اقتصادیبازار

برای دریافت ترافیک بیشتر بک لینک بهتر است یا رپورتاژ آگهی؟

با توجه به شرایط ناپایداری که برای شبکه‌های اجتماعی در کشور ما وجود دارد، مهم‌ترین کانال جذب مخاطب و کسب درآمد وبسایت است. برای افزایش بازدید وبسایت راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها سئو است. متخصصین سئو برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو و افزایش بازدید از ترفند‌های زیادی استفاده می‌کنند که دو مورد از آن‌ها رپورتاژ آگهی و بک لینک است. البته هدف اصلی رپورتاژ نیز در بسیاری مواقع دریافت بک لینک است. اما منظور ما در اینجا از بک لینک صرفا دریافت لینک به طرق مختلف از سایت‌های دیگر است.اما بحثی که در اینجا وجود دارد این است که کدامیک برای افزایش ترافیک بهتر است؟ رپورتاژ یا بک لینک؟ در ادامه ابتدا به تعریف هر کدام از این دو مورد می‌پردازیم و در ادامه به مزایای هرکدام می‌پردازیم.

بک لینک چیست؟

منظور از بک لینک، لینک‌های است که از یک صفحه در یک سایت به صفحه ای در سایتی‌ دیگر داده می‌شود. این لینک را می‌توان هم بر روی متن و هم بر روی عکس و… قرار داد. به متنی که با آن بک لینک داده می‌شود انکرتکست گفته می‌شود.

به طور کلی بک لینک در سئو زیر مجموعه مبحثی به عنوان سئو خارجی است. لینک سازی را می‌توان به دو صورت داخلی و خارجی انجام داد. به این صورت که اگر از یک صفحه سایت خود به صفحه دیگری از همان سایت‌تان لینک دهید به آن لینک سازی داخلی می‌گویند. اما اگر لینک را به سایت دیگری دهید (سایتی با دامنه متفاوت) به آن لینک سازی خارجی یا بک لینک می‌گویند.

انواع بک لینک

دو نوع بک لینک داریم که یکی از آن‌ها از دیگری ارزشمندتر است. در اینجا می‌خواهیم هر دو نوع و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها را بر سایت بیان کنیم.

  • بک لینک نوفالو یا Nofollow: این نوع بک لینک به موتور جستجو می‌گوید که نیازی نیست تا لینک را تا سایت هدف دنبال کند و به عبارتی آن را نادیده بگیرد. بک لینک های نوفالو اعتباری را از سایت مبدا به سایت مقصد منتقل نمی‌کند.
  • بک لینک فالو یا Follow  یا Dofollow: بک لینک فالو به موتور جستجو می‌گوید اعتباری یا همان پیج رنک به سایت هدف منتقل کند. این نوع بک لینک منجر به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو می‌شود.

تاثیر بک لینک بر سئو

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم هر بک لینک که به سایتی داده می‌شود مانند یک رای است. مانند انتخابات هرچه رای بیشتر باشد باعث ارزش بیشتر سایتی است که رای بیشتر یا بک لینک بیشتری دریافت می‌کند. هر یک از این رای‌ها به گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌گوید محتوا ارزشمند و مفید است. هرچه بک لینک بیشتر باشد، گوگل رتبه بهتری به سایت شما می‌دهد.

برای افزایش تاثیر بک لینک در سئو باید به مواردی توجه کنید:

  • هرچه اعتبار دامنه سایتی که از آن بک لینک می‌گیرید بیشتر باشد تاثیر بک لینک بر روی سایت بیشتر خواهد بود.
  • اگر خرید بک لینک برای سایت از سایتی که موضوع آن به کسب‌و‌کار شما نزدیک‌تر باشد (ارتباط معنایی برقرار باشد) تاثیر آن بهتر خواهد بود.
  • در برخی از سایت‌ها می‌توانید لینک بازگشتی به سایت خود را در بخش‌هایی که تکرارشوندگی بیشتری دارد قرار دهید. به عنوان مثال سایت‌هایی وجود دارد که لینک خود را در بخش سایدبار قرار می‌دهند و چون سایدبار در صفحات بسیاری تکرار می‌شود تعداد بک لینک بیشتری دریافت خواهید کرد.
  • حتما بهfollow   یا nofollow بودن بک لینک توجه کنید.

رپورتاژ یا رپورتاژ آگهی چیست؟

انتشار رپورتاژ یکی از روش‌هایی است که از سال‌ها قبل برای تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده کسب و کارها قرار می‌گرفت. اما رپورتاژ چیست؟ وقتی شما مطلبی را به سایتی می‌دهید و آن سایت مطلب شما را در ازای دریافت مبلغی منتشر می‌کند به آن رپورتاژ آگهی می‌گویند. اما شیوه نوشتن آن مطلب به گونه‌ای که مطلب از آن شما نیست و خود سایت آن را منتشر کرده است. برخی از سایت‌ها با تگ‌هایی مانند رپورتاژ و… مشخص می‌کنند آن محتوا رپورتاژ است و برخی دیگر در ازای مبلغ بیشتر، این تگ را نیز قرار نمی‌دهند. اما هدف از انتشار رپورتاژ آگهی این است که درون متن لینک یا لینک هایی به وبسایت خودتان دهید. به عبارتی رپورتاژ آگهی با هدف کسب بک لینک انجام می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در اثربخشی رپورتاژ

سوالی که در خصوص رپورتاژ مطرح می‌شود این است که چه‌کار کنیم تا اثربخشی رپورتاژ ما بیشتر باشد؟ در ادامه نکاتی را برای افزایش این اثر بخشی مطرح می‌کنیم:

  • اولین نکته این است که قرار است شما از سایتی دیگر و از طریق بک لینک اعتباری دریافت کنید. پس به این موضوع باید توجه کنید که اعتبار دامنه سایت مبدا چند است؟ برخی برای انتشار رپورتاژ آگهی معمولا به سایت‌های با اعتبار دامنه بالای ۵۰ اعتماد می‌کنند. اغلب خبرگزاری‌ها به دلیل داشتن اعتبار دامنه خوب، گزینه مناسبی هستند.
  • یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در گرفتن بک لینک از طریق رپورتاژ، موضوع سایت است. برخی متخصصین عقیده دارند اگر حوزه فعالیت وبسایتی که در آن رپورتاژ منتشر می‌کنند همانند یا نزدیک موضوع کسب و کار شما باشد، حتی با وجود داشتن اعتبار دامنه پایین‌تر نسبت به سایت‌های خبرگزاری، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. از طرفی رپورتاژ در این نوع سایت‌ها علتوه بر کسب بک لینک، فرصتی برای تبلیغ کسب و کار شما است. زیرا افرادی که به آن سایت با موضوع شبیه به وبسایت شما مراجعه می‌کنند، می‌توانند مخاطب بالقوه کسب و کارتان باشند.
  • یکی از مهم‌ترین موضوعات برای افزایش تاثیر رپورتاژ، محتوایی است که جهت انتشار تولید می‌شود. توجه کنید که محتوا باید کارآمد و با هدینگ‌های مرتبط باشد. روش‌های زیادی برای نوشتن محتوا وجود دارد که با جستجو در سطح اینترنت به آن‌ها خواهید رسید.

نتیجه گیری

پاسخ به این سوال که گرفتن بک لینک بهتر است یا رپورتاژ، بستگی به شرایط خاص پروژه و سایت دارد. اما حتما باید به این نکته نیز توجه کنید که در سئو و بهینه سازی سایت باید در کنار بک لینک و رپورتاژ به موارد دیگر نیز رسیدگی کنید. اگر در بخش‌های دیگر مانند سئو داخلی (on-page) اصول به درستی رعایت شده باشد، بک لینک و رپورتاژ تاثیر خوبی خواهند گذاشت.

بک لینک‌ها به دلیل قرار گرفتن در بخش‌های هدر، فوتر یا سایدبار سایت‌ها برای مدت زمان طولانی‌تر و نمایش آنها در تمام صفحات سایت، می‌توانند ترافیک غیرارگانیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت کنند.
از طرفی اگر رپورتاژها بر اساس اصول سئو نگارش شده باشند و از گوگل ترافیک ارگانیک دریافت کنند هم می‌توانند برای سایت شما به صورت غیرمستقیم ترافیک ایجاد کنند. همچنین اگر رپورتاژها پس از انتشار در جایگاه مناسبی از سایت ناشر نمایش داده شوند می‌توانند به دیده شدن هر چه بیشتر سایت شما کمک کنند.

علاوه بر این برخی از رسانه‌ها، به منظور بیشتر دیده شدن رپورتاژها، جایگاه‌ خبری در سایت‌ ایجاد کرده‌اند که می‌توانید با خرید این جایگاه‌ها، رپورتاژ خود را تا هر زمان که مایل هستید در معرض دید کاربران قرار دهید و از این طریق برای سایت خود ترافیک غیرمستقیم ایجاد کنید.

هر دو روش می‌توانند برای سایت شما ترافیک فراهم کنند، اینکه از کدام روش برای این کار استفاده کنید بستگی به بودجه و استراتژی لینک‌سازی خارجی شما دارد. می‌توانید برای مشاهده قیمت رپورتاژ آگهی و قیمت بک لینک به سایت تریبون triboon.net  مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا