دانش و علم

تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره ای مملو از اقیانوس رصد کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، این سیاره خارج از منظومه شمسی که K۲-۱۸ b نامیده می شود یک هدف مهم برای ستاره شناسان در جستجوی حیات ورای منظومه شمسی هستند زیرا تحقیقات و مشاهدات پیشین با تلسکوپ فضایی هابل حاکی از آن است که سیاره احتمالا یک اقیانوس یا جهانی از مملو از آب مایع باشد. شعاع سیاره K۲-۱۸ b حدود ۲تا ۳ برابر بزرگتر از زمین است که در فاصله ۱۲۰ سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد.

نتایج بررسی های جدید نشان دهنده ردی از دی اکسید کربن و متان در اتمسفر K۲-۱۸ b بدون وجود آمونیاک است. این امر احتمالا حاکی از آن است که یک اقیانوس آب زیر اتمسفر غنی از هیدروژن سیاره وجود دارد.

نیکو مدهوسودهان مولف ارشد پژوهش از دانشگاه کمبریج در بیانیه ای اعلام کرد: یافته های ما اهمیت محیط های قابل زیست در جستجو برای حیات در نقاط دیگر را نشان می دهد. به طور معمول تحقیق درباره حیات روی سیاره های خارج از منظومه شمسی روی سیاره های صخره ای کوچک تر متمرکز است اما سیاره های مملو از آب بزرگتر برای مشاهدات اتمسفری مناسب تر هستند.

حجم K۲-۱۸ b حدود ۸.۶ برابر زمین است. این سیاره در فاصله ای از ستاره سرد منظومه خود قرار دارد که از حیات پشتیبانی می کند. K۲-۱۸ b نمونه ای از یک سیاره است که اندازه آن مابین زمین و نپتون است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا