فناوری اطلاعات

وکیل برای امور اوقاف و کارکرد او در مسیر حقوقی


وکیل امور اوقاف از جمله وکلای پرکاربرد در جامعه ایران محسوب می‌شود. در واقع وقف یک مفهوم نسبتا اختصاصی در جامعه ایران شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت لایحه، یک وکیل برا ی اوقاف کارکردی خاص از نظر اجتماعی و قانونی می‌تواند داشته باشد. همانطور که می‌دانید وقف یک مفهوم اسلامی و شرعی محسوب می‌شود. در کلام ساده‌تر وقف یک عنصر اسلامی وارد شده به جامعه و قوانین ایران است. در تعریف وقف می‌توان گفت که وقف یک نوع کمک یا بخشش افراد جامعه از نظر مالی (نقدی یا غیرنقدی) به تمام یا گروهی از افراد جامعه است.

به طور مثال فردی مالک یک زمین است، این فرد با وقف زمین آن را در اختیار ساخت مدرسه قرار می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقف بلاعوض است. یعنی در قبال بخشش زمین مالک نمی‌تواند انتظار دریافت پول یا کسب موقعیتی خاص داشته باشد. از طرف دیگر بعد از وقف، مالک اختیاری در آن نخواهد داشت. یعنی نمی‌تواند در خصوص فروش، اجاره یا تغییر آن اقدام کند. همچنین نحوه تصمیم‌گیری و مدیریت این مال نیز از عهده آن خارج خواهد شد.

کارکرد وکیل برای اوقاف را می‌توان بر اساس این تعریف به دو بخش عمده تقسیم کرد. اولین کارکرد این وکیل در مسیر وقف یک مال و یا تعارض‌های ایجاد شده در این بین است. کارکرد دوم این وکیل را می‌توان در خصوص عاقبت یک مال وقف شده و ادعاهای ایراد شده در این خصوص توصیف کرد. واضح‌ترین مثالی که در این خصوص وجود دارد این است که وارثان بعد از گذشت چند وقت نسب ت به مالکیت مال وقف شده ادعایی دارند. در این حالت وکیل برای امور اوقاف می‌تواند کارکرد خودش را به خوبی نشان دهد.

وقف در قانون

وقف در قانون از سه رکن واقف، عین موقوفه و موقف علیهم تشکیل شده است. واقف فردی است که مالی را وقف می‌کند. اولین و مهمترین ویژگی که این فرد باید داشته باشید این است که محجور نباشد. در کلام ساده‌تر این فرد باید اهلیت قانونی و لازم را داشته باشد. عین موقوفه نیز مالی است که وقف می‌شود. این مال باید تماما در تحت مالکیت واقف باشد. موقف علیهم نیز محل وقف را مشخص می‌کند. این مال می‌تواند برای استفاده تمامی افراد جامعه یا بخشی از آن قرار بگیرد. این مسئله بسته به نظر واقف دارد.

نکته بسیار مهمی که می‌تواند در کارکرد وکیل برای امور اوقاف تاثیر بسیار مهمی داشته باشد این است که اساسا وقف در قانون تحت عنوان قرارداد ذکر شده است. در کلام ساده‌تر وقف یک قرارداد لازم محسوب می‌شود که امکان انحلال آن تنها در سه حالت انفساخ، فسخ و ابطال وجود دارد. بنابراین بعد از تدوین و ثبت وقف امکان انحلال آن وجود ندارد.

مسئله دیگری که باید در خصوص وقف بدانید این است که تنها تا زمان قبض مال وقف شده امکان رجوع از وقف وجود دارد. رجوع از وقف بدین معنی است که واقف از وقف خود پشیمان شده و در جهت بازپس گیری اموال خود اقدام کند. این عمل تا لحظه قبض کامل مال وقف شده امکان‌پذیر است. بعد از آن امکان رجوع از وقف وجود ندارد.

یکی دیگر از مواردی که کارکرد وکیل برای امور اوقاف را مهم و خاص می‌کند این است که این عمل تحت نظارت و قوانین سازمان اوقاف صورت می‌گیرد. بنابراین وکیل باید علاوه بر قوانین شرعی و حقوقی بر قوانین سازمان اوقاف نیز مسلط باشد. از این روست که گفته می‌شود این دسته از وکلا دارای کارکرد و توانایی خاص هستند. اگر شما هم به دنبال یک وکیل برای امور اوقاف مجرب و با تجربه هستید پیشنهاد ما این است که با کارشناسان گروه وکلای عدالت‌نویسان تماس بگیرید. این کارشناسان با شناخت کامل از موارد قانونی می‌توانند بهترین و مجرب‌ترین وکلا را در اختیار شما قرار دهند. 

انتهای رپرتاژ آگهی

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا