اخبار سایت

ربات خودکار کولونوسکوپی را آسان خواهد کرد




پژوهشگران امپریال کالج لندن می‌گویند نوع جدیدی از آندوسکوپ را ابداع کرده‌‌اند که انعطاف‌پذیر و نرم است و قادر است خودبه‌خود درون بدن پیچ‌وتاب بخورد و پیش برود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در بریتانیا هر ساله حدود ۹۰۰ هزار کولونوسکوپی‌ــ وارد کردن دستگاه آندوسکوپ از پایین به بدن‌ــ انجام می‌شود که اغلب این موارد برای غربالگری سرطان روده صورت می‌گیرد.

به گفته نیشا پاتل، متخصص گوارش در امپریال کالج لندن و سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس) که در کارآزمایی‌های بالینی با این دستگاه کار کرده، کلونوسکوپی روشی تهاجمی است و بیش از ۷۵ درصد از بیماران طی آن با دردی قابل‌توجه مواجه می‌شوند. او گفت: «ما می‌دانیم که بیماران حین این عمل ناراحتی یا درد دارند و این بر اقبال به سمت روش‌های دیگر و تجربه بیمار اثر می‌گذارد.»

به گفته او اینکه افراد ممکن است درد داشته باشند، دلایلی دارد. به عنوان مثال اگر بیمار جراحی شکمی‌ــ‌‌لگنی انجام داده و زخم داخلی او هنوز کاملا بهبود نیافته باشد، اگر سنش بالا باشد یا اگر بیماری‌ خاصی در روده داشته باشد، این‌ها می‌توانند کولونوسکوپی را دردناک کنند.

آندوسکوپ لوله‌ای بلند و نازک با یک دوربین در انتهای آن است که برای بررسی بیماری‌های خاص به داخل بدن وارد می‌شود.

به گفته پاتل، آندوسکوپ‌هایی که در حال حاضر در بررسی‌های بالینی استفاده می‌شوند، در مقایسه با نمونه اولیه رباتیک جدید، نسبتا سفت و سخت محسوب می‌شوند و در واقع تفاوت میان این دو مانند تفاوت شلنگ آبیاری باغچه با اندام هشت‌پا است.

او می‌گوید آندوسکوپ رباتیکی که جدیدا اختراع شده، بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است و می‌تواند در گوشه‌ها خم شود.

به گفته پاتل، بیماران اغلب این روش تشخیص را به تعویق می‌اندازند، چرا که از دردهای ناشی از آن بیم دارند: «ما اغلب افرادی را می‌بینیم که می‌ترسند و می‌گویند من نمی‌خواهم این کار انجام شود.»

سالانه نزدیک به ۴۳ هزار نفر در بریتانیا به سرطان روده مبتلا می‌شوند و حدود ۲۶۸ هزار نفر با این بیماری زندگی می‌کنند.

سرطان روده در صورتی که در مراحل ابتدایی شناسایی شود، درمان‌پذیر است.

به گفته پژوهشگران، آندوسکوپ رباتیک جدید علاوه بر دوربین دارای یک نمونه‌بردار است که می‌تواند بافت را نمونه‌برداری و تجزیه و تحلیل کند. همچنین یک لیزر جراحی کوچک دارد که می‌تواند تومورها را از بین ببرد و این مزایا، آن در مراحل یافتن و درمان سرطان در مراحل ابتدایی به یک «دستگاه یک‌مرحله‌ای» تبدیل می‌کند.

فردیناندو رودریگز وای بائنا، استاد پزشکی رباتیک در بخش مهندسی مکانیک در امپریال کالج لندن که سرپرستی تیم سازنده نمونه اولیه این ربات را بر عهده داشت، می‌گوید: «سرطان‌های دستگاه گوارش دومین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در بریتانیا به شمار می‌روند.»

کولونوسکوپی هسته اصلی برنامه غربالگری سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا است اما در حال حاضر، تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.هدف سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا شناسایی ۷۵ درصد از موارد سرطان‌ تا اوایل سال ۲۰۲۸ است. از این رو به فناوری‌های جدیدی نیاز است تا این هدف محقق شود.

به گفته رودریگز وای بائنا، دستگاه آن‌ها برخلاف آندوسکوپ‌های معمولی، به فشار از پشت‌ــ که علت اصلی ناراحتی بیمار طی کولونوسکوپی است‌ــ نیازی ندارد.

متخصصان امیدوارند استفاده از نسخه رباتیک خودکار آن‌ها در مقایسه با آندوسکوپ‌های فعلی که به مهارت‌های تخصصی نیاز دارند، آسان‌تر باشد و در آینده در جراحی‌های عمومی یا سرپایی هم استفاده شود.

پاتل می‌گوید: «در مرحله پیشرفته و آزمایش‌های اولیه، یک متخصص از این دستگاه استفاده خواهد کرد.» با این حال استفاده از این دستگاه می‌تواند در مراقبت‌های اولیه به عنوان یک روش آسان در خارج از محیط بیمارستان که هم ایمن و هم کارآمد است، نیز در نظر گرفته شود

این آندوسکوپ رباتیک یکی از پنج پروژه‌ای است که از شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی بریتانیا ۳۶.۵ میلیون پوند در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا