فناوری های نوین

ماهواره ای با آنتن عظیم درخشان ترین شی آسمان شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ماهواره «بلوواکر۳» در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی توسط شرکت «AST Space Mobile» به فضا پرتاب شد. محققان اتحادیه بین المللی ستاره شناسان روز گذشته اعلام کردند این ماهواره درخشان ترین شی آسمانی است که در آسمان شب قابل مشاهده است.

مردیت راولز یکی از مولافان تحقیق در این باره می گوید: درخشش این ماهواره برای بسیاری از افرادی که آسمان شب را رصد می کنند، بیش از حد است.

ماهواره مذکور بخشی از سیستم ارتباطی ۵G بلند پروازانه «AST Space Mobile»است که در آسمان شب بسیار درخشان به نظر می رسد زیرا علاوه بر آداپتور وسیله پرتاب(LVA) دارای یک ساختار عظیم به نام «آنتن آرایه فازی»(phased-array antenna) است. در حقیقت بلوواکر۳ بزرگترین سیستم آنتن تجاری است که تاکنون به مدار پایین زمین فرستاده شده است.

این آنتن ها فضایی معادل ۶۴ مترمربع را اشغال کرده اند و از آنجا که آنها منعکس کننده نور هستند، احتمالا بلوواکر۳ یک آینه عظیم به نظر می رسد که به طور مداوم نور خورشید را به سمت چشمان ساکنان زمین خم می کند.

احتمالا در آینده ماهواره های مشابه دیگری نیز به فضا پرتاب شوند. شرکتAST تصمیم دارد ۹۰ ماهواره مشابه در آینده نزدیک به مدار زمین بفرستد تا یک خوشه ماهواره ای بسازد. سخنگوی شرکت در این باره می گوید: ما در حال ساخت اولین و تنها شبکه پهن باند سلولار مبتنی بر فضا هستیم که برای اتصال یکپارچه تلفن های هوشمند طراحی شده است. ما سعی داریم با برقراری ارتباط میان مردم به توسعه اقتصادی کمک کنیم،جامعه دیجیتال متنوعی بسازیم و زندگی افراد را نجات دهیم.

اکنون این ماهواره بسیار درخشان نگرانی هایی را به وجود آورده که آسمان شب پس از این مملو از ستاره های مصنوعی خواهد شد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا