فناوری های نوین

لنزهای مارپیچ قابلیت بینایی را بهتر می کنند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، لنز طبیعی در چشم افراد نور را روی شبکیه متمرکز می کند، اما ژنتیک یا عوامل مرتبط با محیط و سن ممکن است نقطه کانونی چشم را تغییر دهند. اگر نقطه کانونی چشم خیلی دور یا خیلی نزدیک باشد، جهان اطراف تار دیده می شود. خوشبختانه لنزهای اصلاح کننده طوری طراحی شده اند تا با کمک منحنی ها، ضخامت و اشکال خاص برحسب نیاز فرد اختلالات را برطرف کنند.

بیشتر اوقات در لنزهایک نقطه کانونی وجود دارد اما اکنون لنزهایی با چند نقطه کانونی نیز ساخته شده اند. به عنوان مثال عینک فرد ممکن است طوری نقاط کانونی را اصلاح کرده باشد که برای دیدن فاصله دور در قسمت بالا و خواندن متن در قسمت پایین مناسب شود. اما این امر به اعوجاج منجر می شود.

در پژوهش جدید محققان آزمایشگاه LP۲N فرانسه نوع جدیدی از لنز ابداع کرده اند که دیوپتر مارپیچی نام گرفته است. همانطور که از نام لنز مشخص است، این ابزار به شکل مارپیچ است و ۳ نقطه کانونی مختلف در میدان دید ایجاد می کند.

برتراند سیمون یکی از مولفان پژوهش در این باره می گوید: لنز ابداعی ما برخلاف لنزهای چند کانونی موجود در طیف وسیعی از شرایط نوری کار می کند و قابلیت چندکانونی را بدون در نظر گرفتن اندازه مردمک حفظ می کند. این ابزار برای کاربرانی که ایمپلنت دارند یا افرادی مبتلا به دوربینی مرتبط با سن، قابلیت دید متناسبی را فراهم می کند.

این طراحی مارپیچ نوعی گرداب نوری ایجاد می کند که به طور معمول نور را به حالت چرخان ارسال می کند. لنز جدید با استفاده از یک روش ماشینی دیجیتالی پیشرفته به طور مارپیچ قالب گیری می شود و محققان می توانند کیفیت لنز را با تغییر تعداد پیچ های آن تنظیم کنند.

لنز مذکور می تواند عمق دید فرد را در شرایط متغیر نوری بهبود دهد. تحولات آینده این فناوری نیز به پیشرفت فناوری های تصویربرداری، گجت های پوشیدنی و همچنین سیستم های حسگری از راه دور برای پهپادها یا خودروهای خودران منجر می شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا