فناوری های نوین

سد دانش داخلی در برابر واردات پوشش‌های دوجزئی نانوساختار



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، امیر شیخ بهایی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهبود صنعت مهان با اشاره به فعالیت این مجموعه در حوزه محصولات و خدمات مهندسی و پوشش‌دهی سطح عنوان کرد: پوشش‌های دو جزئی حاوی نانوذرات سرامیکی با قابلیت مقابله با شرایط خاص خوردگی و سایش یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که در صنایع نفت، گاز پالایش، پتروشیمی، فولاد و … کاربرد دارد.

وی با اشاره به تامین نیاز فعالان صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد به محصولات پوشش‌دهی سطوح با تولید داخل و بی‌نیازی از واردات عنوان کرد: محصولات وارداتی مشابه، دارای عمر مفید کم‌تری بوده و قابل قیاس با نمونه تولیدی در این مجموعه نیست. در واقع با توجه به روند انجام شده روی این محصول از حیث کارامدی، کیفیت و عمر مفید مشابه داخلی و خارجی ندارد.

این فعال فناور با بیان این‌که بهبود صنعت مهان توانسته است برای ۲۰ متخصص به طور مستقیم و برای ۶۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند، افزود: بهبود صنعت از جمله شرکت‌های مستقر در شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان است که به طور تخصصی در حوزه مهندسی سطح و تولید پوشش‌های صنعتی، فلزی سرامیکی و کامپوزیتی فعالیت دارد.

شیخ بهایی با اشاره به صرفه‌جویی حاصل از تولید پوشش‌های دوجزئی نانوساختار عنوان کرد: بر اساس آمارهای غیر رسمی که از یکی از صنایع کشور اعلام شده، میزان واردات این حوزه بیش از دو میلیون دلار است. این میزان صرفاً مربوط به بخشی از صنایع بوده و از تمام صنایع اطلاع دقیقی در دست نیست. البته از نظر مشخصات، محصولات وارداتی قابل قیاس با نمونه تولیدشده نیست.

مدیرعامل بهبود صنعت، با بیان این‌که روند تحقیق و توسعه‌ برای ساخت این محصول دانش‌بنیان حدود چهار سال به طول انجامیده است، افزود: اولین نمونه صنعتی طی شش ماه گذشته آماده سازی و تحویل صنعت شده است. پس از دریافت تاییدیه‌های میدانی لازم یکی از صنایع بابت این موضوع در گام اول درخواست قطعی در حدود ۲۰ میلیارد تومان بود این موضوع صرفاً مربوط به یکی از صنایع بوده و در صورت ادامه روند با توجه به این که فروش محصولات شرکت به تازگی عملیاتی شده است، پیش بینی می شود این عدد دست کم ۱۰ برابر بیش‌تر شود و به عدد دو هزار میلیارد ریال برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به ابتکارات و خلاقیت‌های صورت گرفته می توان گفت در فاز صنعتی و نمونه‌های بزرگ، این پوشش برای اولین بار در دنیا در فاز عملیاتی تولید می شود و با توجه به تخصص و اشراف متخصصان این شرکت نسبت به رقبای خارجی، این محصول با توجه به عدم وجود مشابه دیگر، می‌تواند در بازارهای اروپایی حرف‌های جدی برای گفتن داشته باشد.

شیخ بهایی، کشورهای حوزه خلیج فارس را با توجه به بازار گسترده صنایع نفت و گاز از اهداف صادراتی این شرکت برشمرد و گفت: در گام بعدی با تسلط بر بازارهای داخلی، به طور قطع برنامه صادراتی در این خصوص به طور جدی دنبال خواهد شد و این شرکت در نظر دارد طی سال جاری و با توجه به زیرساخت موجود، تقاضای قطعی را تحقق ببخشد و در گام بعدی و با توسعه زیرساخت، ظرفیت تولید و صادرات را افزایش دهد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا