فناوری های نوین

جراحی دقیق‌تر و ایمن‌تر با سیستم ناوبری جراحی ایرانی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر علیرضا احمدیان گفت: شرکت ما با به کارگیری فناوری‌های پیشرفته پردازش و نمایش تصاویر پزشکی توام با موقعیت‌یابی بلادرنگ ابزار جراحی، قادر است فرآیندهای جراحی تومورهای مغزی، جراحی‌های سینوس و قاعده جمجمه، نمونه برداری مغزی و جراحی ستون فقرات را با دقت و اطمینان بالا هدایت کند.

رییس مرکز تحقیقات بیومدیکال و رباتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در جراحی با نویگیشن، هم محل دقیق ضایعه درون ساختارهای دستگاه اعصاب مرکزی (مغز و یا نخاع) مشخص می شود و هم ایمن ترین شیوه و مسیر برای جراحی اعصاب تعیین می شود.

وی ادامه داد: نویگیشن جراحی شبیه به جی پی اس (GPS) موبایل و یا خودرو است. همان‌گونه که این سیستم‌ها ما را در یافتن مسیر درست راهنمایی می‌کنند، سیستم نویگیشن نیز با استفاده از سیستم ردگیری خود می‌تواند در هر لحظه، موقعیت ابزار جراحی را در تصاویر سی‌تی اسکن و یا ام آر آی بیمار به جراح نشان دهد تا جراح بتواند اطلاع دقیقی از موقعیت ابزار خود داشته باشد و جراحی را با دقت و آرامش بیشتری انجام دهد.

احمدیان با بیان اینکه برخی ضایعات مغزی اگر در عمق مغز قرار گیرند هیچ تغییری را در ظاهر بیرونی مغز ایجاد نمی‌کنند، گفت: کوچک بودن ضایعات مغزی، پیدا کردنشان در بافت طبیعی مغز را دشوار می کند و بدون استفاده از فناوری «نویگیشن» تقریباً یافتن آنها غیرممکن خواهد بود. این در حالی است که حیاتی بودن بافت مغز هم اهمیت پیدا کردن محل دقیق آنها برای به حداقل رساندن آسیب به بافت طبیعی را دو چندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت سامانه جراحی هوشمند پارسه در خصوص مزایای استفاده از این سامانه گفت: افزایش دقت جراحی، کاهش احتمال عود کردن مجدد تومور، افزایش احتمال خارج کردن تومور به طور کامل و عدم نیاز به جراحی‌های مجدد، کاهش آسیب رسیدن به دیگر اندام حساس بیمار، کاهش عوارض جانبی عمل، انجام جراحی با تکنیک پیشرفته حداقل تهاجمی، کاهش برش محل جراحی و کوتاه شدن زمان بستری و … از جمله مزیت های استفاده از این محصول است.

وی همچنین انطباق تصویر با تصویر، بخش بندی و بازسازی سه‌بعدی، ایجاد مدل‌های ترکیبی، طرح‌ریزی جراحی، منطبق‌سازی و راه‌بری را از دیگر ویژگی‌هایی دانست که این محصول را از نمونه‌های مشابه آن متمایز می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تجربه حضور در نمایشگاه ایران ساخت گفت: با توجه به اینکه تجهیزات ما، تجهیزات پزشکی‌ «های تک» است که عمدتا در اتاق های عمل‌ و جراحی مغز استفاده می شود، قاعدتا مخاطبان ما جراحان، مدیران و روسای بیمارستان‌ها هستند که حضور این افراد در نمایشگاه ساخت ایران کمرنگ است.

وی افزود: متاسفانه، مخاطبان اصلی ما کمتر از حمایت ارزشمندی که در نمایشگاه ایران ساخت از شرکت‌های دانش بنیان و خریداران محصولات در نمایشگاه ایران‌ساخت می‌شود، آگاه هستند و این مشکلی است که اکثر مجموعه های پزشکی دارند و اغلب قشر جراحان برای آشنایی با تجهیزات پزشکی، کنگره های پزشکی را در دستور کار خود دارند. از این رو، می طلبد که ارتباط بیشتری با مراکز درمانی و پزشکی و درمانگاه ها برقرار و فضایی ایجاد شود تا خریداران تجهیزات پزشکی هر چه بیشتر با این نمایشگاه آشنا شده و به حضور در آن ترغیب شوند.

یازدهمین نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران‌ساخت، به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ۱۲ تا ۱۴ دی ماه سال ۱۴۰۲ در ۱۴ بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ساخت داخل برگزار می‌شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا