اخبار سایت

عملکرد دستگاه گوارش چه تاثیری بر خواب دارد؟




بین میکروبیوم روده و خواب بیشتر در سطح سلولی‌ ارتباط وجود دارد و پژوهشگران در این زمینه به نتایج بیشتری دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، دکتر آلیسون براگر، عصب‌زیست‌شناس، توضیح می‌دهد: «اکنون شواهد بسیار محکمی وجود دارد که میکروبیوم روده بر همه انواع فرایندهای مغزی تاثیرگذار است؛ خواب هم فرایندی مغزی است. توزیع باکتری‌های سالم روده بر سلامتی نورون‌ها، بر سرعتی که نورون‌ها سیگنال‌ها را منتقل می‌کنند و همچنین بر توانایی نورون‌ها برای رشد مجدد و بازسازی، به‌ویژه پس از قرار گرفتن در معرض استرس خفیف، تاثیر می‌گذارد.»

سروتونین که خلق‌وخو، احساسات و خواب را تنظیم می‌کند، نیز نقش مهمی در خواب دارد.

دکتر براگر می‌گوید: «بیشترین میزان سروتونین را که بیداری و کیفیت خواب شبانه را تنظیم می‌کند، در روده و سپس در مغز می‌بینیم. در واقع سروتونین در روده بسیار بیشتر از مغز است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که روده و خواب ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و بر هم تاثیرگذارند.

مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله اروپایی تغذیه منتشر شد، نشان داد الگوهای نامنظم خواب با باکتری‌های مضر در روده مرتبطند.

دکتر وندی هال، نویسنده ارشد مطالعه از کینگزکالج لندن، می‌گوید: «اختلالات عمده در خواب مانند کارشیفتی بر سلامتی تاثیر بسیاری دارد. اما این اولین پژوهشی است که ارتباط باکتری روده و برنامه خواب را بررسی می‌کند.»

به رغم آنکه برای تاثیر بهبود خواب بر عملکرد روده و میکروبیوم آن به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، محققان دریافته‌اند حتی یک تفاوت ۹۰ دقیقه‌ای در زمان خواب، ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد.

بهترین راه برای بهبود چیست؟

محققان توصیه می‌کنند: «هم سلامتی روده و هم برنامه خوابتان را بهبود ببخشید.»

برای ارتقای سلامتی روده، بر مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف کربوهیدرات‌های فراوری‌شده مانند نوشیدنی‌های شیرین و گوشت قرمز فراوری‌شده تمرکز کنید.

دکتر شیلپا راولا، استادیار پزشکی در دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «غذاهای گیاهی برای سلامتی روده بسیار مهم‌اند؛ زیرا فیبر میکروب‌های روده را تامین می‌کنند. فیبر مهم‌ترین ماده مغذی برای میکروب‌های روده است.»

در مورد بهداشت خواب هم، کارشناسان توصیه می‌کنند به زمان خواب و بیداری نظم ببخشید. خوابیدن در محیطی خنک، تاریک و ساکت و اجتناب از فعالیت‌هایی مانند کار در رختخواب هم بسیار اهمیت دارند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا