فناوری های نوین

کشف آنزیم جدید راه حلی برای درمان دیابت نوع ۲



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، دیابت نوع دوم زمانی آغاز می شود که بدن بیمار نسبت به انسولین واکنش نشان نمی دهد و به تدریج توانایی تولید میزان کافی از این هورمون را از دست می دهد. بدون انسولین سطح گلوکز خون بالا می ماند و ممکن است مشکلات سلامتی جدی همراه داشته باشد اما محققان هنوز دقیقا نمی دانند چرا سیستم انسولین در درجه اول از کار می افتد.

در تحقیق جدیدی در آمریکا آنزیمی شناسایی شده که نقش مهمی در این زمینه دارد. آنزیم مذکور به نام به SCAN، حاملی است که اکسید نیتریک را به پروتئین ها می چسباند از جمله پروتئین هایی که به عنوان دریافت کننده فعالیت انسولین عمل می کنند.

اکسید نیتریک یک پیامرسان شیمیایی کلیدی در بدن است که به گردش و تنظیم هورمون ها از جمله انسولین کمک می کند اما محققان متوجه شدند فعالیت SCAN در انسان ها و موش های مبتلا به دیابت بیشتر است و به طور معکوس موش های مهندسی شده که آنزیم مذکور در بدنشان وجود نداشت از تاثیرات دیابت در امان بودند.

جاناتان اتاملر محقق ارشد پژوهش در این باره می گوید: ما نشان دادیم مسدودسازی این آنزیم از بدن در مقابل دیابت محافظت می کند، اما پیامدهای آن به بسیاری از بیماری هایی گسترش می یابد که احتمالا به وسیله آنزیم نوینی ایجاد می شود که اکسید نیتریک اضافه می کنند.

سطح بالای اکسید نیتریک به چند بیماری مانند بیماری عروق کرونر منجر می شود اما از آنجا که یک مولکول واکنش پذیر است، هدف گرفتن آن به طور مستقیم کار مشکلی است. در عوض تحقیق جدید نشان می دهد ردیابی یک آنزیم مرتبط می تواند مسیری کاملا نوین برای درمان دیابت و بیماری های دیگر باز کند. البته باید توجه داشت که تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و باید مطالعات زیادی درباره شیوه هدف گرفتن آنزیم مذکور انجام داد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا