاده کردند و توانستند حضور فصلی این صداها را در مجمع‌الجزایر ماریانا و جزیره ویک تأیید کنند.

با این حال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا صدای این نهنگ‌ها اینقدر غیرعادی است یا دقیقاً به چه منظوری تولید می‌شود. دکتر آلن حدس می‌زند: “ممکن است آنها از این صدا به عنوان یک تماس ارتباطی استفاده کنند، نوعی بازی ‘مارکو پولو’ در اقیانوس. اما برای اطمینان، به اطلاعات بیشتری نیاز داریم.”

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا