فناوری اطلاعات

وکیل برای تعزیرات چه کارکرد مهمی دارد؟


وکیل برای تعزیرات از جمله مهمترین وکلا در جامعه شناخته می‌شود. در واقع علت این اهمیت را می‌توانیم در اهمیت مسئله تعزیرات دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از گروه وکلای پارسا، وکیل برای تعزیرات به صورت عمده با بسیاری از افراد جامعه به خصوص واحدهای صنفی مختلف سروکار دارد. حال در ادامه می‌خواهیم بدانیم که چه انتظاراتی می‌توانیم از این وکیل داشته باشیم.

در واقع سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان اصلی‌ترین مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی و اقتصادی در جامعه محسوب می‌شود. این مرجع دولتی تحت نظارت وزارت دادگستری موظف است به جرایمی مانند گران‌فروشی، کم فروشی، احتکار و … رسیدگی کند.

با توجه به این که مسئله خرید و فروش محصولات و تأمین نیازهای عمومی جامعه یک امر بدیهی محسوب می‌شود و تمامی افراد جامعه به صورت مستقیم با آن درگیر هستند، می‌توان گفت که سازمان تعزیرات حکومتی یکی از مهمترین سازمان‌های اجتماعی و شاید پرکارترین آنها محسوب شود.

کارکرد سازمان تعزیرات حکومتی در جامعه

زمانی می‌توانیم کارکرد وکیل برای تعزیرات حکومتی را متوجه شویم که بدانیم سازمان تعزیرات حکومتی چه کارکردی دارد. اولین نکته‌ای که در خصوص این سازمان وجود دارد این است که این سازمان زیر مجموعه‌ای از دولت محسوب می‌شود. در کلام ساده‌تر سازمان تعزیرات حکومتی یک سازمان دولتی است و نه قضایی. همین مسئله نشان می‌دهد که وکیل برای تعزیرات در مسیری کاملاً متفاوت نسبت به سایر وکلای حقوقی یا کیفری عمل می‌کند.

اما کارکرد این سازمان چیست؟ مسئله‌ای که وجود دارد این است که دولت اصلی‌ترین مدیر و متولی اقتصاد شناخته می‌شود. در واقع دولت موظف است نیازهای افراد اجتماع را در بهترین شکل ممکن تأمین کند. اصلی‌ترین ابزار تأمین این نیازها واحدهای صنفی است که در اندازه‌های بزرگ و کوچک در جامعه وجود دارند؛ بنابراین دولت برای مدیریت جریان تأمین نیازهای اجتماعی باید بتواند این صنف‌ها را مدیریت کند؛ بنابراین دولت با هر نوع اختلال در نظام اقتصادی کشور و در نظام تأمین نیازهای اجتماعی باید مقابله کند.

وظیفه اصلی کشف اختلال و برخورد با عامل یا عاملین آن بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است. اگر بخواهیم کمی ملموس‌تر بیان کنیم می‌توانیم اینگونه بگوییم که این سازمان در خصوص جرایمی مانند گران‌فروشی، احتکار، کم‌فروشی، فروش ارزی، فروش اجباری یک کالا، عدم درج قیمت‌ها و … وارد عمل می‌شود.

به طور کلی مجازات‌هایی که این سازمان برای جرایم مختلف در نظر می‌گیرد عبارت است از جریمه‌های نقدی و تعطیلی واحد صنفی و در مواردی ابطال پروانه کسب. هر کدام از این مجازات‌ها در خصوص جرایم مختلف و بر اساس شدت آنها تعیین می‌شود.

چه انتظاری از یک وکیل تعزیرات داریم؟

با توجه به کارکردی که برای سازمان تعزیرات حکومتی بیان کردیم می‌توان گفت که وکیل برای  تعزیرات کسی است که به صورت مستقیم با جرایم صنفی و مجازات‌های مربوط به آن سروکار دارد. با توجه به این مسئله که جرایم مربوط به تعزیرات حکومتی در دسته جرایم عمومی و مؤثر در جامعه محسوب می‌شود این وکیل کارکردی عمده در جامعه دارد.

نکته دیگر این است که روند بررسی دعوی و اعلام رأی در این سازمان نسبت به مراجع قضایی متفاوت است. از این رو استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه در این حوزه کاملاً ضروری است؛ چرا که این وکیل به خوبی می‌داند در موقعیت‌های مختلف از چه ابزارهایی استفاده کند تا بهترین نتیجه را برای موکل خود به دست بیاورد اما با سؤال مسائل مربوط به تعزیرات حکومتی آشنا شوید. تنها کافی است یک‌بار امتحان کنید.  

انتهای رپرتاژ آگهی

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا