اخبار سایت

ايتنا – کلاهبردارانی با ادعای ارتباطات!



دانیال رمضانی – روش کارشان سال‌هاست که تغییری نکرده، یک صفحه یا سایت ایجاد می‌کنند، تبلیغات می‌کنند، چند عدد و آمار از مشتریان، درآمدها، اموال و ماشین‌های کرایه‌ای و موفقیت‌هایشان منتشر و از عضوگیری خانوادگی شروع می‌کنند. در ادامه نیز افرادی که به دام افتاده‌اند به امید بیرون کشیدن و نجات سرمایه خود چند نفر دیگر را با اصرار و فریب و اقناع به قربانگاه می‌کشانند و به این ترتیب موج موج به تعداد مالباختگان افزوده می‌شود.

این روشی بود که سال‌ها پیش با نام گلدکوئست آغاز شد و اگرچه به نظر می‌رسد این نام دیگر روشی برای کلاهبرداری نیست، اما صرفا با یک تغییر نام و در حوزه‌های دیگر از جمله سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی و حوزه رمزارزها از ایجاد پول مجازی جدید گرفته تا صرافی مجازی ادامه می‌یابد.

عجیب‌تر آنکه گردانندگان اصلی این شبکه‌های کلاهبرداری که عمدتا در خارج از ایران حضور دارند و همه روزه اخبار زیادی از دستگیری لیدرها و انهدام و اطلاع‌رسانی در خصوصی برخی از آنها از سوی نهادهای قضایی، امنیتی و پلیسی صورت می‌گیرد، تقریبا بلافاصله پس از اندام یا سوخت‌شدن شبکه قبلی با شبکه‌سازی مجدد به کلاهبرداری مشغول می‌شوند.

در همین راستا چند سال قبل یک شرکت به ظاهر خارجی به نام «یونیک فایننس» در ایران شروع به فعالیت کرد و به سرعت به سر زبان‌ها افتاد و بعدها نیز کلاهبرداری این شرکت محرز شد. این شرکت بر اساس گزارشی که صدا و سیما در آبان‌ماه سال 1400 از دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی منتشر کرد بالغ بر 40هزار مالباخته را فریب داده و به خود جذب کرد.

اگرچه در پایان همان گزارش و در حالیکه برخی لیدرهای آن شبکه دستگیر شده بودند و رسیدگی قضایی ادامه داشت، خبرنگار صدا و سیما اعلام کرد که لازم به ذکر است که شبکه یونیک فاینانس همچنان در کشور ما فعال و در حال عضوگیری (کلاهبرداری) است.

پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که صاحب این شرکت هرمی و کلاهبرداری یک ایرانی است که تنها یک شرکت صوری در خارج از کشور ثبت کرده و هیچ مجوزی از هیچ ارگان معتبری در دنیا ندارد! فقط و فقط یک سایت که به قصد کلاهبرداری در ایران و با تبلیغات فراوان توسط عده‌ای از لیدرهای سابق کوئست شروع به فعالیت کرده است و مبالغ بسیار زیادی را از مردم فریب‌خورده کلاهبرداری کرده‌اند.

مدتی گذشت و کم کم شکایات مردمی به دستگاه قضایی رسید و دادگاه‌های زیادی در این رابطه تشکیل شد، نهادهای انتظامی و امنیتی هم به این قضیه ورود کرده و تعداد زیادی از لیدرهای راس یونیک را دستگیر و روانه زندان کردند، در این بین تعدادی هم به کشور ترکیه گریختند و تعداد کمی هم که به دلیل عدم شکایت نفرات مجموعه‌شان به دلایل مختلف از جمله روابط فامیلی، دوستی، وعده و حتی تهدید شکات … در ایران ماندند، نه محاکمه شدند و نه بهایی پرداختند! همین امر نیز سبب گستاخ‌تر شدن برخی از این افراد شده و این بار خودشان اقدام به تاسیس سایت‌های هرمی و کلاهبرداری کنند.

ظهور یک شبکه کلاهبرداری جدید

شبکه‌های کلاهبرداری از این دست ظاهرا به بخش بی‌پایانی از پرونده‌های قضایی و امنیتی در کشور تبدیل شده است و اگرچه این خود مردم هستند که علیرغم اخبار، اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای متعدد، سبب‌ساز رشد و موفقیت کلاهبرداران می‌شوند، اما مساله اینجاست که کلاهبرداران نیز با روش‌های مهندسی اجتماعی و روانشناسی مردم، با ترفندهای متعدد مدعی داشتن مجوزهای قانونی و ارتباطاتی با برخی نهادها می‌شوند که همین امر کلید موفقیت آنها در فریب و کلاهبرداری می‌شود.

لذا در چنین شرایطی است که ورود عاجل نهادهای قضایی، امنیتی و پلیسی احساس می‌شود تا قبل از سرازیر شدن هزاران پرونده جدید از مالباختگان و شاکیان به دادگاه‌ها و فرصت لیدرهای این شبکه‌ها برای خروج از کشور و بعد نیز ادامه فعالیت با نام و افراد جدید، بسیار لازم است.

به همین جهت در ادامه به واکاوی یک شبکه کلاهبرداری جدید می‌پردازیم که اطلاعات آن از سوی یکی از مالباختگان به دست هفته‌نامه عصر ارتباط رسیده است. با این توضیح که به علت محدودیت‌های قانونی، در مقطع کنونی امکان طرح کامل نام این شبکه و لیدرهای آن را نداریم. اما با ذکر این نکته که اسامی افراد مذکور و سایت مربوطه در اختیار این هفته نامه است و گزارش حاضر نیز به مراجع ذیصلاح از جمله پلیس فتا ارسال خواهد شد.

یکی از مخاطبان که البته در حال حاضر اقدام به طرح شکایت نیز کرده است، با ارسال متنی به هفته‌نامه عصر ارتباط اعلام کرد: یکی از این سایت‌هایی که مدتی است با ادعای صرافی بودن مبالغ زیادی را از مردم به صورت دلاری کلاهبرداری کرده و به صورت غیر‌قانونی در حال فعالیت است سایت «آ.س» به آدرس … است که متعلق به دو نفر از همان لیدرهای یونیک‌فاینانس به نام‌های «ر.ز» و «ز.ر» است.

اگرچه ما تلاش کردیم با اطلاعات به دست آمده از این مالباخته با یکی از لیدرهای این شبکه تماس گرفته و به گفت‌وگو بپردازیم که در نهایت این پیام و تهدید را کردند که «هر … می‌خواهید بکنید! کم هم نگذارید! هیچ کس نمی‌تواند ما را پیدا یا دستگیر کند و هر کس هم حرفی بزند شکایت و محکومش می‌کنیم!»

نکته قابل توجه آنکه سایت شبکه مذکور در زمان تنظیم این گزارش تعطیل شده و این پیام انگلیسی را منتشر کرده است که: «اگر شما مالک این سایت هستید لطفا با شرکت ارایه‌دهنده خدمات‌ هاستینگ تماس بگیرید.»

فرد مالباخته در ادامه اعلام کرده: نامبردگان که برای خود لقب دکتر و مهندس را هم جعل کرده‌اند با ایجاد یک سایت از طریق یک درگاه خارجی اقدام به جذب افراد به صورت هرمی کرده‌اند و تعداد زیادی را به این شبکه جذب کرده‌اند.

این کلاهبرداران از اطمینان مردم نسبت به صرافی‌های دیجیتالی معتبر سوءاستفاده کرده و سایت هرمی خود را به عنوان یک صرافی جا زده‌اند و با ادعای پرداخت سودهای کلان ۵ الی ۸ درصد طی یک ماه به صورت روز شمار و بازگشت پول پس از انصراف در هر لحظه مردم را فریب داده و سرمایه حدود 500 میلیارد ریال طی یک سال جذب کرده‌اند، بی‌آنکه سودی به نفرات خود بدهند!

این مالباخته در ادامه می‌گوید: البته ادعای کذب آنها نسبت به صرافی بودن سایت «آ.س» به راحتی با استعلام گرفتن از سایت‌های معتبری همچون کوین‌مارکت‌کپ، ترون اسکن یا سایر نهادهای اقتصادی در حوزه ارزهای دیجیتال کاملا مشخص است.

حتی ادعای آنها در ایجاد توکن APT که آن را به عنوان توکن بومی صرافی به همه معرفی می‌کنند هم به راحتی مشخص می‌کند که ادعایی واهی و کذب است، توکنی که هیچ ارزشی ندارد و در هیچ صرافی هم لیست نشده، حتی صرافی‌های غیر متمرکزی مانند «پنکیک سواپ» که بسیاری از شت‌کوین‌ها را هم لیست کرده حاضر به این نشده‌اند که توکن APT را لیست کنند!

موضوعی که به راحتی اعتبار سایت را در صرافی بودن زیر سوال می‌برد و مشخص می‌کند که یک سایت هرمی و کلاهبرداری است و به نوعی کپی دیگری از روی یونیک فایننس.

فرد مالباخته می‌گوید: قسمت جالب این است که صاحبان سایت مذکور هر بار با اجاره کردن یک ویلا در یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای کشور تعداد زیادی از نفرات را دعوت کرده و طی چند سخنرانی نسبت به جذب افراد اقدام می‌کنند و با فریب و تطمیع مبالغی از ۲۰۰ دلار تا ۵۰۰ دلار از آنها می‌گیرند.

در همین جلسات به راحتی ادعاهای دروغین خود را تکرار می‌کنند و با وعده‌های سر خرمن که به زودی توکن بومی صرافی ما در صرافی پنکیک‌سواپ لیست می‌شود و رشد چند صد درصدی می‌کند باعث اغفال حاضران در این محفل‌ها شده و مقادیر زیادی پول از آنها دریافت می‌کنند.

جالب‌تر آنکه این کلاهبرداران بعد از مدتی که سودی عاید افراد نمی‌شود در ابتدا با چرب زبانی و اگر نشد با انکار وعده‌های خود و در آخر هم با تهدید کردن افراد پاسخ می‌دهند.

اما عجیب‌ترین ادعاهای آنها این است که خودشان را دارای انتسابات و نفوذ در نهادهای مهمی اعلام کرده و با همین ادعاها طوری رفتار می‌کنند که شخص مالباخته را ترسانده و آن را از شکایتِ بی‌نتیجه منصرف کنند، بعد از آن نیز با روش‌هایی همچون زمان خریدن، چرب زبانی، واسطه درست کردن و از دسترس خارج شدن و روش‌هایی دیگر مالباختگان را خسته کرده تا از طلب سرمایه خود پشیمان شده و از خیر آن بگذرند.

این در حالیست که هر روز تعدادی از فریب خوردگان در مراجع قضایی و انتظامی در سطح کشور حاضر شده و نسبت به کلاهبرداری این سایت و صاحبان آن شکایات متعددی می‌کنند.

پیشگیری بهتر از درمان

در امور قضایی، پلیسی و امنیتی، همچون امور درمانی، همواره پیشگیری از گسترده‌تر شدن یک معضل به مراتب بهتر از درمان‌های پرهزینه و گاه دیرهنگام است. چرا که هر روز تاخیر در درمان و پیشگیری بر پیشرفت معضل، بیماری و فساد اثرگذار بوده و می‌تواند منجر به افزایش زیاد مالباختگان شود.

در پایان هرچند که ما نیز تاکید داریم که خود مردم باید مراقب این کلاهبرداری‌ها باشند، اما روش کلاهبرداران نیز پیشرفته شده و با ترفندهای متعدد و سواستفاده از شرایط اقتصادی مردم و ادعای فعالیت‌های قانونی و اتصال به افراد و نهادهای خاص، موفق به فریب یا به سکوت کشاندن مالباختگان می‌شوند.

لذا در خصوص این شبکه کلاهبرداری جدید که همچنان در حال رشد و پیشرفت است، انتظار می‌رود نهادهای مسئول با سرعت بیشتری وارد عمل شده و مانع قربانی شدن مالباختگان بیشتر، فرار کلاهبرداران و تحمیل هزینه‌های بیشتر شوند. (با این تاکید که اسامی و اطلاعات بیشتر در این خصوص برای ارائه به نهادهای پیگیر و ذیربط، نزد هفته‌نامه عصر ارتباط محفوظ است.)

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا