اخبار سایت

معرفی انواع آچار پرکاربرد در بازار


—————- رپرتاژ آگهی —————–

یک آچار بخرید برای کلیه پیچ‌ها! مسلما این جمله که برای تبلیغات استفاده می‌شود، از پایه غلط است. چطور ممکن است برای هزاران پیچ در سایز، اندازه و مدل‌های مختلف فقط یک آچار نیاز باشد؟ آچار‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای پیچ‌های مخصوصی طراحی شده‌اند. شناخت انواع آچارها به شما کمک می‌کند تا ابزار مناسب را برای کار انتخاب کنید. انواع آچار آلات در صنعت‌های مختلف مانند لوله‌کشی، برق‌کشی یا مکانیکی کاربرد دارند.

آشنایی با اسم انواع آچار به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر انتخاب بهترین ابزار برای پیچ‌های مختلف، جعبه ابزار کاملی از لوازم کاربردی بسازید. اگر قصد آشنایی با انواع آچار و کاربردشان را دارید، در نقطه درستی ایستاده‌اید! کامل‌ترین فهرست برای معرفی انواع آچار پیش‌روی شما است.

 

آچار باز؛ بازکننده انواع پیچ‌ها




آچار باز یا آچار تخت، ابزاری است که در همه جعبه ابزارها دیده می‌شود. آچار باز از دو سری U شکل با سایزهای متفاوت تشکیل شده است. برای مثال، اگر سمت راست آچار باز سایز 12 باشد، طرف دیگر 14 است و به همین شکل هر دو سر آچار باز دو سایز با یکدیگر تفاوت دارند.

آچارهای تخت از آلیاژ فولاد، وانادیوم و کروم تولید می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند. به‌دلیل برخورداری از تنوع سایز، مقاومت بالا و کاربردهای گسترده، آچار باز نسبت به انواع آچار استفاده عمومی‌تری دارد و در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود.

 

آچار جغجغه یا آچار بکس؛ هرآنچه برای تعمیر خودرو نیاز دارید! 




آچار بکس که با نام‌های آچار انتهای جعبه و آچار جغجغه نیز شناخته می‌شود، از یک پایه ثابت با تعدادی سری متغیر تشکیل شده است که در تعمیرات خودرو کاربردهای بسیاری دارد. به‌دلیل برخورداری از چندین سری، این آچار سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف موتور ماشین را فراهم می‌کند. 

در یک سمت این آچار پایه‌ای ثابت وجود دارد و در طرف دیگر یک قطعه سوئیچی قرار گرفته است که سری‌های مختلف آچار به آن وصل می‌شود. درون پایه نیز یک فنر مشاهده خواهید کرد که نیروی دست در زمان چرخش را ذخیره می‌کند؛ از این انرژی برای برگرداندن آچار به مکان اولیه استفاده می‌شود. همین ویژگی مهم در آچار بکس باعث شده است تا از این ابزار در صنعت ماشین‌سازی به‌جای آچار تخت و رینگی استفاده شود.

 

انواع آچار آلن با کاربردهای مختلف




 پیچ آلن در ماکروفر، دوچرخه، اسکیت و نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود که برای باز کردن آن نیاز به آچار آلن دارید. آچار آلن ابزار ساده‌تری نسبت به انواع اچار الات است. فرقی نمی‌کند پیچ آلن یا آچار آلن در چه ابعادی باشند، هر دو از سری 6 ضلعی برخوردارند.

علت تفاوت در طول آچارهای آلن تولید میزان گشتاور برای باز کردن پیچ است. هرچه سایز پیچ آلن بزرگ‌تر باشد، طول دسته آچار آلن افزایش می‌یابد تا نیروی موردنیاز برای باز کردن پیچ ایجاد شود. اگر قصد خرید آچار آلن را دارید، ترجیحا یک مجموعه 6 یا 12 عددی را خریداری کنید تا برای انواع آلن‌ها آچار داشته باشید.

 


 

آچار ترکیبی؛ معروف‌ترین ابزار در انواع آچارها 




در انواع آچار الات، آچار ترکیبی بیشتر شناخته شده است و مانند آچار تخت کاربرد عمومی دارد. همان‌طورکه از نام آچار ترکیبی مشخص است، این ابزار از ترکیب دو آچار تولید می‌شود؛ برای مثال، یک طرف آچار سری تخت و طرف دیگر آن سری بسته دارد. آچار ترکیبی در انواع مختلفی طراحی و به بازار عرضه می‌شوند؛ تنها نقطه اشتراک بین انواع مدل‌ها متفاوت بودن دو سری آچار است.

از مزایای آچار ترکیبی می‌توان به قابلیت کار با دو پیچ متفاوت و وزن سبک برای جابه‌جایی راحت‌تر اشاره کرد. البته این آچار یک محدودیت دارد که شاید روی کار شما تاثیر منفی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، آچار ترکیبی سایز 12 فقط برای پیچ‌های سایز 12 مناسب است و برای پیچ‌های مختلف باید چندین آچار خریداری کنید.

 

آچار فرانسه یا آچار قابل تنظیم؛ پرکاربردترین آچار در جعبه ابزار




در سال 1842 آچار فرانسه توسط ریچارد کلابرن، مهندس انگلیسی، اختراع شد و در اصل آچار انگلیسی نام دارد؛ اما در کشورهای آسیای شرقی این ابزار «آچار فرانسه» نامیده می‌شود. آچار فرانسه یا آچار تنظیم‌پذیر برای مهره‌های 4 و 6 گوشه طراحی و ساخته شده است. حالا دلیل استفاده از نام آچار تغییرپذیر برای این ابزار مشخص می‌شود و علت آن برخورداری از دو فک ثابت و متحرک است.

آچار فرانسه تنها آچار با دهانه متحرک بین انواع ابزارآلات محسوب می‌شود. فک متحرک آچار قابل‌تنظیم با چرخاندن پیچ روی بدنه آچار حرکت می‌کند. برای استفاده از آچار فرانسه باید فک ثابت را روی مهره تنظیم کنید و پیچ را بپیچانید تا زمانی که مهره بین دو فک ثابت شود. 

 


 

آچار سوکت؛ ابزار جدانشدنی برق‌کاران




انواع آچارها به حوزه مکانیک و خودرو محدود نمی‌شوند و برای حوزه‌های دیگری مانند برق‌کاری یا لوله‌کشی نیز آچارهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. آچار سوکت، تقریبا یک ابزار همه‌کاره برای سیم‌کشی است و به‌وفور در جعبه ابزار مهندسان برق دیده می‌شود. سوکت‌زن شباهت بالایی به انبردست دارد؛ اما عملکرد آن‌ها کاملا فرق می‌کند.

آچار سوکت‌زن که در سه مدل rj12، rj11‌ و rj45‌ عرضه می‌شود، برای بریدن روکش سیم‌های تلفن و سیم‌های دوتایی برق است. آچار سوکت‌زن دو تیغه دارد و زمانی که سیم بین آن‌‌ها قرار می‌گیرد، باید آچار یک مرتبه دور سیم پیچانده شود. به‌این‌ترتیب روکش سیم با دست به‌راحتی جدا می‌شود و دیگر نیازی به جداسازی دستی با سیم‌چین نیست.

 

آچار گشتاور؛ مانع سفت شدن بیش از حد پیچ‌ها




آچار گشتاور مانند آچار فرانسه قدمت بسیاری دارد و در سال 1918 اختراع شد. این آچار توسط کنراد بار که در اداره آب نیویورک کار می‌کرد، طراحی شده است. هدف او از ساخت آچار گشتاور این بود که از سفت شدن پیچ به‌اندازه لازم مطمئن شود؛‌ زیرا سفت کردن بیش از حد پیچ باعث ایجاد خوردگی و هرزی لبه‌ها خواهد شد.

آچار گشتاور از یک دسته ضامن‌دار و یک سوکت برای اتصال به مهره تشکیل شده است که به آچار این امکان را می‌دهد تا مقدار گشتاور موردنظر را بر اساس فاصله حساب کند. از آچار گشتاور معمولا برای سفت کردن پیچ‌های خودرو استفاده می‌شود.

 

آچار لوله‌کشی؛ دسترسی به لوله‌ها در فضای بسته را ممکن می‌کند




آچار شلاقی یا آچار لوله‌کشی برای تنظیم اتصالات لوله‌ای و چرخاندن لوله‌های آهنی ساخته شده است. دهانه آچار شلاقی مانند آچار فرانسه یک پیچ دارد که فاصله فک ثابت و فک متحرک را تنظیم می‌کند. در تولید هر دو فک از پوشش آهنی عاج‌داری استفاده شده است که مانع سر یا پیچ خوردن لوله می‌شود.

آچار شلاقی سرکج، آچار شلاقی زنجیری و آچار تسمه‌ای مدل‌های مختلف آچار شلاقی هستند که دسترسی راحت‌تر به لوله‌ها در مکان‌های مختلف را ممکن می‌کنند. برای مثال زمانی که لوله در دیوار قرار دارد، باید از آچار شلاقی سرکج استفاده کرد. آچار تسمه‌ای با استفاده از یک تسمه قدرتمند، 7 برابر محکم‌تر از دست اتصالات لوله‌ها را سفت می‌کند.

 

با کیفیت‌ترین آچارها را از برند سرشناس رونیکس تهیه کنید!




رونیکس به‌عنوان یک برند معتبر، با چندین سال سابقه در زمینه تولید ابزارآلات صنعتی، آچارهای بسیار باکیفتی را عرضه می‌کند. کلیه محصولات برند رونیکس با کارت گارانتی رسمی عرضه می‌شوند؛ به‌این‌ترتیب در زمان بروز هرگونه مشکلی، می‌توانید بلافاصله با شماره امور مشتریان 6497-021 تماس بگیرید و مشکلتان را مطرح کنید. این برند ابزارآلات در استان‌های مختلف ایران نمایندگی رسمی دارد که برای تهیه محصولات رونیکس،‌ می‌توانید به نزدیک‌ترین عاملین مجاز مراجعه کنید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا