فناوری اطلاعات

یک قابلیت مفید آیفون به گوشی‌های اندرویدی اضافه می‌شود



گوگل به تازگی یک ویژگی جدید آرشیو خودکار (Auto-archive) را برای اپلیکیشن‌های اندرویدی اعلام کرده است که به مشکل محدودیت فضای ذخیره‌سازی این گوشیها پایان می دهد.

به گزارش ایسنا، ویژگی جدید که در وبلاگ طراحان اندروید (Android Developers) اعلام شده است، به کاربران این امکان را می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از فضای ذخیره سازی اپلیکیشن را آزاد کنند، بدون این که اپلیکیشن یا اطلاعات کاربری خود را حذف کنند. طراحان باید این ویژگی را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند و پس از آن، کاربران مشاهده خواهند کرد که این ویژگی، به عنوان یک گزینه جدید ظاهر می‌شود.

این ویژگی عمدتا در قالب یک پنجره پاپ آپ، وقتی تلاش می‌کنید یک اپلیکیشن جدید را در دستگاه اندرویدی که ظرفیت ذخیره سازی آن به پایان رسیده است، نصب کنید، ظاهر می‌شود. اگر این گزینه را انتخاب کنید، اپلیکیشن‌هایی که بلااستفاده مانده‌اند، به صورت خودکار آرشیو می شوند تا فضا برای اپلیکیشن جدید، آزاد شود.

با آیکن ابری با فلش رو به پایین که روی آیکن اصلی اپلیکیشن ظاهر خواهد شد، می‌توانید تشخیص دهید که کدام اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار بایگانی شده‌اند. گوگل می‌گوید اندروید با آرشیو کردن اپلیکیشن‌هایی که کمتر استفاده می‌شود، شروع می‌کند و به این ترتیب، احتمال این که کاربر بدون یک اپلیکیشن مهم بماند را محدود می‌کند.

اما اگر کاربر بخواهد دوباره استفاده از یک اپلیکیشن آرشیو شده را شروع کند، می‌تواند به سادگی برای دانلود مجدد، روی آیکن آن ضربه بزند. البته با فرض این که گوشی کاربر فضای ذخیره‌سازی کافی دارد و اپلیکیشن همچنان در فروشگاه گوگل پلی در دسترس است.

همه اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند اجازه آرشیو خودکار را بدهند و طبق اعلام گوگل، این ویژگی محدود به اپلیکیشن‌هایی است که با استفاده از فرمت App Bundle اندروید منتشر شده اند. اما با توجه به این که این فرمت از اوت ۲۰۲۱، برای اپلیکیشن‌های اندروید اجباری شده است، احتمالا یک گزینه جدید مفید برای اکثر اپلیکیشن‌های اندرویدی خواهد بود.

اندروید در خصوص عرضه ویژگی آرشیو خودکار اپلیکیشن‌ها، از iOS عقب بوده است. ویژگی “آفلود اپلیکیشن‌های بلااستفاده” (Offload Apps Unused) تقریبا شش سال است که در آیفون وجود دارد و با نسخه iOS ۱۱ به این گوشی وارد شد و همچنان یکی از بهترین راه‌ها برای آزاد کردن فضا در آیفون به شمار می رود.

البته لزوما یک ویژگی ایده آل برای همه نیست. این ویژگی در گوشی اندروید مانند iOS به جای این که در وضعیت پیش‌فرض باشد، یک گزینه انتخابی است زیرا می‌تواند کاربر را بدون اپلیکیشن مورد علاقه اش، سرگردان نگه دارد.

به عنوان مثال، وقتی کاربر می‌خواهد یک اپلیکیشن جدید را نصب کند،  “آفلود اپلیکیشن‌های بلااستفاده” در کوتاه‌مدت مفید است، اما کاربر به راحتی فراموش می‌کند که آن را فعال کرده‌ است و اگر جایی بدون پوشش شبکه یا وای فای باشد و اپلیکیشنی که فکر می‌کرد نصب دارد، به جای وضعیت نصب شده، در حالت آفلود قرار داشته باشد، نمی‌تواند آن را باز کند.

 با این حال، داشتن این گزینه، مطمئنا به طور کلی مفید است. کاربران در iOS می‌توانند با رفتن به بخش تنظیمات (Settings)، قسمت عمومی (General) و سپس فضای ذخیره سازی آیفون(iPhone Storage)، گزینه “آفلود اپلیکیشن‌های بلااستفاده” را غیرفعال کنند.

بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار”،   احتمالا اندروید به زودی صاحب گزینه مشابهی می‌شود که شاید به همراه اندروید ۱۴ عرضه شود و این موضوع به زودی روشن خواهد شد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا