اخبار سایت

روز قدس امسال به خروش بین‌المللی علیه رژیم غاصب تبدیل خواهد شد

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار سران قوا، جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام و چهره‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور را برای تحقق انتظارات بجای مردم، مناسب خواندند و با ضروری خواندن تشکیل یک گروه زبده صاحب فکر برای مشخص کردن راه‌های مشارکت همه مردم در تحقق شعار سال، افزودند: هر تلاشی برای رفاه مردم و پیشرفت کشور، کار برای خداست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به دو شکست رژیم جنایتکار صهیونیستی در «طوفان‌الاقصی و تحقق اهداف حمله به غزه»، تأکید کردند: روز قدس امسال ان‌شاءالله با درخشش ملت ایران و حضور ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه، به یک خروش بین‌المللی علیه رژیم غاصب تبدیل خواهد شد.

ایشان ماه رمضان را به معنای جامع و واقعی کلمه، ماهی مبارک خواندند که از جوانب و روش‌های مختلف مانند روزه، تلاوت قرآن، ادعیه و لیالی قدر قابلیت‌های معنوی و درونی انسان را رشد می‌دهد و در نتیجه جامعه را ارتقا می‌بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رمضان را در پرتو احسان و نیکوکاری و یاری دیگران، ماهی اجتماعی نیز برشمردند و افزودند: رمضان برای ترمیم جراحت‌هایی که در طول سال بر اثر گناهان بر روح و جان انسان وارد می‌شود، فرصتی فوق‌العاده‌ است که البته این ترمیم بواسطه استغفار و توبه امکان‌پذیر است.

ایشان توبه را مفهومی فردی و اجتماعی برشمردند و افزودند: معنای حقیقی توبه، بازگشت از گناه و خطا، و اصلاح آثار و تبعات آن است؛ بنابراین، هر فردی به هر علتی از جمله غفلت، تنبلی یا بی‌توجهی باعث شده که در زمینه‌ی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زمینه‌های دیگر گناهی، زخمی و مشکلی بوجود آید باید ضمن استغفار و توبه، آثار آن مشکل را جبران و آن زخم را ترمیم کند.

رهبر انقلاب، تأثیر خطاهای مسئولان را بیشتر از مردم عادی دانستند و تأکید کردند: اگر به علت رفتار، گفتار، تصمیمات و مواضع ما مسئولان، مشکل و خطایی در کشور و در جامعه ایجاد شود، باید خطا را بشناسیم، مسئولیت آن را قبول کنیم و آثار و تبعات آن را جبران کنیم.

ایشان در بخش اصلی سخنان‌شان، به موضوع شعار سال پرداختند و با اشاره به سخنان خوب رئیس جمهور در ابتدای این دیدار و تلاش و کار انصافاً متراکم دولت برای حل مشکلات، گفتند: البته انتظارات بیشتر است و باید با تلاش مضاعف گره‌ها را باز کرد که این دولت ان‌شاءالله می‌تواند.

رهبر انقلاب با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور، افزودند: گرانی‌ها، بی‌ثباتی بازار، تنزل ارزش پول ملی و فاصله طبقاتی از جمله واقعیات تلخ اقتصادی است.

ایشان افزودند: در مقابل، مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بازگویی یک انتظار مهم و بجای مردم از مسئولان گفتند: مردم انتظار دارند کارها و تلاش‌های مسئولان در زندگی آنها اثر ملموس داشته باشد که باید در جهت برآوردن این انتظار به‌حق، حرکت و تلاش کرد.

ایشان انتظار مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی را با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده کشور، قابل تحقق خواندند و افزودند: برخورداری از حدود ۷ درصد منابع طبیعی جهان با ۶۴ ماده مهم معدنی، آن هم در حالیکه ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد، ظرفیت و فرصت بسیار مناسبی است.

برخورداری از حدود ۳۷ میلیون هکتار اراضی قابل کشت، امکان مدیریت آب برای استفاده کامل از این ظرفیت بسیار مهم کشاورزی و حضور ایران در رده‌های بالای تولید جهانی محصولاتی مانند فولاد و سیمان، از دیگر ظرفیت‌های طبیعی ایران بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند.

ایشان ظرفیت‌های انسانی را از ظرفیت‌های طبیعی مهمتر خواندند و افزودند: برخورداری ملت ایران از استعداد و هوش بالاتر از متوسط جهانی، ۳۶ میلیون جوان، ۱۴ میلیون دارای تحصیلات عالیه، ۳ میلیون دانشجو، بیش از صدهزار هیأت علمی و بیش از ۱۵۰ هزار پزشک از جمله ظرفیت‌های بی‌بدیل انسانی ایران است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به موقعیت مهم جغرافیایی و تنوع بالای اقلیمی گفتند: همه این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد توقعات اقتصادی مردم و رهبری قابل دستیابی است.

ایشان در تشریح موانع بیرونی و درونی بهبود اوضاع اقتصادی گفتند: تهدیدات، تحریم‌ها و کارشکنی‌های مستمر در دستیابی ایران به امکانات لازم، مهمترین موانع خارجی است که البته می‌توان این موانع را کم و کم‌اثر کرد؛ ضمن اینکه تحریم‌ها به‌گفته کارآفرینان برجسته، می‌تواند فرصت‌آفرین هم باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: کم‌کاری، بی‌دقتی، کم‌انگیزگی، تلاش برای به دست‌ آوردن محبوبیت و به‌ فکر مناصب بالاتر بودن از جمله موانع درونی است که استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترده کشور را دچار وقفه و خلل می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی در فرازی مهم از سخنان‌شان، کار برای مردم و رفاه مردم و تلاش برای پیشرفت کشور را کار برای خدا خواندند و تأکید کردند: تلاش برای گشودن گره از کار مردم، یعنی داشتن نیت خدایی، و پرودگار حتماً به این تلاش، برکت و پاداش می‌دهد.

رهبر انقلاب در تبیین بایدها و نبایدهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، به «مداخله‌های دولتی و حکومتی» اشاره و با تأکید بر کاهش این مداخلات گفتند: به میدان آوردن توان مالی، فکری و ابتکارات مردم منافع زیادی برای کشور دارد.

ایشان تصور برخی افراد در خصوص بسته شدن دست دولت در صورت ورود مردم به عرصه اقتصاد و به دست گرفتن مدیریت‌ها را نادرست خواندند و افزودند: مردم و دولت هر یک وظایفی دارند که باید با تفکیک قائل شدن بین این وظایف ستادی و عملی، دولت در مسائل ستادی همچون آمایش سرزمین و نظارت و جلوگیری از تخلفات به وظایف خود عمل کند و مردم هم جنبه‌های عملی کار را برعهده بگیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد را موجب نیرومندی ایران و ثبات اقتصاد دانستند و افزودند: سیاست‌های اصل ۴۴ که با استفاده از خود قانون اساسی تنظیم و ابلاغ شد، باید عملی شود که در گذشته ضعف‌های زیادی در این زمینه وجود داشته است.

ایشان تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه هفتم را از منظر کارشناسان، امکان‌پذیر و استمرار آن را موجب ایجاد گشایش مطلوب در زندگی مردم دانستند و گفتند: البته رشد اقتصادی به تنهایی برای تحول در زندگی و معیشت مردم و طبقات ضعیف کافی نیست بلکه مؤلفه‌های دیگری همچون فرصت‌های عادلانه و برابر برای دستیابی به امکانات در سطوح مختلف نیز لازم است که در این زمینه نقش آموزش و مهارت‌افزایی جوانان، کلیدی است و مدیران ارشد باید برای آن برنامه‌ریزی کنند.

«نشان دادن راههای مشارکت مردم با سرمایه‌های اندک در تولید و اقتصاد» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر آن، دولت و مجلس را به تشکیل گروهی زبده و صاحب‌فکر برای اندیشه‌ورزی دراین خصوص فراخواندند.

ایشان در توصیه‌ای دیگر به مسئولان، توجه و عمل به برنامه هفتم را ضروری خواندند و گفتند: بر اساس گزارش‌ها، متوسط عمل به شش برنامه قبلی حدود ۳۵ درصد است که این خسارتی برای کشور است و دولت کنونی که خوشبختانه دولتی فعال و اهل فکر و کار و تلاش است باید تلاش کند که برنامه هفتم عملیاتی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت مسئله زمان به‌عنوان سرمایه‌ای ارزشمند و پرهیز از موکول کردن کار امروز به فردا، به مسئولان گفتند: زمان به سرعت می‌گذرد بنابراین برای کارها و برنامه‌های مصوّب، زمان‌بندی کنید و به سرانجام رسیدن آنها را در زمان معیّن پیگیری کنید.

ایشان، نقش دیپلماسی و سیاست خارجی را هم در اقتصاد بسیار مهم و تأثیرگذار خواندند و افزودند: ما همسایگان متعددی داریم و در تعدادی از پیمان‌های جهانی نیز سهیم هستیم که باید با تحرک فوق‌العاده دیپلماتیک از این فرصت‌ها در زمینه اقتصاد استفاده کنیم.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مسئله حجاب، گفتند: مسئله حجاب که اکنون تبدیل به یک چالش تحمیلی شده است، پیش از این وجود نداشت و افرادی با برنامه‌ریزی و نقشه کشیدن، آن را به مسئله‌ای تحمیلی تبدیل کردند.

ایشان موضوع حجاب را از جنبه‌های فقهی، قانونی و ملاحظات جانبی در خور توجه دانستند و افزودند: از لحاظ شرعی، حجاب حکم مسلّم شرعی است و پوشاندن بدن برای زنان غیر از صورت و دو کف دست واجب شرعی و غیرقابل صرف‌نظر کردن است و مردم و بانوان ما که مسلمان و مقیّد و متعبّد هستند، باید این حکم شرعی را رعایت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از منظر قانون، حجاب را حکمی قانونی خواندند و با تأکید بر اینکه رعایت قانون بر همگان، چه معتقدان به شرع و چه غیرمعتقدان واجب است، گفتند: در خصوص ملاحظات جانبی، دخالت بیگانگان در قضیه حجاب از طریق انواع رسانه‌ها واضح بود البته عده‌ای هم در داخل به آنها کمک کردند اما اصل هدایت و طراحی برای مخالفت با حجاب از بیرون کشور انجام شد که بانوان عاقل و فهمیده ما باید به این واقعیت توجه کنند.

ایشان با اشاره به گزارش‌های موثق از استخدام افرادی برای حضور هنجارشکنانه در جامعه با هدف از بین بردن حرمت حجاب، افزودند: وقتی ما دست بیگانه را در قضیه‌ای می‌بینیم باید مواضع خود را متناسب با این واقعیت تنظیم کنیم.

رهبر انقلاب، طراحی برای برداشتن حجاب بانوان را اولِ کارِ بدخواهان دانستند و گفتند: هدف نهایی آنها برگرداندن تدریجی وضع کشور به دوران فضاحت‌بار طاغوت است که در آن دوره وضع زنان برخلاف امروز از لحاظ سطح سواد و نقش‌آفرینی مدیریتی، ضعیف و از لحاظ پوشش و هنجارهای اجتماعی هم بسیار مفتضح بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اطمینان دارم که بانوان کشورمان حتی کسانی که در زمینه حجاب قدری سهل‌انگاری دارند، دلبسته به اسلام و نظام هستند؛ بنابراین باید به این چشم به موضوع نگاه کرد در عین حال که قضیه حجاب را هم همه باید رعایت کنند.

ایشان دولت و قوه قضائیه را موظف به عمل به مسئولیت‌های شرعی و قانونی خود در موضوع حجاب دانستند و افزودند: البته خود بانوان در این زمینه بیش از همه مسئولیت دارند که حجاب اسلامی را رعایت کنند.

رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد مسئله مهم غزه از اولویت افکار عمومی دنیا خارج شود، جنایات رژیم صهیونیستی همچون نسل‌کشی و کشتار دسته جمعی و حمله به زنان و کودکان و بیماران و بیمارستان‌ها را در تاریخ دوره‌های اخیر بی‌سابقه خواندند و گفتند: جنایات به‌حدّی است که حتی افراد پرورش‌یافته در فرهنگ غربی و در اروپا و آمریکا هم فریاد اعتراض بلند کرده‌اند.

ایشان در نوعی جمع‌بندی از ۶ ماه جنگ، رژیم صهیونیستی را از دو جنبه شکست‌خورده دانستند و گفتند: شکست اول آنها در روز ۱۵ مهر و طوفان الاقصی بود که رژیمِ مدعیِ تسلط اطلاعاتی و نظامی را متحمل شکست اطلاعاتی عظیم از یک گروه مقاومت با امکانات محدود کرد و این شکست و آبروریزی رژیم صهیونیستی هرگز ترمیم نشده و نخواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکست دوم صهیونیست‌ها را شکست در دستیابی به اهداف اعلام شده در حمله به غزه خواندند و با اشاره به برخورداری صهیونیست‌ها از حمایت همه‌جانبه نظامی ـ مالی و سیاسی آمریکایی‌ها از جمله وتوی قطعنامه‌ها و دروغ محض غیرالزام‌آور خواندن قطعنامه اخیر، افزودند: با وجود همه این حمایت‌ها، صهیونیست‌ها حتی نتوانستند به یکی از اهداف اعلام شده خود دست پیدا کنند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آنها می‌خواستند مقاومت و به طور خاص، گروه حماس را نابود و زمین‌گیر کنند در حالی‌که امروز حماس و جهاد اسلامی و مجموعه مقاومت غزه با تحمل مشکلات، در حال ضربه زدن به رژیم غاصب هستند.

ایشان درنده‌خویی و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه را ناشی از عجز صهیونیست‌ها در مقابل رزمندگان مقاومت دانستند و گفتند: شکست صهیونیست‌ها قطعاً ادامه خواهد یافت و تلاش‌های مذبوحانه آنها مانند این کاری که در سوریه مرتکب شدند و البته سیلی آن را هم خواهند خورد، مشکلات آنها را علاج نمی‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه امکان نجات صهیونیست‌ها از تله‌ای که به دست خودشان در آن افتاده‌اند وجود ندارد، افزودند: رژیم صهیونیستی روز به روز ضعیف‌تر و به زوال و انهدام نزدیک‌تر خواهد شد و امیدواریم جوانان ما روزی را ببینند که قدس شریف در اختیار مسلمانان است و در آن نماز می‌گذارند و دنیای اسلام نابودی رژیم غاصب را جشن می‌گیرد.
ایشان تشکیل نظام جمهوری اسلامی را فرصتی بزرگ برای دنیای اسلام برشمردند و با تأکید بر قدرت روزافزون نظام اسلامی و ضعف دشمنان آن، گفتند: محاسبات منطقه‌ای و وضعیت جبهه مقاومت و جبهه مقابل آن بعد از طوفان الاقصی تغییر کرده و در آینده بیش از این نیز دگرگون خواهد شد و دشمنان «اسلام و مقاومت و جمهوری اسلامی ایران» ضمن ناگزیر بودن از تن دادن به این تغییرات باید بدانند که نمی‌توانند در این منطقه در جامعه اسلامی حکمروایی کنند.
در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد. ایشان در بین دو نماز، با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، با تأکید بر اینکه روز قدس امسال، خروش بین‌المللی علیه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود، گفتند: اگر در سالهای قبل، کشورهای اسلامی روز قدس را برگزار می‌کردند، امسال به احتمال زیاد در کشورهای غیراسلامی هم روز قدس با عظمت برگزار خواهد شد که امیدواریم ملت ایران همچون همه عرصه‌ها در این روز نیز بدرخشد.
در ابتدای این دیدار رئیس جمهور با بیان گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت گفت: تمام هَمِّ دولت بر آنست که با همکاری و هماهنگی سایر بخش‌ها و قوا، روز به روز وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهبود و در نهایت سامان بخشد.
آقای رئیسی تخصیص ۴۵ میلیارد دلار به بخش تولید و تحقق رشد بیش از ۶ درصدی اقتصادی، تحقق بودجه تراز، کاهش رشد نقدینگی به کمتر از ۲۵ درصد، مدیریت نظام بانکی و انحلال موسسات مالی ناتراز، تحقق هدفگذاری در زمینه ایجاد اشتغال، رشد صادرات بخش دانش‌بنیان و تداوم ساخت بیش از دو میلیون مسکن را از اقدامات مهم دولت در سال ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: اگرچه تورم سالانه و ماهانه در سال گذشته کاهشی شد اما دولت تا جلب رضایت مردم و تحقق نرخ تورم مطلوب به تلاش خود ادامه می‌دهد.
متناسب‌سازی دستمزدها، افزایش تولید برق- نفت- گاز و محصولات پتروشیمی، تحقق آبرسانی به روستاها، توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی، اقدامات اساسی در زمینه ارائه کالابرگ، بیمه سلامت و حمایت هدفمند از دهک‌های پایین درآمدی از دیگر اقدامات مهم دولت در سال گذشته بود که آقای رئیسی در گزارش خود به آنها اشاره کرد.
رئیس جمهور همچنین در پایان با تسلیت مجدد شهادت سرداران و افسران مستشار ایرانی در حمله تروریستی در دمشق، تأکید کرد: آینده از آن مردم فلسطین و جبهه مقاومت و توأم با نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا