فناوری اطلاعات

زنجیره ایده تا فروش محصولات حوزه سلامت تدوین و طراحی شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی با بیان این مطلب گفت: سال 1401 با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شد و معاونت تحقیقات و فناوری در این دوره و حتی پیش تر از آن تمام توان خود را در زمینه توسعه و ارتقای تحقیقات کاربردی و پاسخگو به نیاز جامعه از طریق برقراری ارتباط میان دانشگاه صنعت و جامعه به کار گرفته است.

وی به شناسایی مولفه های موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی حوزه سلامت تاکید کرد و اظهار داشت: جهت مرجع شدن در زمینه نوآوری و فناوری، زنجیره ایده تا فروش محصول طراحی شده است. در مرحله نخست آموزش قرار دارد که هدف تشویق به مسئله محوری و ارائه راهکار برای موضوعات سلامت جامعه است. مهمترین اقدامی که برای این مسئله باید لحاظ شود به روز کردن برنامه تحصیلی مبتنی بر محصول محوری است.

پناهی مرحله بعدی زنجیره نوآوری است. توسعه گفتمان خلاقیت و ثروت آفرینی که از طریق ارتباط مراکز تحقیقاتی با مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و شتابدهنده ها امکان پذیر می شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه مرحله دیگر زنجیره ایده تا محصول است عنوان کرد: که تقویت زیرساخت ها جهت مداخلات بالینی را می طلبد. به روزرسانی استانداردها و نظارت بر اجرای دقیق مداخلات ICH، حرکت به سوی مطالعات بالینی چند مرکزی و کاهش تعارض منافع از جمله راهکارهایی است که این مسیر را هموار می سازد.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گام بعدی را افزایش بهره وری فرآیندهای سازمان غذا و دارو دانست و یادآور شد: به روز رسانی فرآیندها و تسریع آنها بخش بزرگی از زنجیره را تامین کند. زیرا در حال حاضر نیز فرآیندهای پیچیده سازمان غذا و دارو برای شرکت ها مسائلی را در پی داشته است بنابراین مشخص کردن مسیر شفاف با این سازمان به منظور توسعه صادرات محصولات و خدمات سلامت راهگشا خواهد بود.

وی مرحله نهایی را بازاریابی و فروش دانست و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه های کمک به شرکت‌های دانش بنیان حمایت از تولیدات و عرضه محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی و خارجی است. یاری رساندن به این شرکت‌ها جهت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و آموزش نحوه صحیح ارائه و به نمایش گذاشتن محصولاتشان و همچنین تسریع فرآیندهای بازاریابی در منطقه میتواند موثر باشد.

پناهی عنوان کرد: رضایت مشتری خط پایان این زنجیره است که تحقیقات و فناوری سلامت را به سوی پاسخگویی اجتماعی هدایت می کند.

وی راهکارهایی برای توسعه فناوری ها و نوآوری های سلامت و نحوه به‌کارگیری آنها را مطرح کرد و افزود: فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علوم داده و پزشکی شخصی سازی شده بدون شک آینده صنعت و اقتصاد سلامت دنیا را در دست خواهد داشت و بنابراین شرکت های توانمند ایرانی نیز نباید از سرمایه گذاری در فناوری های نوین غفلت کنند.

وی افزود: در این راه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ماموریت هایی را در حوزه درمان ها و محصولات نوین پزشکی بر اساس ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی واگذار کرده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا