فناوری اطلاعات

۲.۵ برابر شدن ترانزیت اینترنت از ایران / دو تغییر مدیریتی در وزارت ارتباطات



وزیر ارتباطات اعلام کرد که در سال گذشته میزان ترانزیت ترافیک اینترنت از خاک کشورمان دو و نیم برابر شده است که امیدوارم این مسیر با همت مدیریت جدید شرکت زیرساخت تا تبدیل شدن کشور به هاب ترانزیت اینترنت در منطقه ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا،  عیسی زارع پور این هفته در جلسه‌ای با اشاره به سابقه مدیر عامل جدید شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، در حوزه بومی سازی تجهیزات و اصلاح مهندسی شبکه اظهار کرد: با اقدامات انجام شده ایشان در سال گذشته میزان ترانزیت ترافیک اینترنت از خاک کشورمان دو نیم برابر شده است که امیدوارم این مسیر با همت مدیریت جدید شرکت زیرساخت تا تبدیل شدن کشور به هاب ترانزیت اینترنت در منطقه ادامه داشته باشد.

هفته پایانی فروردین ماه جزییات شکایت کاربران و مشترکان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط رگولاتوری اعلام شد؛ پیمان قره‌داغی-مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات ارتباطات- در این زمینه گفت بیشترین شکایات در سال ۱۴۰۱ مربوطه به خدمات تلفن ثابت و ارتباطات داده‌ها می‌شود و استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، مازندران و اصفهان پنج استان با بیشترین معرفی در رابطه با موضوع شکایات پرتکرار هستند.

طبق گفته وی قطع ارتباط، عدم تامین کابل سرقت شده، عدم تضمین کیفیت سرویس ارایه شده، ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب، عدم واگذاری خط تلفن ثابت ثبت نام شده، عدم جمع آوری سرویس و تاخیر در نصب و راه اندازی سرویس از جمله شکایات پرتکرار حوزه خدمات تلفن ثابت هستند.

اما پاسخ رییس‌جمهور به سوالی با موضوع فیلترینگ از دیگر خبرهای مهم این هفته بود، رئیس جمهور که در نشستی با فعالان دانشجویی به برخی شبهات آنها در زمینه گوناگون اقتصادی پاسخ داد، در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره مسئله فیلترینگ تصریح کرد: ما همانند برخی کشورهای مدعی آزادی بیان، قائل به برگزاری دادگاه برای سکوهای خارجی نیستیم. سیاست دولت جلوگیری از تبدیل شدن فضای مجازی به بستری برای ایجاد ناامنی در کشور است و در این راستا فعالیت هر سکوی خارجی که حاضر به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی با ایجاد دفتر در داخل کشور باشد، هیچ منعی ندارد.

در بخش دیگر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است و اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویس‌های دولتی و عمومی به کسب و کارها و شرکت‌ها اعلام شده است. بنابراین در گزارشی که سازمان فناوری اطلاعات اوایل هفته منتشر کرد اعلام شده گذرگاه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (PGSB) سال پرکاری را پشت سر گذاشت. این گذرگاه که محلی برای انجام استعلامات الکترونیکی میان دولت و کسب و کارها است، در سال گذشته شاهد ثبت بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تراکنش بود.

آمار تفکیکی تراکنش‌های گذرگاه عمومی  ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ از آغاز تا پایان سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، ماه خرداد با انجام حدود  ۶۳ میلیون تراکنش و ماه بهمن با بیش از ۶۹۴ میلیون تراکنش به ترتیب کم‌کارترین و پرکارترین ماه‌های سال را به خود اختصاص داده‌اند.

دو تغییر مهم مدیریتی در وزارت ارتباطات از دیگر مهم ترین خبرهای هفته جاری بود؛ سید محمد امید آقامیری سال گذشته با ترک سمت خود از سازمان تظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سمت رئیس مرکزملی فضای مجازی منصوب شد؛ در همین رابطه با حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر محمدزاده لاجوردی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و محمد جعفرپور به عنوان معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شدند. همچنین در حکم دیگری امیر محمدزاده لاجوردی با حفظ سمت به عنوان قائم مقام وزیر در امور ارتباطات منصوب شد.

برگزاری جشنواره فاوا همزمان با روز جهانی ارتباطات دیگر خبر مهمی بود که در هفته پایانی فروردین ماه منتشر شد.  علی اصغر انصاری – معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات – با اشاره به انتشار فراخوان نهمین جشنواره ملی فاوا گفت: این جشنواره بعد از وقفه‌ای چند ساله که به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود، با دستور وزیر ارتباطات امسال همزمان با روز جهانی ارتباطات در اواخر اردیبهشت ماه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه شعار این دوره از جشنواره «ایران هوشمند و متصل» تعیین شده است، افزود: نهمین دوره جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور ایجاد فضای رقابتی سالم و شور و نشاط علمی، تعامل و همکاری بین متخصصان کشور، حمایت از تولیدات بومی و تکریم نخبگان و فعالان برتر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اردیبهشت امسال در چهار محور اصلی و ۱۲ زیر محور برگزار می شود.

این هفته همچنین عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در دیدار با تعدادی از اعضای شورای مرکزی و روسای استان‌های سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اشاره به پروژه‌های ارتباطی بزرگ در حال اجرا، گفت: اجرای این برنامه‌ها و پروژه‌ها، نگرش وزارت ارتباطات را نسبت به ارتباطات و توسعه آن نشان می دهد.

وزیر ارتباطات معتقد است از ابتدای این دولت پهنای باند و ظرفیت شبکه داخلی و بین الملل کشور افزایش چشمگیری داشته است و از نظر سرعت اینترنت همراه نیز از رتبه ۸۰ در ابتدای این دولت به رتبه ۶۱ در بین کشورهای جهان رسیده ایم.

وی همچنین روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت ایجاد شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات محسوب می‌شود که براساس مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی برعهده ما قرار گرفته است. با تلاش‌های انجام شده در مجموعه وزارت ارتباطات، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ازابتدای دولت از ۲۳ درصد به ۶۰ درصد رسیده است که برنامه امسال ما این است که این عدد را به ۷۵ درصد برسانیم.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا