فناوری های نوین

تولید سبد محصولات خانه هوشمند در پارک فناوری پردیس



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، خانه هوشمند (ساختمان هوشمند) یا Smart Home مجموعه ابزارهایی است که امکان کنترل برخی وسایل برقی و مکانیکی موجود در خانه از راه دور را برای صاحبخانه فراهم می‌کند. این روش همچنین کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، افزایش ایمنی و آسایش را به همراه دارد.

فناوری خانه هوشمند بر اساس اصل اینترنت اشیاء (IoT) عمل می‌کند. این یک مفهوم جدید است که به دستگاه‌هایی اشاره دارد که به شکل «شبکه» به یکدیگر متصل شده و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر برای انجام وظایف هستند.

اکنون یک مجموعه فناور در مرکز رشد پارک فناوری پردیس توانسته است با تولید سبدی از محصولات در راستای هوشمندسازی ساختمان‌های مسکونی و مجموعه‌های صنعتی و کشاورزی گام بردارد.

محمدصادق قدس محمدی، مدیر اجرایی یکی از هسته‌های فناور با اشاره به ایده‌پردازی تولید سبد محصولات خانه هوشمند در دوران تحصیلش، گفت: این ایده در زمان اشتغال به تحصیل شکل گرفت و از سال ۱۳۹۶ ساخت و تولید سیستم‌های خانه هوشمند (BMS) را آغاز کردیم.

وی افزود: ساخت انواع کنترلر ماژول‌های ورودی و خروجی ساختمان، سیستم نمایشگر لمسی و حسگرهای دما، رطوبت و گاز و عملگرهای مرتبط از دستاوردهای ما است و در کنار آن با طراحی و تولید سخت‌افزار و برنامه‌نویسی و سیستم پیکربندی گرافیکی سبد کاملی از محصولات خانه هوشمند را ارائه کرده‌ایم.

قدس محمدی همچنین گفت: ما در مجموعه با توجه به دانش فنی موجود، طراحی و اجرای اتوماسیون‌های هوشمند صنعتی و سیستم‌های کنترل، مانیتور و پایش از راه دور را برای هر وسیله‌ای که قابلیت کنترل داشته باشد، در فضاهای مختلف از جمله فضاهای صنعتی، تأسیساتی، دام و طیور، کشاورزی و مدیریت آب انجام داده‌ایم. به طوری که از طریق اینترنت قابلیت مدیریت و کنترل سامانه‌های اتوماسیون وجود داشته باشد.

مدیر اجرایی این هسته فناور یکی از چالش‌های موجود در این زمینه را تفاوت بازار و آموزش‌های آکادمیک برشمرد و افزود: در طراحی سامانه‌های مختلف، شرایط ایده‌آل و آزمایشگاهی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که ممکن است قطعات لازم برای ساخت و پیاده‌سازی این سیستم‌ها در بازار موجود نبوده یا کمیاب باشد. لذا طراحی خود را با توجه به موجودی بازار کشور انجام دادیم.

وی افزود: از طرفی سیستم‌های این مجموعه به گونه‌ای ساده‌سازی و گرافیکی طراحی شده‌اند که هر کس آشنایی اندکی هم با وسایل الکترونیکی داشته باشد، بتواند با کمک راهنمای تصویری و متنی محصولات از آنها استفاده کند.

قدس محمدی همچنین از تولید انواع حسگرهای دما و رطوبت در این مجموعه خبر داد و افزود: با استفاده از محصولات هوشمند علاوه بر صرفه‌جویی در انواع انرژی، عمر تجهیزات نیز افزایش می‌یابد. در واقع می‌توان با مدیریت مصرف انرژی هزینه‌های خانوار را نیز کاهش داد.

سیستم‌های امنیتی ضد سرقت و کنترل تردد ساختمان، سیستم‌های کنترل دسترسی، سیستم اعلام حریق و حسگرهای پایش محیطی از جمله محصولات این هسته فناور است که قدس محمدی به آنها اشاره کرد و گفت: محصولات این مجموعه در حال حاضر در بازار عرضه شده و مشتریان می‌توانند از این سبد محصول استفاده کنند.

قدس محمدی گفت: در حال حاضر سیستم‌های این مجموعه مبتنی بر سیم‌کشی طراحی شده است و تلاش این مجموعه بر آن است تا در آینده نزدیک، محصولات این مجموعه با استفاده از پروتوکل‌های بی‌سیم توسعه یابد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا