فناوری اطلاعات

سرمایه گذاری و صادرات اپل در هند سه برابر می‌شود



همزمان با افتتاح دومین فروشگاه اپل در دهلی نو، یک مقام هندی اعلام کرد این غول آمریکایی ممکن است سرمایه گذاری در هند به همراه صادرات را ظرف چند سال آینده، دو تا سه برابر کند.

به گزارش ایسنا، اپل عمدتا از طریق تولیدکنندگان قراردادی تایوانی، آیفون در هند تولید می‌کند اما به منظور کاهش وابستگی به چین، قصد دارد تولید آی پد و ایرپاد را هم به این کشور گسترش دهد. طبق آمار انجمن سلولار و الکترونیک هند، بیش از نیمی از صادرات تلفن هوشمند به ارزش حدود ۹ میلیارد که در فاصله آوریل ۲۰۲۲ تا فوریه از هند صورت گرفت، مربوط به آیفون اپل بوده است.

راجیو چاندرا سخار، معاون وزیر فناوری اطلاعات هند به رویترز گفت: کاملا مطمئن هستم که این همکاری میان اپل و هند، فضای زیادی برای سرمایه گذاری، رشد، صادرات و اشتغال داشته و ظرف سال‌های آینده دو برابر و سه برابر می‌شود.

اظهارات او پس از دیدار با تیم کوک، مدیر عامل اپل، در دهلی نو، پایتخت هند، صورت گرفت. تیم کوک با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار و اعلام کرد: اپل به رشد و سرمایه‌گذاری در سراسر هند متعهد است.

مدیرعامل اپل روز پنجشنبه دو روز پس از افتتاح نخستین فروشگاه در بمبئی، دومین فروشگاه اپل در دهلی نو را افتتاح کرد.

مانیکا مهتا، یک کاربر اندروید ۳۲ ساله که در مقابل فروشگاه اپل در دهلی در صف ایستاده بود، گفت: ما فقط برای دیدن تیم کوک اینجا آمده ایم.

حدود ۵۰۰ نفر برای حضور کوتاه تیم کوک که طی آن مدیر عامل اپل با هواداران صحبت کرد و سلفی گرفت، جمع شده بودند.

سفر تیم کوک به هند، پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای را جلب کرد و مانند یک ستاره بالیوود مورد استقبال قرار گرفت. بعضی از افراد تلاش می کردند پای او را در یک رسم سنتی به نشانه احترام لمس کنند و عده دیگری هم از او امضا گرفتند.

اپل پیش از این با موانعی برای افتتاح فروشگاه فیزیکی در هند روبرو شده بود اما محصولاتش از طریق وب سایتی که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی کرده بود، موجود هستند.

فروشگاه های جدید اپل در هند در حالی افتتاح می شوند که مصرف کنندگان هندی، می خواهند گوشی خود را از مدل های ارزان قیمتی که معمولا کمتر از ۱۲۰ دلار قیمت دارند، به مدلهای جذابتر با ویژگیهای بیشتر ارتقاء دهند. اما عده معدودی از مصرف‌کنندگان هندی، قادر به خرید تلفنهای گران قیمت اپل هستند و این شرکت در بازار هند، تنها سه درصد سهم دارد.

اپل تلاش می‌کند پایگاه تولید بزرگتری در هند ایجاد کند. محصولات این شرکت از جمله آیفون در هند توسط تولیدکنندگان قراردادی نظیر فاکسکان، ویسترون و پگاترون، تولید می‌شوند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر بازرگانی هند در ژانویه گفته بود اپل می خواهد دهند حداکثر ۲۵ درصد سهم از تولید این شرکت در مقایسه با حدود پنج تا هفت درصد فعلی داشته باشد.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا