فناوری اطلاعات

مکث نفت برای جهت‌یابی قیمت



قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که سرمایه گذاران چشم انداز محدود شدن عرضه به دلیل کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را در برابر ضعیف شدن رشد اقتصاد جهانی و افت تقاضا برای سوخت ارزیابی کردند، تقریبا بدون تغییر بود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت هفت سنت کاهش یافت و به ۸۵ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با سه سنت کاهش، به ۸۰ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص هفته گذشته پس از اینکه اوپک و متحدانش با اعلام کاهش بیشتر تولید که از ماه می آغاز خواهد شد، سرمایه‌گذاران را غافلگیر کردند، برای سومین هفته متوالی افزایش داشتند.

گروه اوپک پلاس عمدتا عرضه نفت ترش از سوی تولید کنندگان خاورمیانه که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، را کاهش خواهد داد.

پس از اعلام این خبر، شرکت آرامکوی سعودی، قیمت فروش رسمی نفت در ماه مه به مشتریان قراردادی خود در آسیا و آمریکا را افزایش داد. این شرکت نفتی دولتی همچنین به چندین مشتری آسیایی اعلام کرد که با وجود کاهش تولید، حجم قراردادی کامل را دریافت خواهند کرد.

وارن پاترسن، مدیر تحقیقات کالای موسسه مالی ING، در این باره گفت: آن دسته از افرادی که بدبین هستند، مسئله دورنمای تقاضا را در پی اعلام این کاهش تولید زیر سوال بردند و کسانی که خوشبین هستند، اکنون بازار محدودتری را در نیمه دوم سال پیش بینی می کنند. من در دسته دوم هستم و همچنان می‌بینم که قیمت‌ها از این سطح تا پایان سال بالاتر خواهد رفت.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران به پیشرفت مذاکرات میان عراق و دولت اقلیم کردستان برای از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور چشم دوخته اند که نفت ترش بیشتری را به بازار جهانی وارد خواهد کرد.

عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا بود. طبق گزارش پنج شنبه گذشته شرکت بیکر هیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته با دو حلقه کاهش، به ۵۹۰ حلقه رسید. شمار دکل‌های حفاری گاز با دو حلقه کاهش، به ۱۵۸ حلقه رسید.

در بازارهای جهانی، آمار اقتصادی مهمی که هفته جاری به دقت دنبال خواهد شد، گزارش تورم آمریکاست که می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای ارزیابی روند کوتاه مدت نرخ‌های بهره، کمک کند.

تحلیلگران می‌گویند با وجود این انتظارات که فدرال رزرو آمریکا ممکن است به دلیل بحران بانکی اخیر، روند افزایش نرخ بهره را آهسته کند. اگر تورم همچنان بالا بماند، هزینه‌های استقراض ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند.

واندانا هری، موسس شرکت تحلیل بازار نفت “واندا اینسایتس” در این باره گفت: اگر آمار تورم که هفته جاری در آمریکا منتشر می‌شود، انتظارات درباره تداوم روند تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کند، تاثیر منفی بر فضای بازار خواهد گذاشت. همزمان آمار ضعیف به رنج اقتصادی اشاره دارد که به معنای افزایش ریسک گریزی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش شدید نرخ بهره، ارز آمریکا را تقویت کرده و بهای کالاهایی مانند نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای سرمایه گذاران دارنده ارزهای دیگر گران‌تر ساخته است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا