اخبار سایت

نقش هوش مصنوعی در راه اندازی اتاق خبر در یک رسانه آرژانتینی

سوال مهمی که در ارتباط میان رسانه و هوش مصنوعی طرح می شود اینست که اگر رسانه‌ها، هوش مصنوعی را بر اساس نیازها و ویژگی‌های خاص خود به‌کارگیرند، چه امکاناتی برای آنها فراهم خواهد شد؟

یولیتا پوزه(1)  ، مدیر محتوا و روزنامه نگار در پاسخ به این سوال می گوید: «استفاده از هوش مصنوعی در اتاق خبر، این امکان ایجاد کرد که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی رشد کنیم؛ آنچه برای یک سازمان محلی با یک اتاق خبر کوچک مثل اتاق خبر ما، اساسی است. این کار از یک سو به ما کمک کرد که فرآیندها و وظایف پرزحمت اما کم‌ارزش خبرنگاری را مثل گزارش وضع آب و هوا، ترافیک و نتایج مسابقات ورزشی، خودکار کنیم. در نتیجه توانستیم تولید محتوا را بهبود بخشیم. از سوی دیگر، اتخاذ این روش به ما فرصت داد که توجه خبرنگاران خود را به وظایفی که مخاطبان ما به آنها علاقه زیادی دارند معطوف کنیم و در پی آن، ارزش خبری محتوای ما و نقشی که به عنوان یک رسانه داریم افزایش یافت.»

از جمله دستاوردهای دیگر این فناوری عبارتست از:

افزایش تعداد مخاطبان

به گفته او از ماه مارس سال ۲۰۲۳ که به‌کارگیری هوش مصنوعی در رسانه Todo Jujuy شروع شد تا مارس ۲۰۲۴، رشد مخاطبان  نزدیک به صددرصد بود. تعداد بازدیدها از این رسانه از ۱ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۶۷ بازدید به ۲ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۹۲۸ بازدید رسید و شمار کاربران از ۵۴۲ هزار و ۳۴۷ به ۱ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۱۴ افزایش یافت.

افزایش حجم محتوای تولیدی

قبل از ادغام هوش مصنوعی در اتاق خبر، Todo Jujuy مقاله‌ای نداشت که با هوش مصنوعی تولید شده باشد، اما امروز نزدیک به ۵۰۰ مقاله این‌چنینی تولید می‌کند.

نرخ استفاده از هوش مصنوعی

نیمی از اتاق خبر این رسانه از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به فعالیت تحریریه استفاده می‌کند. هرچند برخی از اعضای تیم از به‌کارگیری هوش مصنوعی می‌هراسند، روند اصلی اتاق خبر، نشان‌دهنده قابلیت این ابزارها برای ایجاد تحول در شیوه کار اتاق‌های خبری است.

بهره‌وری در تولید محتوا

استفاده از هوش مصنوعی در Todo Jujuy به بهبود تولید انجامید و به خبرنگاران امکان داد که مطالب بیشتری منتشر کنند. مدت زمانی که هوش مصنوعی کمک کرده تا در ميزان وقتی که خبرنگاران صرف کار در اتاق خبر می‌کنند،‌ صرفه‌جویی شود، هنوز سنجیده نشده، اما کارایی تولید محتوا به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است.

رضایت تیم تحریریه

نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها با تیم تحریریه، حاکی از رضایت بالای آنها از کارایی، سهولت در استفاده، و اثر مثبت هوش مصنوعی بر کار روزانه آنهاست. کسانی که از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، باانگیزه و مشتاق‌اند و علاقه دارند که به کاوش و یادگیری بیشتر درباره این ابزارها ادامه دهند.

پایداری و نوآوری به‌عنوان محرک‌های تغییر

در پی سالی پر از کاوش و تعامل با هوش مصنوعی (سال ۲۰۲۳)، خبرنگاران در سال ۲۰۲۴ با دو چالش مواجهند:

چالش اول، چگونگی سازگار کردن اتاق‌های خبری با فن‌آوری‌های تازه و اثرات مقطعی آنها بر صنعت رسانه و چالش دوم تقابل خبرنگاران با تهیه گزارش از این پیشرفت‌ها و پیامدهای آنهاست.

هوش مصنوعی به بحث‌ پیرامون اخلاق خبرنگاری و محرمانه بودن اطلاعات دامن زده است. این امر بر تکثیر اطلاعات جعلی و اطلاعات غلط، اثرگذار است. مسأله اصلی که اتاق‌های خبر باید در نظر بگیرند، مرز کم‌رنگ میان مسائل و رویدادهای قابل باور با واقعیت‌هاست. دو مسئله دیگر، نقش روزافزون و مؤثر الگوریتم‌ها در توزیع و تغییر محتوایی است که مخاطبان مصرف می‌کنند، و تعدیل نیرو در پی افزایش به‌کارگیری هوش مصنوعی در اتاق خبر است.

1-Julieta Pose

انتهای پیام/ محمد حسن اسدی طاری/ منبع: ijnet

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا