اخبار سایت

راه رفتن روی زمین سخت است




فرانک روبیو روز جمعه در یک کنفرانس خبری در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، به دشواری‌های راه رفتن روی زمین اشاره کرد و گفت: «پیاده‌روی در چند روز اول برایم سخت بود و دچار درد در کف پا و کمر شدم. فکر می‌کنم بخشی از درد به این دلیل است که اکنون کمرم باید نیمی از وزن بدنم را تحمل کند.»

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، او افزود: «در چند روز اول بازگشت روی زمین وقتی سعی می‌کنید مستقیم راه بروید، نمی‌توانید و به سمت راست یا چپ حرکت می‌کنید. ذهن شما کاملا به مسیر آگاه است، اما بدن شما آن‌طور که انتظار دارید پاسخ نمی‌دهد.»

روبیو دو هفته پیش، پس از گذراندن ۳۷۱ روز در فضا، به زمین بازگشت. او سپتامبر سال گذشته با یک موشک روسی برای انجام ماموریتی معمولی و شش ماهه عازم فضا شد. فضاپیمای سایوز که قرار بود آن‌ها را به زمین بازگرداند، در ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداخت تا به‌عنوان وسیله نقلیه پشتیبان اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

پس از آن در ماه دسامبر، احتمالا به دلیل وجود یک ریزشهاب، نشت مایع خنک‌کننده رخ داد و آژانس فضایی روسیه، فضاپیمای آن‌ها را به زمین بازگرداند تا فضاپیمای دیگری را جایگزین کند. در نتیجه این رویدادهای پیش‌بینی نشده، بازگشت روبیو به تعویق افتاد.

این فضانورد با یادآوری آن روزها گفت: «این واقعیت که قرار بود یک سال تمام را در فضا سپری کنم، برای من نوعی شکنجه بود، اما این بخشی از ماموریت بود و باید آن را می‌پذیرفتم. چاره‌ای جز تغییر ذهنیتم نداشتم و با خودم گفتم اینجا خانه من برای یک سال آینده است و باید با آن کنار بیایم.»

این اتفاق ناگوار، به فرصتی تبدیل شد که فرانک روبیو بتواند رکورد طولانی‌ترین مدتی را که یک آمریکایی در فضا سپری کرده است، به دست بیاورد و رکورد سال ۲۰۲۲ را که مارک ونده‌های با ۳۵۵ روز متوالی ثبت کرده بود، بشکند. هرچند هنوز رکورد جهانی طولانی‌ترین مدت حضور در فضا در اختیار والری پولیاکوف، فضانورد روسی، با گذراندن ۴۳۷ روز متوالی در فضا طی سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ است.

رکورد چشمگیر مجموع مدت اقامت در فضا طی چند ماموریت در ناسا با ۶۶۵ روز به پگی ویتسون تعلق دارد، اما رکورد جهانی با ۸۷۹ روز اقامت فضایی در ایستگاه فضایی میر و ایستگاه بین‌المللی فضایی در اختیار گنادی پادالکا، کیهان‌نورد روس، است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا