بازار

چرا باید دانشجویان کارآموزی را جدی بگیرند؟

خیلی از ما بعد از گذراندن دوران دانشگاه، به فکر اشتغال و راهی برای پیدا کردن منبع درآمد هستیم و معمولا به هر شرکتی هم که برای کار سر می‌‌زنیم، در مورد مهارت و سابقه کار ما سوال می‌پرسند! این در حالی است که اگر دوره کارآموزی‌های مرتبط با رشته خود را گذرانده باشیم، به‌راحتی می‌توانیم مهارت و تجربیات لازم را کسب کنیم و احتمال استخدام ما در شرکت‌های مختلف بیشتر است. در این مقاله قرار است به بررسی اهمیت این دوره برای دانشجویان بپردازیم. اگر دانشجو هستید و یا اینکه جزء افراد علاقمند به ارتقا شغلی هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید که گذارندن این دوره چقدر برای شما مفید است.

مفهوم کارآموزی

هدف کلی کارآموزی این است که دانشجویان را به اندازه کافی برای دستیابی به موفقیت در شغل آینده خود آماده کند. افرادی که بعد از گذراندن دوران دانشگاه، دوره‌های تجربی و  مهارت آموزی را می‌گذرانند، با کسب تجربیات بیشتر در مسیرهای شغلی مختلف، موفق‌تر عمل می‌کنند و حتی با این مهارت‌ها می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

بسیاری از دانشگاه‌ها، این دوره را برای دانشجویان در اولویت قرار می‌دهند و همه دانشجویان را ملزم می‌کنند که در دوره‌ها شرکت کنند. حتی افراد می‌توانند در شرکت‌های مختلف حضور داشته باشند و بابت آموزش این دوره پول پرداخت کنند. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌ها بابت این دوره هیچ پولی دریافت نمی‌کنند. بهرحال، برای به دست آوردن دانش عملی در زمینه شغلی خود به تجربه نیاز دارید. در بازار کار امروزی، کارفرمایان به شدت به رزومه‌هایی تکیه می‌کنند که سابقه کاری مرتبط را نشان می‌دهد.

مفهوم کار آموزی، مدت‌ها پیش آغاز شد اما در طول سال‌ها به شدت تکامل یافته است. مهارت آموزی ابتدا به عنوان کار برای کارفرما شروع شد که افراد جوان را استخدام می‌کرد و هنر یا تجارت رابه آن‌ها آموزش می‌داد. در ازای آموزش یک مهارت، کارآموز موافقت می‌کند که برای مدت زمان مشخصی برای کارفرما کار کند. حتی در آن زمان، کسب مهارت‌های جدید برای به دست آوردن کار در آینده بود.

در مهارت آموزی‌های مدرن، یک کارآموز می‌تواند برای مدت زمان مشخصی برای یک سازمان کار کند. کارآموزان بسته به نوع شرکت و خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌توانند ۱-۱۲ ماه یا حتی بیشتر کار کند. این دوره‌ها در بین دانشجویان فارغ التحصیل و کارشناسی که نیاز به کسب تحقیقات یا تجربه کاری ارزشمند دارند، محبوب است. تقریباً هر بخش و نوع شرکت، از یک شرکت بزرگ چند ملیتی گرفته تا یک استارتاپ کوچک، همگی به افراد کارآموز نیاز دارند.

دلائل مفید بودن دوره کارآموزی

همان‌طور که گفته شد، چنین دوره‌هایی برای بسیاری از رشته‌ها ضروری است؛ در حالی که برای برخی از رشته‌های دیگر مانند مهندسی، واجب است؛ چرا که نیمی از مهارت‌های لازم برای شغل مهندسی را می‌توانید با پشت سر گذاشتن چنین دوره‌هایی به دست آورید. در اینجا دلائلی وجود دارد که توضیح می دهد چرا یک این دوره برای پیشرفت شخصی شما ضروری است. برخی از مهمترین این دلائل عبارتند از:

  • به شما کمک می کند تا علایق خود را مشخص کنید.
  • این دوره‌ها علایق جدید ایجاد می‌کنند.
  • شما را به متخصصان مهارت‌های مختلف متصل می‌کند.
  • به شما امکان می‌هد در یک محیط امن یاد بگیرید.
  • به شما امکان می‌دهد برای یادگیری پول دریافت کنید.
  • این امکان را برای شما فراهم می‌کند به طور بالقوه فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری را کسب کنید.
  • یک تجربه منحصر به فرد، برایتان ایجاد می‌کند.
  • به شما انگیزه می دهد تا در مورد یک صنعت بیشتر بدانید.
  • اهمیت تعادل کار و زندگی را به شما می‌آموزد.

اگر فکر می‌کنید که بنا به هر دلیلی به این دوره‌های نیاز دارید، می‌توانید به سایت دانش پروژهان مراجعه کنید؛ این موسسه با جذب کارآموز قصد دارد که به افراد کمک کند که بتوانند مهارت‌های لازم را در موقعیت‌های شغلی مرتبط به دست آورند.

دلائل اینکه شما به کارآموزی نیاز دارید

جذب کارآموز

یادگیری فقط در کلاس درس انجام نمی‌شود؛ شرکت در دوره‌های مهارت آموزی می‌تواند مزایای دیگری را برای دانشجویان فراهم کند که در ادامه در مورد این‌ها صحبت خواهیم کرد.

دانشجویان می‌توانند یادگیری کلاس خود را در محیط‌های حرفه‌ای اعمال کنند

اگر از دانشجویان پرستاری که ملزم به شرکت در  دوره‌های بالینی هستند، بپرسید، به شما خواهند گفت که وقتی فرصتی برای عملی کردن تئوری داده می‌شود، تجربه عملی چقدر ارزشمند است. در اصل آن‌ها این تجربه را با گذراندن دوره کارورزی به دست می‌آورند. یا حتی افرادی که در رشته‌های مهندسی درس می‌خوانند، به‌راحتی می‌توانند تمامی تجربیات به دست آمده را در مسیر شغلی خود اعمال کنند.

دانشجویان می‌توانند با رشته انتخابی خود آشنا شوند

حدود ۸۰ درصد از دانشجویان در یک مقطع، در طول دوره کارشناسی، خود تغییر رشته می‌دهند. برای بسیاری از افراد، زمینه‌ای که در ابتدا ممکن است جذاب باشد، بعدها بنا به دلائل مختلف، دیگر جذابیتی نداشته باشد.  این در حالی است که شرکت‌های مختلف با استخدام این افراد به عنوان کارآموز می‌توانند مهارت‌های زیادی در اختیار افراد بگذارند.

دانشجویان می‌توانند تجربه کاری مطلوب را به دست آورند

دانشجویانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، به ندرت حرف مهمی برای گفتن در مصاحبه شغلی دارند! این در حالی است که کارآموزی، تجربه کاری را فراهم کرده که به شما کمک می‌کند تا تحصیلات خود را عملی کنید، مهارت‌های رهبری خود را توسعه دهید و به آن‌ها مزیت رقابتی بدهید.

می‌توانید مسیر شغلی خوبی داشته باشید

کارآموز بودن یک راه عالی برای اتصال دانش و علم به دست آمده از کلاس به تجربه دنیای واقعی است. یادگیری یک چیز است، اما استفاده از آن مهارت‌ها در نیروی کار و به کارگیری آن‌ها راهی عالی برای کشف مسیرهای شغلی و تخصص‌های مختلف می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید، بازار کار رشته‌های مهندسی امروزه داغ است و یکی از رشته‌هایی است که انجام دوره کارآموزی برای آن می‌تواند به شما در مسیر شغلی ، بسیار کمک کند. چرا که در صورت عدم انجام این دوره، ممکن است از رقبای خود عقب بمانید و مهارت‌های لازم را برای انجام کار نداشته باشید.

از دیگران می آموزید

بالاخره شما در حال تجربه یک دوره هستید تا مهارت‌ها را بیاموزید، اما فراموش نکنید که به طور هدفمند، مهارت‌های دیگران را در نقش شغلی خود مشاهده کنید تا نکات‌های مختلف را یاد بگیرید. این ایده گرفتن از دیگران می‌تواند نکات ریز و درشتی را در مسیر شغلی به شما نشان دهد که قطعا در آینده برایتان مفید خواهد بود.

آمار چه می گوید؟

تحقیقات زیادی وجود دارد که از نقش تعیین کننده‌ای که کارآموزی در یک سازمان در زندگی دانشجو ایفا می‌کند، خبر می‌دهد. بر اساس گزارش استخدام در سال‌های گذشته، فارغ التحصیلان ایالات متحده که بیش از سه دوره کارآموزی را گذرانده‌اند، مهارت‌های بیشتری در حوزه کاری خود داشته‌اند.

موسسات بیشتری بر این نکته تاکید دارند که دانشجویان با گذراندن چنین دوره‌هایی، موفقیت‌های بیشتری به دست آورده‌اند و در شغلی که انتخاب کرده‌اند، موفق‌تر بوده‌اند. بر اساس همین گزارش، درصد زیادی از فارغ التحصیلان می‌گویند که کار به عنوان کارآموز به آنها کمک کرده تا چشم انداز شغلی خود را بهبود بخشند.

چند نکته به شما کمک می کند یک دوره کارآموزی عالی داشته باشید

ضرورت کارآموزی
  • اگر دانشجوی جدید هستید، برنامه تحصیلی متناسب با موقعیت‌های شغلی خود پیدا کنید.
  • در مورد مسیر تحصیلی خود و مشاغل رایج مرتبط با آن فکر کنید، تحقیقات خود را در مورد آن مشاغل و مکان هایی که آن فارغ التحصیلان در آن کار می کنند، انجام دهید.
  • انتخاب‌های شغلی و علایق هیجان‌انگیز را بنویسید تا از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • از سایت های کاریابی و نمایشگاه های شغلی دیدن کنید؛ این کار می‌تواند به شما کمک کند که بهتر در مورد موقعیت شغلی خود در آیند تصمیم بگیرید.

سخن پایانی

همه می دانند که بازار کار به خصوص در شرایط فعلی رقابتی است. ممکن است صدها  کاندید دیگر برای همان سمتی که شما درخواست می‌کنید، وجود داشته باشد. در نتیجه، به راهی نیاز دارید که به شما کمک کند مزیت رقابتی داشته باشید و خود را متمایز کنید. دوره‌های کارآموزی می‌توانند تجربه و مهارت‌هایی را در اختیار شما قرار دهد و همچنین به کارفرمایان نشان دهد که شما برای شرکت آن‌ها مناسب هستید یا خیر؟! همچنین نشان می دهد که شما فردی هستید که انگیزه و اشتیاق دارید و به دنبال کسب تجربیات بیشتر در مسیر شغلی هستید. به طور خلاصه، چنین دوره‌هایی نقش مهمی در شکل دادن به مهارت‌های فرد ایفا می کند. این کار نه تنها به دانشجویان، بلکه به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند تا در محیط‌های  واقعی کاری قرار بگیرند، بلکه به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای برجسته شدن در بازار کار را توسعه دهند. اگر دانشجو هستید، به‌خصوص در رشته‌هایی مانند رشته مهندسی درس می‌خوانید، اکنون که اهمیت این موضوع را می‌دانید، زمان آن رسیده است که دوره‌ای را در صنعت انتخابی خود بیابید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد دوره‌های آموزشی در هر رشته‌ای که هستید، داشته باشید می‌توانید به سایت گروه آموزشی پارس پژوهان مراجعه و آموزش‌‌های لازم را خریداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا