اخبار سایت

مصوبه دولت روسیه برای الزام اپل به نصب برنامه‌های روسی




 بنا بر این لایحه ارائه شده از سوی دولت روسیه به پارلمان این کشور، شرکت اپل ارائه دهنده تلفن‌های همراه آیفون ملزوم شده است که نصب فروشگاه برنامه روسی RuStore و همچنین دانلود برنامه های داخلی، پرداخت ها و سایر عملکردهای مرتبط با آن را مجاز کند.

به گزارش ایتنا از ایرنا، در گزارش رسمی هیأت وزیران روسیه آمده است: به‌طور پیش‌فرض، آیفون و سایر سامانه‌های اپل دارای فروشگاه برنامه این شرکت هستند و هیچ فروشگاه جایگزینی ارائه نشده است.

در این گزارش آمده است: در بیشتر کشورها، برنامه‌های خارج از اپ استور فقط به صورت غیر رسمی قابل نصب هستند. اما استثنائاتی برای برخی کشورها اعمال شده است،‌ به ویژه آنکه اپل مجبور شد در اتحادیه اروپا امتیازاتی بدهد.

این گزارش می‌افزاید: علاوه بر این، در روسیه، از ابتدای سال ۲۰۲۲، به دلیل تحریم ها، برخی از عملکردهای داخلی از جمله پرداخت از طریق Apple Pay در دسترس نبوده است.

آنتون گورلکین معاون کمیته دومای دولتی (مجلس سفلی روسیه) در سیاست اطلاعات و از طراحان لایحه مصوب دولت گفته است که این سند تبعیض علیه برنامه های روسی در اپ استور را ممنوع می کند و هدف آن شتاب بخشی به فعالیت فروشگاه برنامه روسی در تولیدات شرکت اپل است.

گورلکین پیش بینی کرد که با توجه به بروزرسانی فروشگاه برنامه روسی، ممکن است پس از اجرایی شدن این قانون، این فروشگاه بر روی پلتفرم اپل ظاهر شود. با این حال، اپل به مدتی زمان نیاز دارد تا با الزامات تعیین شده خود را وفق دهد، از این رو، لازم الاجرا شدن این قانون برای اول سپتامبر ۲۰۲۵ (دهم شهریور ۱۴۰۴) برنامه‌ریزی شده است.

این نماینده دومای دولتی روسیه همچنین یادآور شد که در سال ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا خواستار دسترسی کاربران آیفون و دیگر تولیدات شرکت اپل به فروشگاه برنامه های جایگزین شد، در نتیجه آن، امروز ساکنان اروپا می توانند از AltStore PAL استفاده کنند.

در این میان، سخنگوی کرملین روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: او هنوز جزئیات لایحه ای که اپل را ملزم می کند امکان نصب فروشگاه برنامه روسی RuStore را امکان پذیر کند، نمی داند.

پسکوف در پاسخ به خبرنگاری که درباره امکان ممنوعیت فروش آیفون و سایر تجهیزات اپل در روسیه در صورت امتناع این شرکت از اجرای الزام مسکو، این سخنان را اظهار کرد.

وی گفت: تا آنجا که من می دانم، تولیدات شرکت اپل به طور رسمی در روسیه فروخته نمی شوند، این شرکت خدمات پس از فروش رسمی در کشور ما ندارد. وی اظهارنظر دقیق تر را به بعد موکول کرد.

پیش‌از این گروهی از نمایندگان دوما و اعضای شورای فدراسیون (مجلس سنا) با طرح پیشنهادهایی در ارتباط با قانون “حمایت از حقوق مصرف کننده” تأکید کردند که هنگام استفاده و فروش برخی کالاهای پیچیده فنی در فدراسیون روسیه با نرم افزار از پیش نصب شده، باید به مصرف کننده فرصت نصب و به روز رسانی برنامه ها با استفاده از RuStore و همچنین پرداخت از طریق آنها داده شود.

آنها تأکید کردند که محدودیت در نصب برنامه های روسی یا خود RuStore مجاز نیست.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا