فناوری اطلاعات

ساخت پایگاه در ماه با استفاده از خاک ماه



چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ ربات «Chinese Super Masons» را برای ساخت پایگاه‌های ماه با استفاده از خاک ماه به فضا پرتاب کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، با توجه به اینکه ماموریت آرتمیس ۲ قرار است در ۲۴ نوامبر به فضا پرتاب شود، جای تعجب نیست که مجلات علمی با تحقیق در مورد سنگ‌پوشه یا رِگولیت قمری، ساختن پایگاه بر روی ماه و کار با خاک ماه برای رشد گیاهان سر و صدا کنند.

نتایج یک مطالعه اخیر که در مجله «Communications Biology» منتشر شده استT آزمایشی را تشریح کرد که در آن از نمونه‌های خاک ماه جمع‌آوری‌شده در طول ماموریت‌های آپولو برای رشد گیاهان استفاده شده و برای اولین بار، یک گیاه زمینی به نام رَشادی گوش‌موشی یا آرابیدوپسیس تالیانا (نام علمی: Arabidopsis thaliana) در نمونه‌های خاک قمری در طول آزمایش رشد کرده است.

تحقیقات اخیر دیگری که توسط ناسا تامین مالی شده و در مجله New Space منتشر شده است، چالش‌های ساخت و ساز را در شرایطی که غبار ماه در طول پرتاب یا فرود به اطراف می‌چرخد، تجزیه و تحلیل کرد.

این تعداد زیادی از آزمایشات تئوری و آزمایشگاهی است. اما، چه کسی ابتدا اقدام به ساخت یک پایگاه ماه با خاک ماه خواهد کرد؟ معلوم شده که چین این کار را خواهد کرد. آن‌ها حتی زمان تخمینی آغاز عملیات را نیز اعلام کردند.

کار برای ساخت پایگاه ماه با خاک ماه تا پنج سال دیگر آغاز خواهد شد. رسانه‌های چینی گزارش دادند که چین قصد دارد تا پنج سال دیگر ساخت یک پایگاه ماه با استفاده از خاک ماه را آغاز کند و این کار تا پنج سال دیگر آغاز خواهد شد.

در کنفرانس اخیر، کنفرانس ساخت و ساز فرازمینی که در دانشگاه علم و فناوری هااوژانگ در ووهان برگزار شد، بیش از ۱۰۰ دانشمند، محقق و پیمانکار فضایی چینی گرد هم آمدند تا درباره راه‌های ساخت زیرساخت در ماه بحث کنند.

به گزارش Changjiang Daily، دینگ لییون، کارشناس آکادمی مهندسی چین گفت که تیمی در حال طراحی رباتی به نام «Chinese Super Masons» هستند تا از خاک ماه آجر بسازند.

دینگ گفت: ساخت یک زیستگاه در ماه برای اکتشافات طولانی مدت در ماه مورد نیاز است و مطمئناً در آینده محقق خواهد شد.

در این گزارش آمده است که وی همچنین دشواری دستیابی به این ماموریت را در کوتاه مدت درک کرده است.

رویترز گزارش داد رباتی که وظیفه ساخت آجر از خاک ماه را بر عهده دارد، در طول ماموریت چانگ ای-۸ (Chang’e-8) چین در حدود سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. دینگ افزود که چین قصد دارد اولین نمونه خاک جهان را از سمت پنهان ماه در یک ماموریت حدود سال ۲۰۲۵ بازیابی کند.

پیش از این، چین با مأموریت چانگ ای-۵ در سال ۲۰۲۰ نمونه‌های خاک را از سمت پیدای ماه بازیابی کرده بود.

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ کاوشگر چانگ‌ای-۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این کاوشگر با هدف جمع‌آوری و بازگرداندن نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه به زمین، توسط چین به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. چانگ ای-۵ در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود.

چین با این ماموریت موفقیت‌آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت «لونا۲۴» (Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

نمونه‌های قمری بازگردانده‌شده توسط مأموریت‌های آپولو و لونا همگی بیش از ۳ میلیارد سال قدمت دارند، اما نمونه‌های بازگردانده‌شده توسط چانگ ای-۵ چین در اواخر سال ۲۰۲۰، تایید کرد که سنگ‌های این منطقه نسبتاً جوان هستند و تنها ۲ میلیارد سال سن دارند.

چین اعلام کرده است زمانی که این کشور ایستگاه تحقیقاتی را در ماه ایجاد کند، فضانوردان می‌توانند برای مدت طولانی‌تری در ماه بمانند.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا