بازار

روانکاری در صنعت

روغن های صنعتی نوعی از روانکارها می باشد که در صنایع مختلف کاربرد دارند . اگر بخواهیم  انواع روغن صنعتی را از لحاظ کاربرد تقسیــم بندی کنیم می توانیم آنها را در دسته بندی های روغن های محافظ ، روغن های هیدرولیک ، روغن های انتقال قدرت ، روغن های خنک کننده و روغن های موتور و دنده  تقسیم بندی کنیـــم که در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح خواهیم داد .

کاربرد روغن صنعتی

روغن صنعتی روانکاری است که در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این  نوع روغن ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها کاربردهای خود را دارا می باشند. زمانی از این روغن های صنعتی استفاده می شود که نیاز به روان کننده هایی برای دستگاه های صنعتی باشد. انواع روغن های صنعتی را می توان به مواردی از قبیل روغن دنده صنعتی ، روغن توربین ، روغن گردشی و هیدرولیک، روغن دیزل ، روغن های محافظ، روغن های ماشین آلات سنگین، روغن های کمپرسور، روغن های مخصوص انتقال حرارت، روانکاوهای عملیات ماشین کاری و برشکاری و … تقسیم بندی کرد که هر یک از این روغن ها مزایایی را در صنایع مختلف دارند.

مواد افزودنی  روغن

افزودنی های روغن ، شامل موادی هستند که مقاومت روغن را در دمای بالا و پایین ثابت نگه می دارد . این مواد به پایداری ویسکوزیته کمک می کند . سبب می شود که روغن های صنعتی در شرایط مختلف خواص فیزیکی و شیمیایی خود را ثابت نگه دارند. استتنداردهای بالای تولید کنندگاه روغن صنعتی باعث شده که تکنولوژی تولید این نوع روغن ها هر روز پیشرفت کند و کیفیت این روانکارها بهتر شوند. از تولیدکنندگان معتبر می توان به شل اویل اشده کرد . قبل از خرید روغن صنعتی با مشاوره و خرید روغن با کیفیت به افزایش عمر دستگاه خود کمک کنید

 .

تولیید کنندگان معروف روغن

شرکت شل

شرکت ایرانول

شرکت کلوبر

شرکت موبیل

شرکت توتال

شرکت بی پی

شرکت کاسترول

شرکت شوررون

نمایندگی روغن بهران

خصوصیات روغن

روغن های صنعتی از بیس اویل و لوب کات تولید می شود. جهت اینکار باید مواد افزودنی مناسب به روغن پایه اضافه شود . بدون مواد افزودنی روغن دارای ویژگی های مناسب جهت استفاده در دستگاه نبوده . برای تولید روغن صنعتی با کیفیت که در برابر حرارت ، اکسیداسیون و خوردگی بهترین بازدهی را دهد مواد افزودنی را به روغن پایه اضافه می شود. که شامل پاك كننده ها و معلق كننده ها ، بهبود دهنده شاخص گرانروی ، ضد اكسيداسيون ، ضد ساییدگی ، ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی ، پايين آورنده نقطه ريزش ، ضد كف یا آنتی فوم ، بالا بردن نقطه اشتعال .

روغن کمپرسور هوا

روغن کمپرسور هوا معروف به روغن VDL جهت استفاده در کمپرسور هوای  پیستونی و انواع کمپرسور مارپیچی ، اسکرو و تیغهای تولید می‌شود. از ویژگی‌های روغن کمپرسور هوا می‌توان به آزاد سازی سریع هوا بدون ایجاد کف در نام برد . که به این دلیل نیاز به افزودنی های ضد کف در این روغن حائز اهمیت می باشد. روغن کمپرسور در ویسکوزیته گریدهای 32، 46، 68، 100، 150 تولید می شوند. روغن کمپرسور با ویسکوزیته پایین از سیالیت بیشتری نسبت به گریدهای بالاتر برخوردارند.

روغن ترانس

روغن ترانس یا روغن عایق الکتریکی در دماهای بالا دارای پایداری عالی و خاصیت عایق الکتریکی و خنک کنندگی مناسب دارد . شرکت توتال فرانسه با تولید انواع روغن ترانسفورماتور مناسب باعث بهبود کارایی ترانس و عملکرد عالی آن می گردد . روغن ترانس اکثرا با پایه مینرال تولید می شود . اخیرا روغن های ترانس با پایه سنتتیک نیز تولید شده است ، که کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به روغن تراسفورماتور مینرال دارد . روغن ترانس در انواع ترانسفورماتور روغنی بکار می رود. وظیفه اصلی روغن ترانس عایق ‌کاری و جلوگیری از پدیده کرونا ، جرقه و خنک ‌کاری در ترانسفورماتور می‌باشد.

روغن هیدرولیک صنعتی

از روغن های هیدرولیک برای انتقال قدرت و روانکاری مورد استفاده قرار می گیرد. روغن هیدرولیک روانکاری جهت انتقال انرژی در تمامی سیستم های هیدرولیک است . رابطه فشار و جریان به صورت برعکس بوده . تجهیزات هیدرولیک برای محافظت از قطعات داخلی برای پوشیدن و ذوب شدن نیاز به روانکاری دارند. روغن هیدرولیک روانکاری کامل بین قطعات متحرک را فراهم می کند. این سیستم ها بدون خاصیت روانکاری روغن هیدرولیک بسیار ناکارآمد و غیر قابل اعتماد خواهند بود. روغن هیدرولیک در صورت که هنگامی که فشار بالا می رود جریان کاهش پیدا کرده و زمانی که فشار کاهش می یابد جریان افزایش پیدا می کند. برای تمام سیستم های هیدرولیک جریان باعث حرکت می شود . از خواص روغن هیدرولیک باید به ویسکوزیته روغن ، شخص ویسکوزیته ، ضدزنگ و ضد سایش اشاره کرد .

روغن انتقال حرارت

روغن حرارتی جهت خنک کردن سیستم ها و برای انتقال حرارت در سیستم های صنعتی با دمای کاری بالای 200 درجه سانتی گراد که آب قادر به خاصیت انتقال حرارتی نیست به کار می روند . روغن های انتقال حرارت سنتتیک تا دمای 400 درجه سانتی گراد توانایی تحمل دما دارند . از خواص روغن حرارتی می توان به غیر سمی و بی‌بو بودن روغن ، سازگاری روغن حرارتی با اجزا سیستم ، عدم ایجاد خودگی و اکسیداسیون ، پایداری خوب در برابر واکنش پذیری با آب ، فشار بخار کم در دماهای بالا روغن ،    نقطه جوش بالا در روغن انتقال حرارت ، بازده گرمایی بالا روغن ، سیالیت مناسب ، ضد زنگ و خوردگی اشاره کرد .

انواع روغن صنعتی

روغن هیدرولیک

 روغن های با شاخص گرانروی بالا

روغن های گردشی

روغن برای به کارگیری در ماشین های صنعتی شامل سیستم های گردشی و هیدرولیکی

روغن های دنده

روغن های معدنی و سنتتیک

روغن های پمپ وکیوم

 روغن پمپ های دیفیوژن با پایه سیلیکون برای مصرف در صنایع اتمی و اتاق های خلا

روغن های ترانس

روغن عایق الکتریکی

روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتتیک

روغن سیستم های انتقال حرارت بسته و غیر مستقیم تا دمای 360 درجه سانتیگراد

روغن های امولسیون شونده

روغن های آب صابون و روغن تراش

روغن های عملیات حرارتی

روغن کوئینچینگ قطعات فولادی و آلیاژهای گوناگون

روغن های کمپرسور هوا

روغن کمپرسورهای روتاری اسکروو

روغن کمپرسورهای گاز

روغن های کمپرسورهای سرمایشی

 روغن سرد خانه ها و سیستم های تهویه

روغن های توربین

روغن توربین های بخاری

روغن توربین گازی

روغن های مخصوص ماشین ابزار

روغن های برش

روغن مته کاری

روغن تراشکاری

روغن خوراکی

ویژه صنایع غذایی و داروسازی برای مصرف در دستگاه هایی که در نزدیکی مواد خوراکی فعالیت دارند

روغن زنجیر

گریس های صنعتی

استفاده از گریس جهت روانکاری دستگاه باعث می شود که تعداد دفعات روانکاری با سایر روغن ها کاهش یابد که باعث کاهش هزینه ها و سرویس های دوره ای می شود. استفاده از گریس شل در شرایطی که دسترسی به نقاط مختلف دستگاه سخت باشد یک مزیت محسوب می شود . گریس های از ورود گرد و خاک و یا خروج برخی مواد از ماشین آلات جلوگیری می کند. گریس ها باعث آب بندی قطعات می شود. در مقایسه با روغن ، گریس مدت زمان بیشتری در دستگاه کار می کند که باعث کاهش نیاز به سرویس دوره ای می شود . گریس ها ضد زنگ و ضد خوردگی هستند.  گریس یک لایه نرم بین قطعات تشکیل می دهد که باعث کاهش صدا و لرزش و کارکرد بهتر دردستگاهها مانند انواع چرخ دنده ها می شود. در دستگاههایی که تحت فشار و دمای بالا و شوکهای مداوم کار می کنند بهتر عمل می کند. گریس ها باعث کاهش خوردگی در قطعات می شوند . در یاتاقانهای دستگاه ، گریس در مقایسه با روغن نقش موثرتری داشته و عناصر تشکیل دهنده آن را ساده می کند. از انواع گریس صنعتی خوب می توان به گریس شل و گریس موبیل اشاره کرد که کیفیت مناسب و کارکرد خوبی درشرایط سخت دارند .

خرید روغن صنعتی

جهت خرید روغن صنعتی از برند های معروف با ما در شرکت روغن صنعت آروشا تماس بگیرید.

آدرس : تهران، خیابان دستگردی (ظفر)، خیابان فرید افشار، پلاک 2، واحد 12

تلفن : 22920499

دکمه بازگشت به بالا