اخبار سایت

وزارت ارتباطات طرح صیانت را اجرا کرد



اخیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا  اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه دو شرکت ابر آروان و همچنین شرکت آروان گلوبال مستقر در دوبی، به اتهام تسهیل سانسور اینترنتی اعمال کرده است.
در همین باره یک نماینده مجلس ایران گفت: آمریکا با این تحریم‌ها دنبال فضاسازی است یعنی می‌خواهد شعاری داده باشد که من هنوز نفس می‌کشم، هنوز هستم و می‌توانم کاری کنم.

حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صیانت یا بهتر است بگوییم «ساماندهی فضای مجازی» در دستور کار ما نیست و مجلس برنامه‌ای برای اعمال این طرح ندارد. با توجه به اینکه پیش از این وزارت ارتباطات بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی را محدود کرد طرح ساماندهی دیگر موضوعیت ندارد چون نتیجه‌ای برای ما ندارد.
وی ادامه داد: با این اقدام وزارت ارتباطات تقریبا بسیاری از موارد ساماندهی فضای مجازی منتفی شد. یکی از برنامه‌های ما این بود که با اپلیکیشن‌های خارجی صحبت کنیم که فعالیت آنها مشروط به وجود دفتر نمایندگی و سرور در داخل کشور باشد اما وقتی قابلیت دسترسی به اینستاگرام و سایر موارد وجود ندارد موضوع بحث ما دیگر این موضوع نیست. بحث این است که تحریم‌های آمریکا چقدر برای ما تاثیرپذیری دارد و چه آثاری بر موسسات و مراکز ما دارد.

تحریم‌ها فقط شعارند
جلالی افزود: امروزه هکرها وارد سیستم‌ها می‌شوند و بر روند سیستم‌ها تأثیر می‌گذارند، به اطلاعات دستبرد می‌زنند و باعث تخریب‌هایی در بعضی از مراکز مثل کارخانه‌ها و سازمان‌ها و پتروشیمی می‌شوند و آن را به آتش می‌کشند.

نماینده مجلس: طرح صیانت در دستور کار مجلس نیست زیرا وزارت ارتباطات بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی را محدود کرد و طرح ساماندهی دیگر موضوعیت ندارد

در این شرایط تحریم یک شرکت مثل ابرآروان، در مقایسه با هکرهای بین‌المللی مسئله‌ای نیست. فقط ممکن است فضای توسعه آن را در منطقه جغرافیایی محدود کنند. مثل بلایی که سر تیک‌تاک آورده‌اند.
وی اظهار کرد: آنها وقتی به تیک‌تاکی که برای خودشان است و درصد بالایی از کاربرانش آمریکایی هستند و سرورهایش در آمریکا هستند رحم نمی‌کنند توقع دارید به شرکت ابرآروان ما رحم کنند؟ آنها هیچوقت از ما و عملکرد ما راضی نیستند، از ما خوششان نمی‌آید و به هر نحوی که بتوانند ولو در فضای شعاری و در فضای مجاز یاعلام می‌کنند که شرکت‌های ما را تحریم می‌کنند.

هکرها تا به حال موفق به نفوذ به سیستم‌های چین نشده‌اند چون اینترنت ملی دارد
جلالی ضمن اشاره به اینکه نهاد ریاست جمهوری هیچوقت هک را تایید نکرد، گفت: باید توجه کنیم که هکرها در هر سازمانی بتوانند ورود می‌کنند؛ پس باید ببینیم کشورهایی که مورد حمله هکرها قرار نمی‌گیرند چکار می‌کنند. هکرها تا به حال موفق به نفوذ به سیستم‌های چین نشده‌اند؛ چرا؟ چون چین اینترنت ملی دارد. باید اینترنت ایران مانند چین شود
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است هکرها نمی‌توانند به اینترنت ملی نفوذ کنند؛ جلالی افزود: ما در زمینه اینترنت ملی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما هنوز تا اینترنت کاملا و 100 درصد ملی فاصله داریم. باید یک مخزنی داشته باشیم که تمام اطلاعاتمان داخل آن مخزن باشد و از آن مخزن گزینش کنیم. آن مخزنی که حوزه مشترک جمع‌آوری داده‌ها باشد، هنوز شکل نگرفته است. هکرها به آن مخزن که تحت عنوان اینترنت ملی از آن یاد می‌کنیم، ورود می‌کنند؛ آن وقت ما هستیم که دوست و دشمن یا ویروس و غیرویروس را تشخیص می‌دهیم و شناسایی می‌کنیم. می‌توانیم همان کاری که چینی‌ها کردند را بکنیم.به نظر من راه‌اندازی ما اینترنت ملی است.(دیده بان ایران)

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا