اخبار سایت

در سال ۲۰۲۴ منتظر طوفان‌های خورشیدی شدید باشید!



طوفان‌های خورشیدی می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی ماهواره‌ها، شبکه‌های برق و سیستم‌های مخابراتی شوند. خورشید تقریباً هر یازده سال یک بار به اوج فعالیت خود می‌رسد که با افزایش تعداد لکه‌های خورشیدی و شدت فعالیت‌های آن همراه است.

پیش‌بینی دقیق زمان رسیدن به اوج فعالیت همچنان یک چالش به شمار می‌رود. اما محققان دانشگاه IISER کلکته با بررسی ارتباط بین میدان مغناطیسی خورشید و چرخه لکه‌های خورشیدی، پیش‌بینی کرده‌اند که اوج چرخه فعالیت کنونی خورشید در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی با محدوده عدم قطعیت تا سپتامبر همین سال رخ خواهد داد.

لکه‌های خورشیدی نواحی با میدان مغناطیسی شدید هستند که می‌توانند منجر به انتشار طوفان‌های مغناطیسی و پرتاب پرتوهای شدید و پلاسما به فضا شوند. این طوفان‌ها هنگام برخورد با زمین می‌توانند باعث اختلال در سیستم‌های الکترونیکی شوند.

میدان مغناطیسی دوقطبی خورشید نیز تقریباً هر یازده سال یک بار با جابجایی قطب‌های شمال و جنوب دستخوش تغییر می‌شود. پژوهشگران با ترکیب داده‌های مربوط به لکه‌های خورشیدی و میدان مغناطیسی، توانسته‌اند به پیش‌بینی دقیق‌تری از زمان رسیدن چرخه فعالیت خورشید به اوج خود در سال جاری دست یابند.

با توجه به این یافته‌ها، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ شاهد اوج‌گیری فعالیت‌های خورشیدی و وقوع طوفان‌های شدیدتری باشیم که می‌توانند آسیب‌های جدی به سیستم‌های فضایی و زمینی وارد کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا