بازار

باید ها و نباید هایی که در زمان اجاره هیلتی باید بدانیم

ابزار هیلتی از مشهورترین ابزار تخریب صنایع عمرانی است. با استفاده از ابزار هیلتی و انتخاب قلم یا مته مناسب آن می‌توان سطوح مختلف با درجه سختی متفاوت را تخریب کرد. از هیلتی در صنایع عمرانی به‌ویژه عملیات ساختمانی و راه‌سازی استفاده میشود.

امروزه اجاره هیلتی نسبت به خرید آن بیش‌ازپیش در کشورمان رواج یافته است. کارفرمایان و عوامل اجرایی با اجاره هیلتی مناسب متناسب با نوع کار خود قادر خواهند بود تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با بیشترین دقت و کیفیت به تخریب و سوراخ‌کاری سطوح بپردازند و به دلیل قیمت بالای این ابزار از خرید این ابزار صرف‌نظر کرده و اجاره هیلتی را بر خرید آن ترجیح می‌دهند.

منبع: https://tehrantakhrib.com/%d8%a7%d8%ac%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%87%db%8c%d9%84%d8%aa%db%8c/

انتخاب نوع قلم یا مته

قلم هیلتی به‌صورت ضربه‌ای و با وارد آوردن حجم بالایی از نیرو به طور دقیق و متمرکز به منطقه هدف عملیات تخریب را انجام می‌دهد. انتخاب قلم و مته مناسب در اجاره هیلتی برای تخریب سطوح مختلف فاکتور اساسی است.

قلم به چکش‌ها و دریل‌های مختلف هیلتی نصب و از آن‌ها برای تخریب استفاده می‌کنند. قلم یا مته هیلتی در انتهای خود شیارهایی دارد که به‌واسطه این شیارها داخل چکش تخریب قرار می‌گیرند.

اغلب جنس قلم تخریب از نوع کروم و وانادیوم است تا مقاوم بوده و به‌راحتی دچار شکستگی نشوند.

ضخامت قلم‌ها بین 8 تا 35 سانتیمتر و طول آن‌ها بین 15 تا 60 سانتیمتر متغیر است. وزن قلم‌های تخریب اغلب بین 5/0 تا 30 کیلوگرم متغیر است.

سایز قلم تخریب به حجم کار بستگی دارد. به‌منظور تخریب سطوح با مقاومت کمتر چون دیوار از قلم با سایز کوچک استفاده می‌شود اما برای تخریب آسفالت، جاده و سطوح بتنی از قلم‌های با سایز بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر اگر حجم کار کم و دقت در کار مهم باشد قلم کوچک بهتر است اما اگر حجم کار زیاد باشد و دقت کار چندان مورد توجه نباشد و ظرافت‌های خاصی موردتوجه نباشد قلم‌های بزرگ‌تر با ضخامت بالاتر کارایی خواهند داشت.

تقسیم‌بندی قلم‌های هیلتی بر اساس شیارهای آن‌ها مطابق ذیل است:

  • قلم چهار شیار: قلم‌های چهار شیار خود با ابعاد مختلفی ساخته و به بازار روانه می‌شوند. قلم چهار شیار کوتاه طولی در حدود 25 سانتیمتر، قلم چهار شیار بلند طولی حدود 40 سانتیمتر و قلم بسیار بلند طولی حدود 60 سانتیمتر دارد.
  • قلم پنج شیار نسبت به قلم چهار شیار استهلاک کمتری داشته و مقاوم‌تر است و احتمال شکستن آن کمتر از نوع چهار شیار است.
  • قلم تخریب شش شیار: از دو نوع قبلی بسیار مقاومت تر است و برای تخریب سطوح با مقاومت بیشتر از این نوع قلم استفاده می‌شود.

توجه به وسعت پروژه

تخریب

کارفرمایان و عوامل اجرایی پروژه‌های ساختمانی باتوجه‌به وسعت پروژه و استمرار در استفاده از دستگاه هیلتی به اجاره یا خرید دستگاه هیلتی می‌پردازند. اگر وسعت پروژه کم باشد و کارفرما تعداد پروژه‌های کمی در دست اجرا داشته باشد بهتر است تا به اجاره هیلتی نسبت به خرید آن اقدام کند.

از این طریق کارفرمایان قادر خواهند بود تا در هزینه‌های پروژه صرفه‌جویی کرده و از این بابت قادر خواهند بود تا از دستگاه‌ها و ابزارآلات بیشتر و متنوع‌تری در کار بهره بگیرند. اما اگر وسعت پروژه زیاد باشد و کارفرمایان تعداد پروژه‌های زیادی در دست اجرا داشته باشند خرید دستگاه هیلتی به‌منظور استفاده در پروژه‌های مختلف به‌صرفه‌تر خواهد بود.

میزان لرزش دستگاه حین کار با هیلتی

دستگاه هیلتی به‌صورت ضربه‌ای و با استفاده از چکش تخریب به تخریب سطوح مختلف می‌پردازد. اپراتور لازم است تا در کنار استفاده از وسایل ایمنی به دستگاه هیلتی فشار وارد کند تا چکش هیلتی به تخریب سطوح مختلف بپردازد.

درجه قدرت چکش هیلتی بین 600 تا 1100 وات متفاوت است. برخی از دستگاه‌های هیلتی از لرزش کمتری برخوردار هستند و سروصدای کمتری ایجاد می‌کنند.

برخی از چکش‌های تخریب هیلتی از مکانیزم جذب شوک داخلی برخوردار بوده و لرزش کمتری دارند این امر سبب می‌گردد تا علاوه بر اینکه طول عمر دستگاه هیلتی بیشتر شود اپراتور حین کار با چنین دستگاه‌هایی احساس خستگی کمتری خواهد داشت.

باتوجه‌به این موارد قیمت اجاره هیلتی دستگاه‌هایی با قابلیت جذب شوک داخلی بالاتر است. عوامل زیادی چون وزن هیلتی، توان ورودی، قدرت ضربه هیلتی، تعداد ضربات هیلتی در دقیقه، نوع مته و یا قلم، میزان سطح تخریب، درجه و سطح لرزش دستگاه هیلتی، اصل بودن ابزار و گارانتی محصول از جمله مواردی است که در انتخاب نوع هیلتی مناسب نقش خواهند داشت.

در زمان خرید و یا اجاره هیلتی می‌بایست دستگاه هیلتی که میزان لرزش و ارتعاش کمتری دارد مورد استفاده قرار گیرد. دسته هیلتی در کنترل میزان لرزش مؤثر است و سبب می‌گردد تا ارتعاشات کمتری به دست اپراتور وارد شود.

دکمه بازگشت به بالا