اخبار سایت

۴۰ سال پیش در چنین روزی نخستین کامپیوتر شخصی قابل حمل IBM عرضه شد


شرکت IBM که زمانی یک ابرقدرت در زمینه محاسبات شخصی بود، با عرضه رایانه شخصی قابل حمل خود با نام IBM 5155 انقلابی برپا کرد.
این کامپیوتر شخصی که در فوریه سال 1984 ارائه شد، تقریبا هم‌اندازه یک چمدان بود و وزن آن نزدیک 14 کیلوگرم و قیمت آن 4225 دلار بود.

هر چند الآن وزن 14 کیلوگرمی آن غیرقابل باور به نظر می‌رسد،‌ اما آی‌بی‌ام تمام تلاش خود را کرده بود تا خود را در بازار رایانه‌های رومیزی مطرح کند و سپس نفوذ خود را به کامپیوترهای قابل حمل گسترش دهد.
 

طراحی و مشخصات اولین رایانه شخصی قابل حمل IBM

PC قابل حمل آی‌بی‌ام،‌ یک سیستم کامپیوتری را در یک محفظه به اندازه چمدان و با یک دسته قرار داده بود. این سیستم دارای مانیتور 9 اینچی تک‌رنگ CRT داخلی، دو درایو فلاپی دیسک 5.25 اینچی، و همچنین صفحه کلیدی بود که به عنوان درب کامپیوتر هم استفاده می‌شد.
این سیستم مبتنی بر پردازنده 8088 اینتل با سرعت 4.77 مگاهرتز و نیز دارای 256 کیلوبایت حافظه رم بود که تا 640 کیلوبایت هم قابل ارتقا بود و امکان اتصال وسایل جانبی خارجی مانند چاپگرها را نیز داشت.
در مجموع این یکی از بهترین رایانه‌های شخصی موجود در بازار بود.

البته این رایانه آی‌بی‌ام، تنها نمونه موجود در بازار نبود، بلکه به قصد رقابت با Compaq Portable عرضه شده بود که یک سال قبل در 1983 معرفی شده بود.
با وجود تسلط IBM در بازار رایانه‌های شخصی رومیزی، مدل 5155 با رقابت جدی Compaq Portable مواجه بود. دستگاه Compaq نه تنها از نظر عملکرد قابل توجه بود، بلکه رویکرد نوآورانه‌تری را برای امکان حمل و نقل ارائه داد. این رقابت البته به نفع بازار رایانه‌های شخصی بود و اواسط دهه 1980 را به دوره پیشرفت سریع فناوری و افزایش مطالبات مصرف کنندگان تبدیل کرد.

 

IBM 5155 اولین رایانه شخصی

تصویر IBM 5155 اولین رایانه شخصی قابل حمل آی‌بی‌ام

عمر کامپیوتر شخصی IBM 5155 چندان بلند نبود،‌ و تنها دو سال بعد از عرضه این دستگاه، آی‌بی‌ام کامپیوتر جدیدتر و پیشرفته‌تری را جایگزین آن کرد تا به نیازهای روزافزون کاربران در بازار دستگاه محاسباتی قابل حمل پاسخ دهد. با این وجود، اما مدل IBM 5155 در توسعه و پیشرفت دسنگاه‌های قابل حمل، نقشی موثر داشت،‌ و زمینه را برای پیشرفت‌های بعدی در فناوری‌های لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی قابل حمل فراهم کرد.
عرضه این مدل در این برهه خاص زمانی، باعث رقابت هر چه بیشتر بین دو شرکت  IBM و Compaq شد و به نقش حیاتی اصول سازگاری و نوآوری در بازار رایانه های شخصی شکل داد،‌ اصولی که همچنان بر دنیای محاسبات و فناوری تسلط دارند.
 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا