اخبار سایت

رژیم غذایی گیاه‌خواری بی‌خوابی را کاهش می‌دهد؟


عوامل بسیار زیادی در بروز بی‌خوابی دخیل‌اند با این حال محققان اخیرا در مورد اینکه رژیم غذایی هم ممکن است بر بی‌خوابی تاثیر بگذارد، اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اند.

به گزارش وری ول‌هلت، داده‌های جدی نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی گیاهی ممکن است بی‌خوابی را کاهش دهد. البته برای تایید این ارتباط هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

باید بدانیم که دلایل بی‌خوابی می‌تواند از فردی به فرد دیگر تغییر کند. در برخی، بی‌خوابی می‌تواند ناشی از استرس، مصرف کافئین یا تماشای صفحه نمایش به مدت طولانی باشد اما برای برخی دیگر شاید نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد که متخصص مراقبت بهداشتی یا پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

داده‌های جدید که در مجله تغذیه بالینی اروپا منتشر شد، گواه آن است که الگوی غذایی افراد ممکن است بر عادات خواب تاثیر بگذارد.
 

بی‌خوابی چیست؟

بی‌خوابی یک اختلال خواب رایج است که با بروز مشکل و دشواری در به خواب رفتن، در خواب ماندن یا هر دو، مشخص می‌شود. افراد مبتلا به بی‌خوابی اغلب با علائمی مانند خواب‌آلودگی در طول روز، نوسان‌های خلقی یا اختلالات شناختی مواجه‌اند.

دو نوع بی‌خوابی وجود دارد: بی‌خوابی اولیه که به شرایط سلامت ربطی ندارد و بی‌خوابی ثانویه که با سایر مشکلات سلامتی مانند آسم، افسردگی یا سوزش سر دل ارتباط دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که عادات غذایی ممکن است روی بی‌خوابی تاثیر بگذارد.

پیشگیری و درمان اختلال بی‌‌خوابی تنها برای بهتر شدن عملکرد روزانه مفید نیست؛ زیرا بی‌خوابی مزمن با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله افزایش خطر فشار خون بالا، دیابت، چاقی، افسردگی، حمله قلبی و سکته مرتبط است.

 

محققان در تایوان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل بی‌خوابی و عواملی که می‌تواند مانع آن شود، پنج هزار و ۸۲۱ شرکت‌کننده را که از قبل بی‌خوابی نداشتند، برگزیدند و انتخاب‌های غذایی‌ این افراد و بروز بی‌خوابی در آن‌ها را بررسی کردند. نتایج نشان داد که ۴۶۴ نفر از این شرکت‌کنندگان دچار بی‌خوابی شدند و از بین این افراد، خطر ابتلا به بی‌خوابی در گیاه‌خواران کمتر از افرادی بود که گوشت می‌خوردند.

در مردانی که از رژیم غذایی گیاهی سالم‌تری پیروی می‌کردند، بی‌خوابی‌ کاهش یافت اما در زنان وجود چنین ارتباطی دیده نشد.

به باور نویسندگان این پژوهش، رژیم گیاه‌خواری ممکن است بر خواب تاثیر مثبت بگذارد، زیرا بسیاری از غذاهای گیاهی منابعی غنی از ترکیبات خواب‌آور مانند ملاتونین به شمار می‌روند.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد رژیم‌های گیاهخواری ممکن است به کاهش التهاب مزمن کمک کند و داده‌های قبلی بررسی سالانه تغذیه، بر وجود رابطه بالقوه بین خواب سالم و رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات تاکید داشت و سبک غذایی مدیترانه‌ای به طور خاص را که به دلیل آثار ضد التهابی آن شناخته‌شده است، با بهبود خواب و کاهش بی‌خوابی مرتبط دانسته بود.

ارتباط بین خواب و خوردن گیاهی ممکن است لزوما مستقیم نباشد.

به عنوان مثال، داده‌های منتشرشده در گزارش‌های علمی، رژیم گیاهخواری را با بهبود خلق‌و‌خو مرتبط می‌داند که ممکن است با تعدیل سلامت روان از جمله وضعیت افسردگی، کیفیت خواب را بهبود دهد.

دکتر مایر که کتابی درباره تغذیه و خواب منتشر کرده، می‌گوید: «بررسی تغذیه فرد در طول روز گامی موثر برای پی بردن به دلایل بی‌خوابی او در شب است و گاه مراجعه‌کنندگان برای بهبود کیفیت خواب، تنها به چند تغییر کوچک در رژیم غذایی‌شان نیاز دارند.»

برخی از اقدام‌هایی که دکتر مایر به مراجعه‌کنندگانش توصیه می‌کند عبارت‌اند از:

افزودن سبزیجات دارای برگ سبز، آجیل و دانه‌های بیشتر به منظور افزایش سطح منیزیم در بدن
استفاده از غذاهای غنی از ملاتونین مانند گردو
کنار گذاشتن کافئین، الکل و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده که کیفیت خواب را مختل می‌کنند

با این همه تغییر رژیم غذایی نباید تنها راه مبارزه با بی‌خوابی محسوب شود و اگرچه تحقیقات جدید از تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر خواب می‌گوید، نباید فراموش کنیم که رژیم غذایی تنها چیزی نیست که بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد.

اگر بی‌خوابی مزمن دارید، با یک پزشک صحبت کنید زیرا مشکلات خواب ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای باشد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا