فناوری اطلاعات

سهم اقتصاد خلاق ایران از GDP



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در بازدید از دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه طی دو الی سه روز گذشته از سه مجموعه جهاد دانشگاهی بازدید کردیم گفت: قلبا باور دارم که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی با شاخصه‌های دولتی و خصوصی راه حلی خوش فکرانه بوده که بتواند در اقتصاد کشور کارهای بزرگی انجام دهد. یک زمانی هم این نهاد کارهای بزرگی انجام داده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی یک ظرفیت در جمهوری اسلامی ایران است که کمتر دیده شده اما به صورت ویژه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه گفت: رهبر انقلاب تاکنون به هیچ نهادی جز جهاد دانشگاهی علاقه نشان نداده اند؛ ایشان در سخنرانی‌های مختلف، جملات امیدبخش و انرژی بخشی در مورد جهاد دانشگاهی مطرح کردند که «در اعماق دلم به جهاد دانشگاهی ارادت دارم» یکی از جملات رهبری در مورد جهاد دانشگاهی است. این جمله را به شخصه دوست دارم. این موارد نشان می‌دهد که افراد جهاد پرانرژی، کم توقع و پرکار بوده اند که از مزیت ویژه است.

وی در خصوص دانشگاه علم و فرهنگ متعلق به جهاد دانشگاهی گفت: این دانشگاه یک دانشگاه غیرانتفاعی است که در بعضی حوزه‌ها از دانشگاه‌های دولتی کم ندارد بلکه توانمندتر هم هست و سردسته دانشگاه‌های غیرانتفاعی محسوب می‌شود؛ در این دانشگاه اساتید جوانی حضور دارند که شاخص بوده و حتی جزء دانشمندان یک درصد نیز هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: باید برنامه ریزی برای این دانشگاه که سردسته دانشگاه‌های غیرانتفاعی است صورت گیرد که به مرحله رشد و توسعه برسد.

وی با تاکید بر اینکه رئیس دانشگاه علم و فرهنگ اشراف کاملی به ظرفیت‌های مجموعه‌های جهاد دانشگاهی دارد و این یک مزیت ویژه است، گفت: دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند یک درگاه بزرگ برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان فناور باشد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه شاید این وصل کمی دشوار به نظر برسد گفت: اما باید یک مدل اقتصادی- ماموریتی وجود داشته باشد تا این حلقه اتصال بوجود آید. دانشگاه یک درگاه ورودی می‌شود که هر کسی می‌تواند وارد این عرصه شود اما لازم به برنامه ریزی است.

وی گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند بستر کارآموزی فعالیت دانشجو در دانشگاه‌ها باشد که این موضوع در دانشگاه‌های دیگر وجود ندارد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلفی ورود کرده و پروژه‌های متعددی را پیش برده است ادامه داد: این مجموعه به هر حوزه‌ای ورود کرده در حوزه‌های بالاتر نیز پروژه‌هایی اجرایی می‌شود؛ از این رو باید جهاد دانشگاهی همراه با سایر نهادهای راهبردی علم و فناوری مانند معاونت علمی همسو باشد زیرا ظرفیت‌های جهاد حیف است.

وی افزود: در این راستا به نظر می‌رسد که باید بسته ماموریتی – اقتصادی برای جهاد دانشگاهی تعریف کنیم تا جذابیتی برای جذب به دانشگاه علم و فرهنگ وجود داشته باشد تا اعضای هیئت علمی بتوانند برای ایجاد جریان سازی در دانشگاه فعالیت کنند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اداره کل اقتصاد خلاق و ستاد توسعه فناوری نرم معاونت علمی گفت: تنها حوزه‌ای که در معاونت علمی علاوه بر ستاد، اداره کل ان را نگه داشتیم حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی است؛ هدف گذاری در این ستاد استفاده از ظرفیت‌های تاریخی، اقلیمی، مردمی و دانشگاهی کشور و تولید ثروت است.

وی با بیان اینکه ژاپن کشوری است که تاریخ دارد اما اقلیم ندارد گفت: ۱۰ درصد GDP این کشور به اقتصاد خلاق اختصاص دارد اما ما در ایران برای این منظور کمتر از ۳ درصد اختصاص داده ایم واین قابل تامل است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه وقتی از پارک جهاد حرف می‌زنیم یعنی زیست بوم زندگی، گفت: این پارک باید با الگوبرداری از پارک فناوری پردیس که با همکاری معاونت علمی، جهاددانشگاهی، وزارت راه و شهرسازی و…شکل گرفته، توسعه یابد و محوریت پیگیری برنامه برعهده جهاد باشد.

وی گفت: باید زیر ساخت خوبی مانند پارک فناوری پردیس برای توسعه پارک جهاد داشته باشیم که هر کسی در تهران خواستار بازدید از صنایع فرهنگی باشد به اینجا بیاید و اگر خواستار بازدید تکنولوژی باشد به پردیس برود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی نمی‌تواند به صورت مستقیم به پارک و دانشگاه زیرمجموعه جهاد دانشگاهی کمک کند افزود: باید برنامه ریزی شود تا با محورمیت مدیریتی جهاد دانشگاهی، مدل الگویی پارک فناوری پردیس در پارک جهاد دانشگاهی پیاده سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه پارک‌های از این دست نیاز به نرم افزار دارند، خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد خلاق نرم افزارهای هم افزایی نیاز داریم که باید برای مردم طراحی شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: درست است که در کشور ۳۰۰ انیمیشن ساز قهار فعالیت می‌کنند که پروژه‌های خارجی دارند اما ما نباید شبیه پژو فرانسه قطعه تولید کنیم و برای تولید محصول با کمپانی‌های دیگر در ارتباط باشیم یعنی اکنون قطعه ساز تولید کنندگان محتوای منطقه هستیم.

وی گفت: لازم است نرم افزاری طراحی شود که صاحب محصول در حوزه‌های خلاق و فناوری‌های نرم شویم.

دهقانی فیروزآبادی در پایان خطاب به رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و پارک علم و فناوری این دانشگاه خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه به یک جمع بندی در مورد زیست بوم استارتاپی، شرکت‌های دانش بنیان و فناوران نوپای جهاد دانشگاهی و همسویی آن با یک مجموعه باشیم. هدف معاونت علمی این است که به جای کار کوچک کردن انجام کارهای بزرگ با افراد بزرگ را در اولویت دارد. ترجیح میدهم زیست بوم جهاد با یک مجموعه طرف باشد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا