اخبار سایت

آنفلوانزای طولانی‌مدت چیست و چه نشانه‌‌هایی دارد؟


پژو‌هش‌های منتشرشده در در لنست اینفکشن دزیز حاکی از آن است که ویروس آنفلوانزا نیز تاثیر طولانی‌مدت بر سلامت دارد.

دکتر زیاد ال-الی، اپیدمیولوژیست بالینی (کارشناس همه‌گیری) در دانشگاه واشنگتن در سنت‌لویی، می‌گوید: «با ورود ‌همه‌گیری و هجوم عوارض ناشی از کووید طولانی، پزشکان درباره عفونت‌های ویروسی تجدیدنظر کردند.»

او در این مورد گفت: «تصور ما از این بیماری‌ها، به‌عنوان موارد حادی که با آن روبه‌رو می‌شوید و سپس پشت سر می‌گذارید، تغییر کرده است.»

«مرحله حاد یا شدید بیماری، شبیه نوک کوه یخ است. افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند ممکن است به مراقبتی فراتر از مرحله حاد و شدید نیاز داشته باشند. باید از آن‌ها بپرسیم که آیا کاملا بهبود پیدا کرده‌اند؟ آیا می‌توانند مانند گذشته به باشگاه بروند و اینکه آیا همان دقت ذهنی سابق را دارند؟»

ال-الی در این‌باره می‌گوید: «ایده تاثیر احتمالی بلند‌مدت بیماری‌های ویروسی می‌تواند آغازگر پژوهش‌های جدید باشد و به افرادی کمک کند که به بیماری‌های ناشناخته‌ای مانند سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا ناشی از بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند.»

ال-الی و همکارانش برای بررسی دقیق‌تر تاثیر احتمالی کووید و آنفلوانزا به داد‌ه‌های وزارت امور جانبازان آمریکا مراجعه کردند. آن‌ها اطلاعات و داده‌های ۸۱ هزار و ۲۸۰ سرباز را که از مارس ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۲ به‌علت ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری بودند به‌دقت بررسی کردند.

این گروه همچنین بر داده‌های ۱۰ هزار و ۹۵۸ سرباز تمرکز کردند که از اکتبر ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۹ به‌علت ابتلا به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شده بودند.

هر دو گروه ۱۸ ماه پس از ابتلا به بیماری در معرض خطر مرگ، بستری مجدد در بیمارستان، و مشکلات سلامت در برخی اعضای بدن مانند قلب، کلیه‌ها، مغز، و دستگاه گوارش قرار گرفته بودند.
 

طبق این پژوهش، بیماران مبتلا به کووید بیشتر احتمال داشت که با مشکلات هم‌زمان و طولانی‌مدت در سلامت چند عضو بدن مواجه شوند. بیماران مبتلا به آنفلوانزا نیز همین وضع را داشتند، ولی بیشتر احتمال داشت که مشکلات درازمدت در ریه‌ها داشته باشند.

ال-الی می‌گوید: «مشکلات مربوط به ریه در بیماران مبتلا به آنفلوانزای طولانی می‌تواند به‌علت سرفه‌‌هایی که ماه‌ها طول می‌کشد یا تنگی نفس شدید ناشی از التهاب و زخم عمیق ریه باشد.»

به‌طور کلی، محققان می‌گویند در مقایسه با آنفلوانزای طولانی، بیماری کووید بسیار خطرناک‌تر است، زیرا میزان مرگ‌ومیر بیشتر، بستری شدن مجدد در بیمارستان، و اثرات نامطلوب و هم‌زمان بر روی چند عضو بدن را در پی دارد.

تاد رایس، استاد پزشکی در بخش آلرژی و ریه، می‌گوید: «کووید طولانی‌مدت این مسئله را برجسته کرد که بیماری‌های ویروسی باعث ایجاد سندرم طولانی‌مدت علامت‌ها می‌شوند.»

پژوهش جدید تاکید می‌کند که ویروس‌های دیگر نیز ممکن است این علامت‌های بلند‌مدت را در پی داشته باشند.

همچنین، پژوهش دیگری که در ماه اکتبر منتشر شد نشان داد که پس از ابتلا به انواع ویروس‌های رایج تنفسی، از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا، برخی نشانه‌ها در بدن باقی می‌ماند.

به نظر متخصصان، این پژوهش بسیار موثر است و اهمیت این شرایط و جلوگیری از بیماری‌های ویروسی را برجسته می‌کند.

در حال حاضر، درمان مشخصی برای این سندرم طولانی‌مدت وجود ندارد و محققان در حال بررسی و تحقیق در این عرصه‌اند. 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا