بازار

معرفی انواع  مدل رله های موجود بازار ایران

انتخاب و خرید رله یکی از نکات ضروری برای دانشجویان و متخصصین حوزه الکترونیک است به خصوص اینکه در بازار الکترونیک رله های در دسته های مختلف طبقه بندی شده اند در این مقاله به معرفی مدل های رله در بازار الکترونیک ایران می پردازیم.

رله چیست؟

رله یک سویچ الکتریکی است که با اتصال یک ولتاژ که به ولتاژ بوبین معروف است می تواند مدار را فعال یا غیر فعال نماید. در  واقع RELAY می تواند ترکیبی از یک عملکرد الکتریکی و الکترومکانیکی باشد.

 این قطعه با ایجاد اتصال و یا عدم اتصال در مدار امکان کنترل مدار را فراهم می سازد و بر اساس همین پارامتر های به مدل های مختلفی دسته بندی می شود.

یک رله اغلب از اجزایی شامل بخش مغناطیس، آرماتور، فنر و تیغه هایی الکتریکی تشکیل شده است که در یک عملکرد موجب قطع و وصل مدار می شود.

دسته بندی فنی رله ها

این محصولات براساس ساختار و ویژگی هایی که دارند در مدل های متنوعی تقسیم می شود در این قسمت سعی به برسی مختصری از دسته بندی فنی رله های می پردازیم.

دسته بندی رله های بر اساس عملکرد

رله ها براساس عمکلرد داخلی خود به مدل های متنوعی تقسیم می شود که این دسته بندی به دلیل ساختار قطعه صورت گرفته است. این دسته بندی شامل موارد زیر می شود

  • رله الکترومیکانیکی
  • رله حرارتی
  • رله حالت جامد SSR

دسته بندی بر اساس کنتاکت

یکی دیگر از دسته بندی های متداول براساس نحوه عملکرد پل رله می باشد که بر این اساس رله ها به مدل های زیر تقسیم می شود.

  • حالت SPST
  • حالت SPDT
  • حالت DPST
  • حالت DPDT

که در حالت بازاری به مدل های یک باز، یک الی 4 کنتاکت دسته بندی می شود.

دسته بندی بر اساس ولتاژ  و جریان

این دسته بندی یکی از مرسوم ترین روش های دسته بندی در بازار الکترونیک است که رله ها را  برحسب ولتاژ و جریان دسته بندی می کنند و با توجه به ولتاژ تحریک بوبین و جریان  مدل پیشنهادی را اعلام می کنند.

از ولتاژ های مرسوم رله از 3 الی 220 ولت می باشد که مدل های رله 5، 24،12، 220  ولت از متداول ترین مدل های بازار رله به شمار می آیند.

دسته بندی بر اساس فرم

یکی یگر از متداول ترین مدل های دسته بندی برای خرید رله بر اساس فرم و ساختار ظاهری آنها است در ادامه به معرفی دسته بندی های رله در فروشگاه  اینترنتی کالای الکترونیک می پردازیم.

رله های روبردی

  • رله های کتابی معمولی و معکوس

یکی از مدل های مشهور رله سری کتابی است که با توجه به شکل پایه به دو فرم معمولی و معکوس تقسیم بندی می شود . این رله ها کاربرد فراوانی در تجهیزات مختلف نظیر برد های یخچال و … دارند. این سری از محصولات به صورت تمام شیشه ای و کاور دار طراحی می شوند.

تعداد پایه های مرسوم این رله ها 4 الی 8 پایه است که این تفاوت پایه ها به دلیل عملکرد کنتاکتی رله می باشد. این سری از محصولات به دو فرم یک باز ، یک کنتاکت (یک قطع و وصل) و دو کنتاکت در ولتاژ های 5 الی 220 ولت تولید شده اند. جریان کاری این رله ها نیز از 12 الی 16 آمپر متغیر است.

از مطرح ترین مدل رله کتابی می توان به سری رله شیشه ای امرون اشاره کرد که جز, پرمصرف ترین سری رله های کالای الکترونیک و بازار امجد به شمار می آید.

از برند های مطرح تولید کننده این فرم از رله ها می توان به برند نامی امرن و برند مشهور تیانبو و NHG اشاره کرد.

  • رله های پکیجی

دلیل نام گذاری این سری از رله ها کاربرد این مدل از قطعات در برد پکیج است اگر چه این سری از محصولات در تجهیزات دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما اغلب به دلیل استفاده در برد پکیج  آن را به عنوان رله پکیجی می شناسند. مشهورترین رله این دسته رله ALDP124  برند پاناسونیک است که با ابعادی باریک طراحی و تولید شده است.

تعداد پایه های رله های پکیجی به صورت 4 الی 6 پایه با عملکرد یک باز ، یک کنتاکت و دو باز است . ولتاژ های این سری به صورت 5 ، 12 و 24 ولت است. که توسط کالای الکترونیک به فروش می رسد.

برند های پاناسونیک ، امرون ، NHG از مطرح ترین تولید کنندگان این رله ها به شمار می آید.

  • رله های پایه میلون

 دلیل این نام گذاری یکسان بودن فرمت پایه های رله است که به صورت 5 پایه و یک شکل طراحی شده است.

تمام این مدل از رله ها تک کنتاکت هستند و در ولتاژ های متنوع از 3 ولت الی 48 ولت در بازار مرسوم هستند.

این مدل از رله های میلون به سه زیر دسته رله بچه میلون ،میلون کوتاه و میلون بلند دسته بندی می شود. دلیل از دسته بندی به خاطر جریان کاری رله است که از 5 الی 15 آمپر تغییر می کند.

شکل ظاهری این سری رله ها تغییر آنچنانی نمی کند و تنها در ارتفاع رله متفاوت می باشد. رله های پایه میلون فروشگاه kalaelec  از برند های مختلفی نظیر کیانجی ، NHG و NCR است.

  • رله های کبریتی

این مدل از رله ها ظاهری مشابه با رله های کتابی دارند اما در تعداد پایه متفاوت هستند. از مرسوم ترین مدل های این دسته می توان به رله NG6D اشاره کرد.

  • رله های سیگنال

رله های سیگنال خود دارای مدل های متنوعی هستند که مطرح ترین مدل های رله های سیگنال شامل ، رله های مخابراتی ، مینیاتوری و سری های بوبین کنار و وسط هست. که هرکدام دارای ویژگی و عملکرد متفاوت می باشد.

  1. رله مخابراتی

رله های مخابراتی مدلی دیگر از انواع رله های سیگنال به شمار می آیند که در جریان کاری 1 آمپر تولید می شوند. این سری رله های با ابعادی کوچک ، مصرف پایین و طول عمر بالا (میزان قطع و وصل زیاد) تولید می شوند. برا خلاف سایر مدل های رله ، این محصولات معمولا در سه ولتاژ 5 ، 12 و 24 ولت تولید می شود.

تعداد پایه های رله مخابراتی 8 پایه است و برند های مطرحی نظیر تیانبو و NHG به طور متمرکز در ساخت این سری محصولات فعالیت میکنند.

  • رله مینیاتوری

رله های مینیاتوری ، رله های با ابعاد کوچک هستند که به صورت 6 پایه و در جریان های کاری 1 و 2 آمپر تولید می شوند. رله مینیاتوری در برد های مختلفی نظیر کنترل دما و … مورد استفاده قرار میگیرند.

  • سایر رله های سیگنال

رله های بوبین وسط و کنار جزء مدل های دیگر رله های سیگنال به شمار می آیند. فرم و عملکرد این سری از محصولات با یکدیگر متفاوت هستند و بسته به نیاز کاربر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • رله های پاوری یا قدرت

رله های پاوری یا قدرت دسته ای از رله های الکترونیکی به شمار می آیند که در جریان کاری با مقدار زیاد عمل می کند. این دسته از رله های پاوری که اغلب بخش زیادی از  رله های 220 ولت را در خود جای داده اند

به مدل های متنوعی دسته بندی می شوند از جمله رله های کولری (NT90) و رله های آمپر بالا

رله های کولری سفید رنگ که توسط برند NHG و با پارت نامبر NT90   معروف شده اند جریانی بین 30 الی 40 آمپر را دراختیار مدار قرار می دهد. در حالی که رله های آمپر بالا جریانی از 60 الی 120 آمپر را دراختیار مدار قرار می دهد.

  • رله های SSR

        رله های حالت جامد مدل دیگری از رله های الکترونیکی به شمار می آیند که از مکانیزم خاصی برای این رله ها استفاده می شود.

رله های کالای الکترونیک از برند های مطرحی نظیر رله امرون ، NHG ، تیانبو، کیانجی ، اچ کایی ، فیندر و … می باشد که به صورت عمده و خرد به فروش می رسد.

دکمه بازگشت به بالا