اخبار سایت

کم‌خوابی با فشار خون بالا مرتبط است


خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنانی که زمان کمتری می‌خوابند بیشتر است. طبق یک مطالعه جدید، خواب کمتر از ۷ ساعت در شب با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در طول زمان مرتبط است.

این یافته‌ها، که هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است، در جلسه علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شده است. نویسندگان مطالعه اذعان داشتند که ارتباط بین الگوهای خواب و فشار خون بالا که به عنوان فشار خون بالا نیز شناخته می‌شود، لزوماً یک مکاشفه نیست.

محققان گزارش کردند که افرادی که برای مدت کوتاه‌تری می‌خوابند، حتی پس از تنظیم عوامل خطر جمعیت شناختی و قلبی عروقی که شامل سیگار کشیدن، فشار خون، توده بدن، تحصیلات، جنسیت و سن می‌شود، به میزان قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

دکتر کاوه حسینی، استادیار و محقق اصلی این مطالعه گفت: «بر اساس جدیدترین داده‌ها، هرچه کمتر بخوابید احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آینده بیشتر می‌شود. ما شاهد ارتباطی بین مدت زمان خواب طولانی‌تر و بروز بیشتر فشار خون بالا بودیم، اما از نظر آماری معنی دار نبود. هفت تا هشت ساعت خواب، همانطور که متخصصان خواب توصیه می‌‎کنند، برای قلب شما بهترین زمان است.»

 

او گفت که سایر عوامل شامل اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، استفاده از برخی داروها، الکل، کار در شیفت شب، پرخوری یا سایر عادات سبک زندگی نیز می‌تواند با فشارخون بالا مرتبط باشد.

دکتر چنگ هان چن، متخصص قلب می‌گوید: «از آنجایی که تصور می‌شود خواب کم باعث افزایش هورمون‌های استرس می‌شود که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند، این امکان وجود دارد که زنان پاسخ استرس شدیدی به اختلال خواب داشته باشند.» خطر بالاتر در زنان را می توان به عوامل هورمونی نسبت داد، به ویژه نوسانات در سطح استروژن، که ممکن است الگوهای خواب و سلامت قلب و عروق را تحت تاثیر قرار دهد. زنان، بیشتر در معرض اختلالات خواب مرتبط با تغییرات هورمونی در طول قاعدگی، بارداری و یائسگی هستند.

راهکارهایی برای مشکلات خواب
برخی از عادات خواب سالم عبارتند از: خنک، تاریک و ساکت نگه داشتن اتاق خواب، پرهیز از کافئین و الکل، خوابیدن در یک زمان مشخص هر روز، ورزش منظم در طول روز و اجتناب از چرت زدن در بعد از ظهر.

دکتر Rigved Tadwalkar، مشاور قلب و عروق در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در کالیفرنیا  راه‌هایی را برای بهبود خواب افراد پیشنهاد کرد.
وی می‌گوید: «برنامه خواب ثابتی داشته باشید. برای تضمین یک شب آرام‌تر، یک روتین خواب ثابت را رعایت کنید. به رخت‌خواب رفتن و بیدار شدن در ساعات مشخصی در روز، از جمله در آخر هفته‌ها، به تنظیم ساعت داخلی شما کمک می‌کند و در نتیجه کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. از فعالیت‌های تحریک‌کننده مانند تماشای صفحه نمایش موبایل قبل از خواب دوری کنید. درعوض، آداب آرامش بخش مانند خواندن کتاب یا تمرین تکنیک‌های آرامش بخش را بپذیرید تا به بدن خود نشان دهید که زمان استراحت فرا رسیده است. و اگر مشکلات همچنان ادامه داشته باشند،  برای ارزیابی بیشتر و مشاوره شخصی، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا