فناوری های نوین

توافق معاونت علمی با ۵ استان کشور



به گزارش خبرنگار مهر، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری‌های کرمان، یزد، مرکزی، زنجان و آذربایجان شرقی در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ظهر امروز در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری توافقنامه امضا کردند.

قانون جهش تولید دانش بنیان با هدف تلاش برای ایجاد توازن در زیست بوم دانش بنیان کشور نگاه ویژه به توسعه شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان در کلیه استان‌های کشور داشته است. به موجب ماده (۱۲) قانون جهش تولید دانش‌بنیان، استانداران سراسر کشور موظف شده‌اند در راستای حل مسائل بومی، منابع استانی و اختیارات خود را با اولویت تقویت فعالیت‌های نوآورانه با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در استان به‌کارگیرند.

در راستای اجرایی شدن ماده مذکور، برنامه‌ای جدید تحت عنوان «برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان» در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در قالب توافقنامه همکاری مشترک با استانداری‌ها تعریف شده است تا با استفاده از مزیت‌ها و فرصت‌های موجود در هر استان و با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برخی از چالش‌های استان‌های هدف رفع شود و در نهایت منجر به توسعه استان و افزایش اشتغال نیروهای انسانی تحصیل کرده بومی می‌شود.

اهداف اصلی این توافقنامه‌ها شامل مواردی چون توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان می‌شود.

برای تحقق اهداف توافق‌نامه شاخص‌هایی از جمله رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، رشد تعداد محصولات دانش‌بنیان، میزان رشد اشتغال و فروش دانش‌بنیان در استان در طول اجرای توافق‌نامه پایش می‌شوند. علاوه بر این شاخص‌های همچون میزان جذب اعتبار مالیاتی (موضوع ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان)، میزان جذب سرمایه بخش خصوصی و دولتی حوزه دانش‌بنیان استان مدنظر طرفین توافق‌نامه قرار دارد.

برنامه‌های مشترک همکاری در این توافق‌نامه در قالب تعریف و اجرای طرح‌های فناورانه پیشران و همچنین طرح‌های توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری به اجرا درخواهد آمد و طرفین با توجه به ظرفیت استان تعهدات مالی مشخصی را برای پیشبرد این برنامه‌ها برعهده خواهند داشت. همچنین به منظور پیشبرد، اجرایی سازی و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مشترک، شورای راهبری توافق‌نامه متشکل از نمایندگان طرفین تشکیل شده است.

سیاست‌های اصلی در ایجاد این همکاری مشترک با هریک از استان‌های ذکرشده به شرح زیر است:

آذربایجان شرقی: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان در صنعت ماشین‌سازی، صنعت برق و صنایع غذایی و همچنین اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش صنایع فعال در حوزه‌های کشاورزی و دامداری، چرم و صنایع وابسته؛

زنجان: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت صنعت برق، صنایع معدنی و نساجی؛ اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش صنایع غذایی، معدنی (سنگ‌آهن، سرب و روی، سنگ‌های تزئینی) در برنامه‌های استان و همچنین توجه به حل چالش‌های زیست محیطی استان به ویژه در صنایع فعال در حوزه سرب و روی.

یزد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت صنایع معدنی، کاشی و سرامیک، پزشکی و سلامت؛ اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش حوزه صنعت نساجی و پوشاک، گردشگری، صنایع معدنی، انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه‌های استان؛ توجه به حل نیازهای اساسی استان نظیر مدیریت آب، انرژی، محیط زیست، بهره‌وری بخش کشاورزی؛

کرمان: تأمین سریع امکانات و سرمایه مورد نیاز پارک علم و فناوری و همچنین صندوق پژوهش و فناوری استان با استفاده از حمایت شرکت‌های بزرگ؛ توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت صنایع معدنی و همچنین اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش صنایع معدنی و کشاورزی و مدیریت آب و انرژی در برنامه‌های استان.

مرکزی: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت حوزه‌های ماشین‌آلات صنعتی و معدنی، قطعه‌سازی، مواد سلولوزی؛ اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش صنایع آلومینیوم، پتروشیمی و کشاورزی در برنامه‌های استان و همچنین توجه به حل چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت صنایع در استان.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا