فناوری های نوین

دانش بنیان‌ها صاحب دانش فنی تولید «زنجیرهای شنی» شدند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از اجزای اصلی زیر و بندی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، “زنجیرهای شنی” مخصوص بولدوزها و بیل‌های مکانیکی است. این زنجیرها به دلیل قرار گرفتن روی سطوح مختلف از جمله سطوح شنی، خاکی یا سنگلاخی و بر اثر وزن زیادی که تحمل می‌کنند، دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض و بازبینی دوره‌ای دارند.

این محصول از فولاد آلیاژی ساخته شده و بحث اصلی درخصوص طراحی و ساخت این قطعه، بحث عملیات حرارتی و میزان سختی مورد نیاز برای ساخت آن است.

دانش‎‌ فنی تولید زنجیرهای شنی در اختیار کشورهای محدودی از جمله ایتالیا، کره جنوبی و چین است؛ اما به همت پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان صنایع آهنگری فلزکوب (صافکو) دانش فنی تولید این قطعه در کشور، بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.

با این دستاورد، ایران در جمع معدود تولیدکنندگان زنجیرهای شنی قرار گرفت و گام مهمی در شکسته شدن انحصار و رفع مشکلات واردات این محصول برداشته شد.

این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت تولید سالیانه ۴ هزار رشته زنجیر شنی را دارد . با سرمایه گذاری مناسب در حوزه تولید زنجیرهای شنی و قطعات زیر و بند، علاوه بر تامین کامل نیاز بازار و فراهم شدن زمینه صادرات، از خروج سالیانه تا ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

مهندس محمدهادی مجلسی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع آهنگری فلزکوب در خصوص تولید این محصول که همزمان با برگزاری نمایشگاه ماینکس ۲۰۲۳ رونمایی شد، گفت: حدود ۵۰ درصد هزینه ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی با توجه به نحوه کارکرد و عملکرد آنها، مربوط به قطعات زیر و بند است.

وی خاطرنشان کرد: جهت تولید قطعات زیر و بند در داخل کشور تولیدکننده‌ عمده‌ای وجود نداشته و اکثرا این قطعات از کشورهایی مانند کره جنوبی، ایتالیا و چین که دانش فنی تولید این محصول را در اختیار دارند، وارد می‌شوند که ارزبری بسیار بالایی هم دارند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: برندهای معروفی مانند کوماتسو (KOMATSU) و کاترپیلار (CATERPILLAR) این قطعات را برای ماشین‌آلات خود می‌سازند و چند شرکت بزرگ دیگر از جمله ITR، ITM، DCF تولیدکننده تخصصی قطعات زیر و بندی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی هستند.

مجلسی با اشاره به موفقیت پژوهشگران این شرکت در بومی‌سازی تولید زنجیرهای شنی تصریح کرد: با تلاش متخصصین و کارکنان این شرکت با تکیه بر روش مهندسی معکوس و بهره‌مندی از تجهیزات موجود، به دانش فنی ساخت این محصول دست یافته و برای نخستین‌بار به تولید این محصول در کشور نائل شده‌ایم. بعد از تولید نمونه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی، قطعه عملکردی نیز با موفقیت تولید و مورد آزمایش قرار گرفت و اکنون، وارد فاز تولید انبوه این محصول شده‌ایم. در کنار تولید انبوه زنجیرهای شنی، طراحی و ساخت سایر قطعات زیر و بند ماشین‌آلات راهسازی و معدنی را نیز در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: زنجیرهای شنی در ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبیعتا، مخاطب اصلی محصول تولیدی ما، کلیه صنایع معدنی و راه‌سازی هستند که دامنه بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع آهنگری فلزکوب تأکید کرد: با توجه به بازار بسیار وسیع این حوزه، تنها خلأ موجود، جذب سرمایه‌گذاری متناسب با نیاز بازار است که زمینه تولید با تیراژ بالا، ارتقای کیفیت و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبای خارجی را ممکن می‌سازد. از طریق یک سرمایه‌گذاری وسیع می‌توانیم در یک بازه ۵ ساله علاوه بر تأمین کامل نیاز کشور و جلوگیری از واردات این محصول، زمینه صادرات و ارزآوری به کشور را نیز فراهم کنیم.

مجلسی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۶۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. اگر این پروژه به صورت کامل و با حداکثر ظرفیت اجرایی شود، با توجه به اینکه تنها تولیدکننده زنجیرهای شنی در کشور هستیم، زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

وی تأکید کرد: در صورت تحقق جذب سرمایه‌گذاری مزبور، می‌توانیم محصولات مورد نظر را با قیمتی رقابتی نسبت به محصولات چینی به بازار عرضه کنیم و بالطبع زمینه صادراتی بسیار خوبی محقق خواهد شد.

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس ۲۰۲۳) از ۱۲ تا ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ در شبستان مصلی امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا