اخبار سایت

خوردن تنقلات بر مرکز پاداش در مغز تاثیر می‌گذارد



مطالعه اخیر که در مجله «نوروفارماکولوژی» (Neuropharmacology) منتشر شده است، از تاثیر رژیم‌های غذایی پرکالری، شیرین و چرب بر عملکرد و رفتار مغز خبر می‌دهد. محققان دریافتند که این رژیم‌ها نه‌تنها مسیرهای عصبی را تغییر می‌دهند، بر رفتارهای جست‌وجوی غذا، به‌ویژه در موش‌های مستعد چاقی، تاثیر‌گذارند. این دستاورد در درک چاقی و توسعه سازو‌کار مبارزه با آن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

با بالا رفتن نرخ چاقی در سراسر جهان، درک چگونگی تاثیر رژیم‌های غذایی پر‌کالری بر عملکرد و رفتار مغز بسیار مهم است. طبق پژوهش‌های قبلی، چنین رژیم‌هایی فعالیت مراکز پاداش مغز، به‌ویژه «هسته اکومبنس» مغز (منبع تولید هیستامین در مغز انسان) را تغییر می‌دهند. «هسته اکومبنس» ناحیه کلیدی مغز است که در ساخت مسیر پاداش در مغز و همچنین در پردازش محرک‌های لذت‌بخش و تقویت رفتارها نقش مهمی دارد. این هسته به‌ویژه بر ترشح هورمون دوپامین تاثیر می‌گذارد که انگیزه، لذت و رفتارهای پاداش‌جویی را به دنبال دارد.

با این حال، درمورد اینکه چرا تغییرات ناشی از رژیم غذایی در هسته اکومبنس افراد مستعد چاقی و افرادی که در برابر چاقی مقاوم‌اند تفاوت دارد، اطلاعات زیادی در دست نیست. این مطالعه جدید تفاوت‌ها و درک چگونگی تاثیر مواد غذایی ناسالم و محرومیت متعاقب آن، بر رفتار جست‌وجوی غذا و انعطاف‌پذیری عصبی را بررسی می‌کند. محققان در این مطالعه موش‌های صحرایی نری را آزمودند که به‌ صورت انتخابی با ویژگی‌های مستعد به چاقی یا با مقاومت در برابر چاقی پرورش داده بودند.

این موش‌ها به سه گروه تقسیم شدند: موش‌هایی که از غذای آزمایشگاهی استاندارد تغذیه می‌کردند، آن‌هایی که به رژیم غذایی ناسالم (هله‌هوله)، که برایشان تهیه شده بود، دسترسی آزاد داشتند و گروه سوم که برای مدتی به غذاهای ناسالم دسترسی داشتند و پس از آن تنها به غذاهای آزمایشگاهی استاندارد و سالم دسترسی داشتند. رژیم غذایی ناسالم این موش‌ها پوره‌ای متشکل از چند نوع چیپس و نوعی کره بادام‌زمینی بود که با الگوبرداری از رژیم غذایی پرکالری و پرچرب انسان تهیه شده بود.
 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا